Söderhallen snart borta (?)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Söderhallen snart borta (?)

Inläggav LÅ1 » ons 27 maj, 2015 23:37

Söderhallen som är bussdepå och även inhyser Spårvägsmuseum skall rivas. Man räknar med att i slutet av 2018 kunna börja bygga sju nya kvarter på platsen. "Så ska Barnängen förvandlas".

När planerar man att flytta Spårvägsmuseet? Är det helt klart att det hamnar i Norra djurgårdsstaden?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Söderhallen snart borta (?)

Inläggav Stefan Widén » tor 28 maj, 2015 0:37

Ja det är klart med flytten och lasset går 2017 till ett nytt museum i gamla gasverksområdet. Kika på Spv M hemsida så har de mer exakta tider för flytt och hur länge de har stängt osv.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2024
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 23:09

Re: Söderhallen snart borta (?)

Inläggav Odd » tor 28 maj, 2015 0:57

Jag förstår behoven av lägenheter innanför tullarna men det är inte rimligt att det skall tränga ut annat som behövs.
Det kommer nog inte att dröja länge förrän även "Fredriksdalsdepåns" mark kommer att vilja tas över av bostadsbyggande, varvid bussdepån trängs ut ytterligare. Och hur länge kommer depån i Frihamnen att få finnas kvar? Eller Brommadepån, för den delen, där bussarna trängdes ut och snart försvinner även spårvagnarna, om vissa får som dom vill. Hornsberg?

Är det rimligt att buss- och spårvägsgaragen hamnar långt ute i förorterna, ibland flera mil utanför? Jag anser inte det.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3795
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Söderhallen snart borta (?)

Inläggav Lars_L » tor 28 maj, 2015 7:19

Odd skrev:Jag förstår behoven av lägenheter innanför tullarna men det är inte rimligt att det skall tränga ut annat som behövs.
Det kommer nog inte att dröja länge förrän även "Fredriksdalsdepåns" mark kommer att vilja tas över av bostadsbyggande, varvid bussdepån trängs ut ytterligare. Och hur länge kommer depån i Frihamnen att få finnas kvar? Eller Brommadepån, för den delen, där bussarna trängdes ut och snart försvinner även spårvagnarna, om vissa får som dom vill. Hornsberg?

Är det rimligt att buss- och spårvägsgaragen hamnar långt ute i förorterna, ibland flera mil utanför? Jag anser inte det.


Å andra sidan tar ju Söderhallen en rätt stor yta i anspråk i ett mycket attraktivt område. Fredriksdals byggs ju med kontorsfastigheter i samma hus och bussarna i garage under markplan (om jag minns rätt). Hornsberg är ju sedan länge planerad att rivas och depån flyttas ju till den ny övergivna Tomteboda postterminal

Fördelen med nybyggena är väl att de ofta blir mycket mer yteffektiva. Problemet är väl dock att - om jag förstått saken rätt - så har bara SL hyrt depåerna från staden. Vilket väl gör att det är Stockholm som gör vinsten på exploateringen, medan Trafikförvaltningen och landstinget får dras med höga investeringskostnader för nya depåer (vilket ju har tagit en inte oväsentlig del av budgeterna i anspråk och kommer ta under de närmaste åren).

Men visst, i slutändan blir det ju ändå (i regel) bebyggt även där de nya depåerna hamnar. Blir avståndet för långa, så ökar ju tomkörningarna och man får en ökad kostnad där istället. Å andra sidan är det ju en del depåer som kommit att hamna lite väl centralt och därmed hämmar områdenas utveckling. Det är ju ändå samtidigt en vinst om man kan förtäta i trafiknära lägen - både ur miljösynpunkt och samhällsekonomiskt.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Söderhallen snart borta (?)

Inläggav Harald » tor 28 maj, 2015 7:42

Odd skrev:Är det rimligt att buss- och spårvägsgaragen hamnar långt ute i förorterna

Man har väl knappast råd att skaffa en lägenhet i innerstaden på en förarlön längre, utan förarna kommer att bo i förorterna. Förmodligen gör det flesta det redan nu. Då är det väl bra att depåerna ligger där de bor.
Harald
 
Inlägg: 7727
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Söderhallen snart borta (?)

Inläggav daniel_s » tor 28 maj, 2015 8:42

Harald skrev:
Odd skrev:Är det rimligt att buss- och spårvägsgaragen hamnar långt ute i förorterna

Man har väl knappast råd att skaffa en lägenhet i innerstaden på en förarlön längre, utan förarna kommer att bo i förorterna. Förmodligen gör det flesta det redan nu. Då är det väl bra att depåerna ligger där de bor.


Förarna har snart inte råd att "skaffa" lägenheter i förorterna heller, så ur den synpunkten kan det kvitta. Däremot är det så, att när man flyttar en arbetsplats längre ut från stan, så ökar i princip alltid den genomsnittliga restiden för folk vilket är rätt tragiskt. Det blir också längre tomkörningar vilket ger en mindre effektiv trafik och högre kostnader för operatören. (Det ska bli intressant att se hur nedläggningen av Hornsbergsdepån påverkar det nya innerstadslinjenätet som av någon anledning har en egendomlig ansamling av linjer med ändhållplats nära Hornsberg!)
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Söderhallen snart borta (?)

Inläggav Lars_L » tor 28 maj, 2015 9:32

daniel_s skrev: (Det ska bli intressant att se hur nedläggningen av Hornsbergsdepån påverkar det nya innerstadslinjenätet som av någon anledning har en egendomlig ansamling av linjer med ändhållplats nära Hornsberg!)


Ja, det har i alla fall fått mig att ställa mig frågan om intressen. SL står ju för halva ersättningen i avtalet genom ersättning per produktionskilometer. Med ansamlingen kring Hornsberg, slipper ju Keolis tomkörningar och utan att ha kollat, säljer man säkert in att få starta/sluta en hel del av omloppen där. Man bestämmer ju tidtabellen ganska fritt. Risken med ersättning för produktionskilometer har ju alltid den risken. Så ur den synvinkeln är det faktiskt bra att de får betalt så mycket som möjligt per passagerare (sedan finns det dock andra problem med det i och för sig).

Men även en flytt till Tomteboda gör ju att Hornsberg blir ganska centralt - man kan ju till och med åka över gamla bron (om den klarar vikten) och kan nog klara sträckan Tomteboda - Moa Martinssons torg på 5-minuter.

Så det är väl den flytt som torde vara minst skadlig samhällsekonomiskt.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Söderhallen snart borta (?)

Inläggav Per Lind » tor 28 maj, 2015 9:45

Nu är jag inte för rivningen av Söderhallen utan anser att den skulle varit kvar och kunnat bli spårvägshall igen, kanske med ett spår till Saltsjöbanan också. Spårväg har fördelen att man kan bygga lägenheter ovanpå-
Betänk bara att dagens innerstadshallar en gång låg ute i periferin. Det som nu är innerstad var en gång i tiden förort.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2239
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Söderhallen snart borta (?)

Inläggav Stefan Widén » tor 28 maj, 2015 10:35

Vi får väl se om nästa gäng som skall proja en spårvägshall kikar på den i Fredriksdal, där man som sagt utnyttjar marken tredimensionellt. Söderhallen är ju bara "halvmodern" då halva spårharpan låg utomhus. :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2024
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 23:09

Re: Söderhallen snart borta (?)

Inläggav TorbjörnR » tor 28 maj, 2015 11:33

Stefan Widén skrev:Ja det är klart med flytten och lasset går 2017 till ett nytt museum i gamla gasverksområdet. Kika på Spv M hemsida så har de mer exakta tider för flytt och hur länge de har stängt osv.


Nu har jag letat och letat men hittar inte informationen på deras hemsida. Kan du lägga upp en länk Stefan?

/Torbjörn
TorbjörnR
 
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 08 jan, 2003 12:04

Re: Söderhallen snart borta (?)

Inläggav 2763 » tor 28 maj, 2015 12:50

Per Lind skrev:Nu är jag inte för rivningen av Söderhallen utan anser att den skulle varit kvar och kunnat bli spårvägshall igen, kanske med ett spår till Saltsjöbanan också. Spårväg har fördelen att man kan bygga lägenheter ovanpå-
Betänk bara att dagens innerstadshallar en gång låg ute i periferin. Det som nu är innerstad var en gång i tiden förort.
-Per

Hur skulle söderhallen funka med moderna vagnar med 2.65 korgbredd? Det kan bli fruktansvärt dyrt. Hur mycket utrymme finns det för vettiga kurvradier där harporna låg. Det är många frågor som gör att det kan vara bättre att börja om.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Söderhallen snart borta (?)

Inläggav NerdBoy » tor 28 maj, 2015 16:09

Per Lind skrev:Spårväg har fördelen att man kan bygga lägenheter ovanpå

Vad skiljer spårvagnar från bussar i det avseendet?
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5546
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 10:01

Re: Söderhallen snart borta (?)

Inläggav 2763 » tor 28 maj, 2015 16:15

Avsevärt förhöjd risk för stomljud genom betongkonstruktioner. Det vet alla som varit på Rantorget i Göteborg.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Söderhallen snart borta (?)

Inläggav Stefan Widén » fre 29 maj, 2015 6:33

Fast vid Södra Station har man lyckats få bort stomljudet i fastigheterna ovanför.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2024
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 23:09

Re: Söderhallen snart borta (?)

Inläggav daniel_s » fre 29 maj, 2015 7:51

Det är väl skillnad mellan att ha banan under betongkonstruktionen, som vid Södra station, och att ha den inne i den som vid Söderhallen.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Söderhallen snart borta (?)

Inläggav NerdBoy » fre 29 maj, 2015 8:29

Men varför skulle spårvagnar vara bättre än t ex bussar?
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5546
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 10:01

Re: Söderhallen snart borta (?)

Inläggav Verspieder » fre 29 maj, 2015 11:30

NerdBoy skrev:Men varför skulle spårvagnar vara bättre än t ex bussar?


Personligen tänker jag mest på brandrisken från alla experimentella "miljöbränslen" till bussarna som politikerna sysslar med. Jag skulle då inte vilja bo ovanpå en depå där gas- och etanolbussar finns.
I andra hand tänker jag på ljudnivån från de bägge fordonslagen. Moderna spårvagnar är ju tysta, medan moderna miljödieselmotorer (Euro5 och Euro6) bullrar en hel del.
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 21:56

Re: Söderhallen snart borta (?)

Inläggav Stefan Widén » fre 29 maj, 2015 17:29

daniel_s skrev:Det är väl skillnad mellan att ha banan under betongkonstruktionen, som vid Södra station, och att ha den inne i den som vid Söderhallen.


Det var svar på Tonys inlägg. Dvs bygger man för att ha annat än tak över en vagnhall får man ta med det i konstruktionen då blir det inga problem.

I en byggnad som Söderhallen, Akh eller Rantorget har man uppenbarligen inte tänkt så och då får de som sover över i Akh finna sig att bli väckta med hallens speciella "vibrationsväckarklocka", som får hela sängen att vandra runt i rummet, strax efter 5 då första vagnen går ut. Sen är det "snoozie" med jämna mellanrum. Och för den som inte vaknat kan beställa extratjänsten där en A30 tyfon pillas in i rummet med fullt lyfttryck på...... :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2024
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 23:09

Re: Söderhallen snart borta (?)

Inläggav 643 » fre 29 maj, 2015 21:23

Stockholms styrande har i hundratals år tvingat ut obekväma verksamheter ur staden, oftast dock
bara en liten, liten bit i taget. Ett utsökt exempel är bussdepån vid Fredriksdal- innan den är
driftsatt kommer säkert förslag på dess rivning då bostäder just DÄR kommer att behövas...
Flytten av spårunderhållet från Slakthusområdet till fd Hammarbyhallen torde bara bli ett
mellanspel, det heliga bostadsbyggandet kommer att kräva att denna verksamhet samt de
ytterst sorgliga resterna av den en gång så fina och stolta Hammarbyverkstaden ändå flyttas
ut på ett lerigt gärde i någon kranskommun - allra helst utan spåranslutning, sådant är ju bara
krångligt säkerhetsmässigt! :(

Och för övrigt så besitter JAG en lägenhet - vad är problemet? :wink:
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643
 
Inlägg: 966
Blev medlem: ons 11 jan, 2012 11:58

Re: Söderhallen snart borta (?)

Inläggav Claes Thure Moberg » fre 29 maj, 2015 22:48

Å ena sidan klagar man över ökande biljettpriser. Samtidigt kräver samma människor mängder med fördyrande förändringar. Till exempel att flytta uppställningsplatser, verkstäder och allt sådant långt bort från där trafiken bedrivs. Med ökande tomkörning, försämrad logistik ..... you name it. Och detta är bara ett enda litet exempel på just fördyrande krav som har kommit och som kommer kontinuerligt, piece by piece. Men ökade intäkter .... nej, nej, nej, det är kontroversiella grejor.

Vem skall så betala, kan undras ? Någon annan givetvis.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 673
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 19:25
Ort: Tromsø

Nästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster