"Ta bussen – utan chaufför"

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav LÅ1 » sön 06 mar, 2016 13:30

Mer om förarlösa bilar och bussar: "Självkörande bilar – utopi eller snart verkligt?"

Ett citat ur artikeln:
Ett mer realistiskt och kanske inte särskilt avlägset framtidsscenario är de förarlösa bussarna. I kollektivtrafiken är det enklare att tillämpa förarlös teknik eftersom den begränsade linjesträckningen kan kartläggas och analyseras i detalj.


Måste man varna om att tråden är mer än ett halvår gammal, för att ingen skall bli purken?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11787
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav LÅ1 » tor 18 aug, 2016 22:25

Nu testas förarlösa bussar i vanlig trafik i Finland. "Förarlösa bussar rullar ut på Helsingfors gator"
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11787
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav twr » fre 19 aug, 2016 17:47

LÅ1 skrev:Men tänk när vi får riktigt självkörande bilar. Då kan man tänka sig att man anropar bilen hemma i garaget från krogen. Och så blir man hämtad.

Tänk om bilen kommer självmant till krogen och säger "jag tror du har fått nog för en kväll"?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav LÅ1 » fre 19 aug, 2016 17:56

twr skrev:
LÅ1 skrev:Men tänk när vi får riktigt självkörande bilar. Då kan man tänka sig att man anropar bilen hemma i garaget från krogen. Och så blir man hämtad.

Tänk om bilen kommer självmant till krogen och säger "jag tror du har fått nog för en kväll"?

Krogpersonalen, eller vakterna, kanske kräver att kunna beställa bilen när de tycker man fått tillräckligt! :D
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11787
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav Piirka » ons 31 aug, 2016 20:35

LÅ1 skrev:Nu testas förarlösa bussar i vanlig trafik i Finland. "Förarlösa bussar rullar ut på Helsingfors gator"


Ganska "pompöst" av SVT att påstå att bussarna rullar ut på Helsingfors gator, då teststräckan på en gata (Ärtholmsgatan) är ca 500 meter lång. Trafikeringstiden är bara ett par-tre timmar på förmiddagen (må-fr) och förbinder ett partajområde (Ärtholmsgatan 6) med designbastun Löyly på Ärtholmsgatan 4. Om en vecka eller så byter man testområdet till Otnäs i Esbo där bussarna får ett större trafikeringsområde. I oktober-november testas bussarna i Tammerfors fram tills snötäcket kommer. Det nordiska klimatet utgör en utmaning för den automatiska driften ännu. Ifjol testades samma bussar på ett slutet område mellan pendeltågsstationen och bostadsmässan i Kivistö. Det behövdes inte mycket regn för att man blev tvungen att stoppa robotrafiken.
Användarvisningsbild
Piirka
 
Inlägg: 959
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav Inge » mån 05 sep, 2016 4:06

Men det är väl inte så intresserant hur många gator man testar bussen på? -När det väl gäller så är det rimligen de minst trafikerade områdena som är mest intressanta. Det är där dagens chaufförer kräver störst subventioner.

Just detta med möjligheten att kunna sänka och till och med ta bort subventionerna till kollektivtrafikpersonal anser jag som mer intressant än detaljerna. Kunde man få bort dem, kunde man satsa på kollektivtrafik på riktigt och inte bara som retoriskt tugg.

Jämför man med en hyrbil, borde en robotbuss, när utvecklingskostnaderna väl är tagna, inte behöva dra in mer än tusen kronor per dag, snarare mindre, för att bli lönsam. Tusen kronor är 40 personer som betalar 25 kr var. Det är lite på en hel dag, för en buss som kan ta tolv passagerare.

Priset kan alltså sättas marknadsmässigt och i de flesta fall bli under 25 kr per resa. De regionala kollektivtrafikmyndigheternas uppgift kunde reduceras till att upphandla avlastande trafik i mycket täta stråk. Dvs i de flesta regioner kunde de avvecklas helt. Kanske i alla om vi samtidigt får robottåg.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav Vagnen » fre 07 okt, 2016 13:03

Det måste vara bara dumhet att ersätta våra artiga och skickliga busschaufförer med en dator. Jag skulle aldrig sätta mig i en buss som framförs utan mänsklig kraft och det tror jag att de flesta skulle skriva under på. Bojkotta dessa vansinniga teknikerprojekt som ingen frågat efter.
Vagnen
 
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 21 dec, 2015 19:37

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav Christian Spår » fre 07 okt, 2016 18:15

Jag skulle gärna sätta mig på en förarlös buss! Jag frågar efter den teknikutvecklingen så att jag kan få kollektivtrafik hela vägen ut till glesa områden som saknar busstrafik alls idag.
Christian Spår
 
Inlägg: 189
Blev medlem: sön 08 jan, 2012 9:46

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav LÅ1 » lör 08 okt, 2016 0:22

Vagnen skrev:Det måste vara bara dumhet att ersätta våra artiga och skickliga busschaufförer med en dator. Jag skulle aldrig sätta mig i en buss som framförs utan mänsklig kraft och det tror jag att de flesta skulle skriva under på. Bojkotta dessa vansinniga teknikerprojekt som ingen frågat efter.

Datorerna är mer pålitliga än människor. De blir inte trötta och de blir inte distraherade av "snyggingar" på trottoaren.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11787
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav Piirka » tis 01 nov, 2016 22:24

Igår startade provtrafiken med robotbussar i Tammerfors. Bussarna testas fram till fredag i förorten Hervanta mellan köpcentret Hervantakeskus och huvudbyggnaden för Tammerfors tekniska universitet. Bussarnas rutt går på GC-vägar och stoppar på mellanhållplatsen Obeliski (mot Huvudbyggnaden) resp. Tietotalo (mot Hervantakeskus). I gårdagens nyhetssnutt såg man hur cyklister, fotgängare och bussen samsades om vägutrymmet. Man poängterade att bussen tar max nio personer, varav en är en bussvärd (då fordonet är registrerat för max 9 personer, behöver inte "busschauffören" ha ett körkort för bussar - personbilskörkort räcker). Tidigare kom man med uppgiften att bussarna trafikeras i Tammerfors fram tills snötäcket lägger sej. Igår verkade som om testperioden skulle bli mycket kort, då väderprognosen lovade ett ymnigt snöfall över södra Finland. Just nu visar prognosen bara lätt snöfall i Tammerfors. Om snöfallet helt och hållet uteblir, kan å andra sidan eventuell svartis bjuda på intressanta testresultat. Temperaturen väntas ligga just under noll resten av veckan.

LÅ1 skrev:Datorerna är mer pålitliga än människor. De blir inte trötta och de blir inte distraherade av "snyggingar" på trottoaren.


Dagens nyhetssnutt presenterade den första robotbilen, som har beviljats tillstånd till testkörningar i vägtrafik. Bilen "Marilyn 2.0" (ett 5 år gammalt begagnat åbäke av fransk tillverkning) lär klara av 85 % av olika trafiksituationer. Än kan Marilyn inte själv köra, men då robotstyrningen är installerad, kan man mot slutet av året starta "rattfria" testkörningar. I vår skall Marilyn testköra i gatutrafik i Tammerfors. Programmeringen av robotstyrningen är inte helt avklarad då situationer i stil med flerfilstrafikkrockar eller tjock dimma bjuder på huvudbry för kodarna. Programmeringen strävar till att undvika krockar med "gamla tanter, plastpåsar, långtradare osv". Även trafikljus av gammal modell bjuder på huvudbry, Marilyn är tvungen att kunna tolka dessa. "Bröstmonster från Jupiter" är alltså inte den största distraktionen 8)
Användarvisningsbild
Piirka
 
Inlägg: 959
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav BSB101 » ons 02 nov, 2016 2:41

Varför kör man bussen på vägar för oskyddade trafikanter? Är mer mer rädda för bucklor på någon bil än en eller annan överkörd människa?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1708
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav Christian Spår » ons 02 nov, 2016 16:39

Senast jag läste om dem så håller de bara max 20 km/h så man vill väl inte att de ska hindra biltrafiken. Det brukar vara så man resonerar.
Christian Spår
 
Inlägg: 189
Blev medlem: sön 08 jan, 2012 9:46

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav Claes Thure Moberg » ons 02 nov, 2016 20:16

Med tanke på hur mycket lönepengar det finns att spara på detta men också med tanke på all erfarenhet av hur teknikglädje får genomslag i vårt moderna samhälle så kan vi nog utgå från att förarlösa bussar kommer att bli framtiden. Sedan är det en öppen och svarslös fråga hur lång tid det tar dit. 2 år, 5 år, 10 år, 20 år - nobody knows. Men ATT det kommer är nog helt säkert.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 673
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 18:25
Ort: Tromsø

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav M_M » fre 04 nov, 2016 3:25

Den dag förarlösa fordon eventuellt tillåts i generell vägtrafik så har vi nog dessutom redan ellösningar för t.ex. personbilar. Frågan är då hur det går med kollektivtrafik utanför de mest tätbefolkade storstäderna? Mellanstadieeleven kan ju exempelvis ta bilen själva hem från skolan och bilen kan köra helt själv från en förälders arbetsplats till skolan och dessutom stanna till längs vägen där det råkar vara enkelt att parkera och kanske också smidigt att ladda batterierna.

Visst kommer det i början vara en dyr teknik som få kommer ha råd med, men förr eller senare har vi en situation lik idag där det går att köpa en fullt duglig bil för 10kkr.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav bark » fre 04 nov, 2016 10:56

Användarvisningsbild
bark
 
Inlägg: 1636
Blev medlem: tis 02 maj, 2006 10:22
Ort: Linköping

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav BSB101 » fre 04 nov, 2016 14:50

Kan bli nya och intressanta trafikstockningar med alla dessa bilar som ska köra runt tomma efter att man lämnat av sin passagerare i innerstan.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1708
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav M_M » lör 05 nov, 2016 4:27

BSB101 skrev:Kan bli nya och intressanta trafikstockningar med alla dessa bilar som ska köra runt tomma efter att man lämnat av sin passagerare i innerstan.
Nja, lägg på lite "trafikledning" (som väl kanske kan få utgöra rekommendation istället för tvång om nån så vill) så går det nog att dirigera dem till nåt bra ställe.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav LÅ1 » lör 05 nov, 2016 11:56

BSB101 skrev:Kan bli nya och intressanta trafikstockningar med alla dessa bilar som ska köra runt tomma efter att man lämnat av sin passagerare i innerstan.

Om alla bilar är självkörande så skulle förmodligen trafiken flyta på ett helt annat sätt än i dag. Framför allt på motorvägarna, vars kapacitet skulle öka väsentligt. På innerstadsgatorna kanske skillnaden inte blir så stor, men jag tror att fler bilar skulle hinna över en korsning vid varje grönfas. I alla fall om fotgängare och cyklister respekterade trafikreglerna.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11787
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav BSB101 » lör 05 nov, 2016 21:28

M_M skrev:
BSB101 skrev:Kan bli nya och intressanta trafikstockningar med alla dessa bilar som ska köra runt tomma efter att man lämnat av sin passagerare i innerstan.
Nja, lägg på lite "trafikledning" (som väl kanske kan få utgöra rekommendation istället för tvång om nån så vill) så går det nog att dirigera dem till nåt bra ställe.


Oavsett "trafikledning" eller ej har vi ett antal fysiska föremål som ska förflytta sig från A till B. Detta inte bara i ena riktningen, som idag, utan även i andra riktningen. Med andra ord skulle vi inte bara få rusningstrafik i ena riktning vid en given tidpunkt utan även i andra strax före/efter.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1708
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav M_M » mån 07 nov, 2016 18:18

BSB101 skrev:
M_M skrev:
BSB101 skrev:Kan bli nya och intressanta trafikstockningar med alla dessa bilar som ska köra runt tomma efter att man lämnat av sin passagerare i innerstan.
Nja, lägg på lite "trafikledning" (som väl kanske kan få utgöra rekommendation istället för tvång om nån så vill) så går det nog att dirigera dem till nåt bra ställe.


Oavsett "trafikledning" eller ej har vi ett antal fysiska föremål som ska förflytta sig från A till B. Detta inte bara i ena riktningen, som idag, utan även i andra riktningen. Med andra ord skulle vi inte bara få rusningstrafik i ena riktning vid en given tidpunkt utan även i andra strax före/efter.
Njae, det är väl bara i den mån de självkörande bilarna inte får plats att stå stilla?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster