Laddhybriddieselbussarna på SL linje 73

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Laddhybriddieselbussarna på SL linje 73

Inläggav Odd » tis 02 jun, 2015 23:21

Hej.

Jag tar ibland linje 73 från Ropsten då det är roligare att åka buss än att åka tunnelbana i rusningen. Ibland händer det att det är en sån där ny laddhybriddieselbuss som man får åka med men jag är inte imponerad av prestandan. Vid något tillfälle har dieselmotorn startat redan vid första hållplatsen efter Ropsten, ibland startar den vid hållplats Gasverket men alltid senast när man lämnar Storängsvägens hållplats. Då har bussen ofta ändå stått en stund vid Ropsten. Är det verkligen meningen att det bara skall hålla 700-1500 meter innan dieselmotorn går igång, vad är det då för mening med att ladda över huvud taget?

Lägg ner skiten, tycker jag, och satsa på trådladdhybriddieselbussar i stället, då slipper de stå och ladda flera minuter vid ändstationerna, en laddningstid som i verkligheten uppenbarligen överstiger användbar körtid.
Fast när det gäller just sträckan Ropsten-Odenplan-Karolinska, dvs linje 73, så skulle ju en spårvägslinje vara perfekt!
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Re: Laddhybriddieselbussarna på SL linje 73

Inläggav daniel_s » ons 03 jun, 2015 6:37

Jag lyckades en gång åka en sådan buss som gick på el hela vägen från S:t Eriksgatan till Ropsten. Förklaringen visade sig vara att föraren inte hunnit ladda bussen vid föregående uppehåll vid Ropsten, så den hade gått på diesel hela vägen Ropsten-Karolinska.

Och det är väl där vi har felet med den här typen av buss: laddningen vid ändstationsuppehållen förlänger varvtiden och innebär att man måste investera i ytterligare bussar. En linje som klarar sig med 8 dieselbussar (eller 8 trådbussar) behöver åtminstone 10 såna här laddhybrider. Och när man får förseningar så att "regleringstiden" förbrukas blir det i praktiken ren dieseldrift. En sån här buss förbättrar inte miljön ett skvatt, däremot är det en betydande miljöbelastning att tillverka och hantera batterierna.
daniel_s

Inläggav roggek » ons 03 jun, 2015 6:43

Det är väl valet av busslinje som är det stora felet, inte laddhybridbussen i sig.
Hade man satt in dem på någon lågbelastad linje med bättre varvtider så hade nyttan varit större...

T ex linje 183 runt Skogskyrkogården?
Hade varit något att komplettera världsarvet med...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Lars_L » ons 03 jun, 2015 7:54

Eller på Lidingö. En laddstation (för fler bussar) vid Ropsten skulle klara hela öns trafik. Då blir också kostnaden för det ytterligare omloppet relativt lågt.

Fast nu har väl felet varit att den ska ju bara klara 6 kilometer - och sträckan är 7 kilometer + att stolpen vid KI ännu väl inte kommit upp
Lars_L

Inläggav Odd » ons 03 jun, 2015 8:50

Den kanske skall klara 6km, men redan nu klarar den bara en fjärdedel.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav malas » fre 05 jun, 2015 6:48

Kanske dags för trådbussar :cheesygrin:
Den som går i andras fotspår kommer aldrig först!
Användarvisningsbild
malas

Inläggav M_M » sön 07 jun, 2015 16:48

Just linjer med varierande varvtid är väl inte så dumma för denna busstyp? Ibland finns det gott om reglertid och då kan batteriet laddas rejält vid ändstationen och då mår miljön bra. Ibland finns det inte så gott om reglertid och då blir det ändå lite bättre än en ren dieselbuss eftersom bussen väl förhoppningsvis ändå till stor del elbromsar.

Om det däremot mestadels mekaniska bromsar så kan ju hela bussen köras i papperskorgen...

P.S. hur är komforten & co på dessa bussar? Det är flera år sen jag provade de "prius-mässiga" bussarna i Göteborg (linje 60 var det som gällde då) men tyckte inte de var imponerande. Däremot åkte jag nån buss med liknande koncept i Hamburg och den gav verkligen trådbusskänsla i form av tyst och lugn gång. Den hade dessutom drift på fler axlar än vad jag antar att en dieselbuss brukar ha, varpå den kunde fördela momentet mellan axlarna så att bussen inte lutar framåt/bakåt så fasligt vid acceleration/inbromsning. Eller så kanske det istället var så att fjädringen var styrbar och styrdes ihop med traktionsstyrningen så att fjädringen kompenserade för traktionskraften för att hålla bussen i läge.
Användarvisningsbild
M_M

Återgå till Bussar