Gasbussar, terminaler och risk

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Gasbussar, terminaler och risk

Inläggav twr » lör 21 mar, 2015 9:23

Jag tycker att Liljeholmens bussterminal är en fantastisk lösning. Den ligger under en gågata, direkt intill tunnelbanans plattform. Bussarnas avsläppningsyta och delar av körvägarna till och från terminalen ligger med bostäder rakt ovanpå.

Bussterminalen är i stort sett osynlig och man har kunnat bygga en stadsmiljö ovanpå. Men jag förstår att det finns de som oroar sig för att bygga in/bygga in när det handlar om gasbussar. Ska det då omöjliggöra så här attraktiva lösningar i framtiden?

Hur är det med Slussen? Jag är, av helt andra skäl, tveksam till den stora bergrumsterminalen. Men hur är det med riskfrågan? Har man bara ignorerat den? Eller är problemet inte så stort som det ibland sägs?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Re: Gasbussar, terminaler och risk

Inläggav roggek » lör 21 mar, 2015 22:01

Du glömde en terminal: Handenterminalen som kommer bli som Liljeholmen 2017 i och med byggandet av Haningeterassen.
Nu har väl inte Handen så värst många gasbussar, men visst, man får sig en tankeställare. Man försöker ju och bygger även bort/flyttar bensinstationer ut i från tättbebyggt område, men gasbussar verkar vara helt okej?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav spårsnoken » sön 22 mar, 2015 5:36

Inom EU är det på många håll förbjudet att köra in i underjordiska p-hus med vanliga gasbilar. Det finns t.o.m. särskilda skyltar för det (en överkorsad bil med texten CNG vid infarten t.ex. i Österrike finns sådana). I Stockholm går det väl bra med gasbussar i bussterminaler tills det händer en olycka.

mvh/spårsnoken
spårsnoken

Inläggav twr » sön 22 mar, 2015 16:43

roggek skrev:Du glömde en terminal: Handenterminalen som kommer bli som Liljeholmen 2017 i och med byggandet av Haningeterassen

Jag nämnde Liljeholmen som ett exempel bara. Finns det fler exempel än dessa två? Stockholm, Sverige, världen?

Var I Stockholms län kan vi vänta oss eldrivna, gas- respektive dieselbussar i framtiden?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav gek » mån 07 sep, 2015 21:21

Häromdagen åkte jag med en buss som vid Liljeholmen körde direkt till avgångshållplatsen och släppte av oss. Det visade sig då omöjligt att komma ut ur terminalen. Dörrarna var låsta och öppningsknappen verkningslös (såvitt jag kunde se fanns heller inga nödöppnare). Föraren lyckades dock så småningom genom en särskild manöver med sitt passerkort (?) släppa ut oss. Med tanke på tidigare diskussion om brandsäkerheten vid den planerade bussterminalen i Katarinaberget frågade jag på sl.se hur det var tänkt att kunna utrymma vid en brand - om passagerarna då skulle ta sig ut via bussarnas in- och utfartsvägar, något som motståndare till Slussenterminalen nämnt som en risk. Vilket det förmodligen är om området är rökfyllt.

Jag fick snabbt följande svar: "Om det skulle uppstå en situation, så som brand, vid Liljeholmens bussterminal, så kommer alla dörrar att öppnas i bussterminalen så att resenärerna snabbt kan ta sig ut ur byggnaden. Man ska, vid en utrymning av byggnaden, inte gå via tunnelbanestationen och perrongerna utan man ska använda sig av nödutgångarna som finns ute i själva bussterminalen, där bussarna stannar.
Detta för att förminska den rusning och folksamling som kan uppstå vid rulltrapporrna till och från perrongerna utifall att man behöver utrymma hela stationsbyggnaden, samt för att det är kortare väg att gå ut från bussterminalen via bussarnas infartsväg och de nödutgångar som finns i terminalen, än att gå in via perrongerna och stationen."

så bussarnas infartsväg skall användas vid en utrymning, liksom de nödutgångar som tydligen dessbättre existerar. De vanliga dörrarna bör inte utnyttjas, dock kommer de att på något magiskt sätt öppnas vid en "situation". Varför dörrarna normalt är låsta för utpassage från bussterminalen är inte helt uppenbart för mig. Att dörrarna normalt är stängda beror väl däremot på att man vill minska draget och i någon mån minska riskerna för blåsbälgseffekt och rökspridning vid en brand, något som kanske inte kommer att bli så framgångsrikt eftersom de flesta passagerare i ett brandläge antagligen kommer att springa ut genom närmaste inte helt rökfyllda utgång. Vi får hoppas att samtliga underjordiska bussterminaler klarar sig från bränder.
/Gunnar Ekeving
gek

Återgå till Bussar