"Ta bussen – utan chaufför"

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

"Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav LÅ1 » ons 25 feb, 2015 19:33

"Ta bussen – utan chaufför". Den här gången handlar det om förbindelse mellan Skärholmern och Kungens Kurva. Om jag förstod det rätt så skulle det vara förarlösa fordon som inte bara går på separata banor, utan bland övrig trafik.

Texten "I framtiden kan du kanske ta en förarlös minibuss fram till butiksdörren" antyder passagerarstyrda målpunkter. Men längre fram talar man om en linje med sex hållplatser.

Varför inte börja med en ringlinje med vanliga bussar som går runt i Kungens kurva och även angör Skärholmens busstorg. Med hög turtäthet. Det skulle nog avlasta alla andra linjer som passerar området. Dessa kanske då bara skulle behöva ha en hållplats inom området om det gör att linjen får bättre körtid och bättre kan hålla sin tidtabell.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav M_M » ons 25 feb, 2015 21:22

Jag har provåkt bussen i Rotterdam. Det var ungefär som att köra buss med en nybörjare som förare.

Förvisso ur ett teknikperspektiv klart diggabelt men för resenären så torde vanliga (små) bussar eller valfritt annat fordon vara bättre...
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav Per Lind » fre 27 feb, 2015 10:16

Tycker nog det verkar lite våghalsigt.
En människa på förarplatsen kan hantera en snabbt uppkommen situation vilket inte en dator kan.
Hur gör man vid snö och halka?
Nej, förarlöst är nog bäst om det finns spår som håller det på plats.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2239
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav Odd » fre 27 feb, 2015 10:48

Ja, vid halka och snö så drattar ju bussar i diket, det vet vi ju redan.

Ett större och generellt problem med autonoma fordon är vem som har ansvaret när de framförs på allmänna vägar. Är det trafikföretaget, är det fordonstillverkaren, vägmyndigheten, passagerarna eller kanske till och med den enskilde programmeraren av systemet som ställs inför rätta och hamnar i finkan när någon blir påkörd och omkommer? Dessutom skulle jag, kanske obefogat, känna en otrygghet att vistas i en trafikmiljö som trafikeras av herrelösa fordon!
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3795
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav M_M » fre 27 feb, 2015 13:55

Den lilla linjen i Rotterdam kör på en helt egen väg men den har plankorsning med allmän trafik. Signaler och bommar (!) reglerar dessa korsningar och för att hejda vägtrafiken från att irra sig in på bussbanan så har bussbanan vad jag minns språviddshinder eller liknande.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav LÅ1 » fre 27 feb, 2015 19:37

M_M skrev:Den lilla linjen i Rotterdam kör på en helt egen väg men den har plankorsning med allmän trafik. Signaler och bommar (!) reglerar dessa korsningar och för att hejda vägtrafiken från att irra sig in på bussbanan så har bussbanan vad jag minns språviddshinder eller liknande.

Jag kanske övertolkade texten när jag uppfattade det som om dessa bussar även skulle köra bland övrig trafik. Även om det är något som redan i dag är möjligt och snart kommer att bli vardag. Det är nog något som liknar systemet i Rotterdam man tänkt sig.

Men tänk när vi får riktigt självkörande bilar. Då kan man tänka sig att man anropar bilen hemma i garaget från krogen. Och så blir man hämtad. Ingen parkeringsplats i stan, eller alldeles för dyr sådan? Skicka hem bilen! Det är nog närmare i tid än många tror. I Berlin provkör man på gatorna, men med någon sittande bakom ratten som kan ingripa. I Göteborg tror jag att det finns en inhägnad provbana.
Ytterligare något att testa i vintermiljö i Arvidsjaur i framtiden.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav Christer J » mån 16 mar, 2015 1:14

LÅ1 skrev:
M_M skrev:Den lilla linjen i Rotterdam kör på en helt egen väg men den har plankorsning med allmän trafik. Signaler och bommar (!) reglerar dessa korsningar och för att hejda vägtrafiken från att irra sig in på bussbanan så har bussbanan vad jag minns språviddshinder eller liknande.

Jag kanske övertolkade texten när jag uppfattade det som om dessa bussar även skulle köra bland övrig trafik. Även om det är något som redan i dag är möjligt och snart kommer att bli vardag. Det är nog något som liknar systemet i Rotterdam man tänkt sig.

Det är alltså en automatbana som alla andra automatbanor! Dock med ett nytt gränssnitt mellan fordon och bana. Detta nya gränssnitt har dock en gammalmodig karaktär över sig. Men varför GPS - positioneringen kan väl ges genom indikatorer i vägbanan?
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav Odd » mån 16 mar, 2015 1:26

Du har en poäng med GPS. Nu har jag inte kollat om det verkligen är så att dessa system använder GPS men generellt så bör inget system som är beroende av GPS-positionering (motsvarande) för sitt säkra framförande godkännas eller användas. För ren orientering så är det en sak, men systemet får inte stanna och sluta hitta bara för att GPS börjar att visa fel eller sluta fungera. Det är förvånansvärt lätt att störa GPS. Det finns exempel i USA där flygplatssystem har störts för att lastbilschaffisar som inte vill bli övervakade av arbetsgivaren helt enkelt använder GPS-störningsutrustning.
http://www.computerworld.com/article/2474412/data-privacy/gps-jammer-to-stop-tracking-messed-up-airport-navigation--driver-fired--fined--32-000.html
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3795
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav 643 » mån 16 mar, 2015 21:31

Miljontals lokaltrafikförare sitter och vrider på en ratt eller penetrerar en fröjdepinne hela
dagarna - är inte det påfallande otidsenligt? Sparka inte bara konduktörerna utan även
förarna - staten får väl försörja dem! Allra bäst vore om alla människor jobbade hemifrån
varvid behovet av humantransporter helt skulle bortfalla ... ); ); ); OBS SATIR ); ); );
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643
 
Inlägg: 966
Blev medlem: ons 11 jan, 2012 11:58

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav LÅ1 » mån 16 mar, 2015 23:29

643 skrev:Miljontals lokaltrafikförare sitter och vrider på en ratt eller penetrerar en fröjdepinne hela
dagarna - är inte det påfallande otidsenligt? Sparka inte bara konduktörerna utan även
förarna - staten får väl försörja dem! Allra bäst vore om alla människor jobbade hemifrån
varvid behovet av humantransporter helt skulle bortfalla ... ); ); ); OBS SATIR ); ); );

För några veckor sedan visade man på teve (kanske Vetenskapens värld?) hur man håller på att utveckla 5G-nät som skall vara så snabba att en maskinist skall kunna sitta hemma och köra en lastmaskin i en grusgrop någon annan stans i världen. Och då även höra det ljud som han skulle höra om han satt i maskinens förarhytt. Det demonstrerades på en mässa i Europa (Kontinentaleuropa) och grävmaskinen gick i en grusgrop här i Sverige. Fast i brist på 5G-nät så hade man någon form av specialförbindelse.

Och redan i dag sitter USA:s soldater i sina hemstäder och bombar och skjuter i Asien. Men då är fördröjningen stor. Vilket visades när de redan avfyrat ett vapen mot en bil och upptäcker två barn vid den.


Så vi kan kanske inte sparka lokförarna, men de kan ju snart jobba hemifrån, eller från ett och samma kontor och slippa att transportera sig själva fram och åter hela dagen! Avlösningarna kan ju då ske vid rätt tid oavsett var fordonet råkar befinna sig! Bara det måste väl vara en fördel! :D
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav roggek » tis 17 mar, 2015 4:14

LÅ1 skrev:Så vi kan kanske inte sparka lokförarna, men de kan ju snart jobba hemifrån, eller från ett och samma kontor och slippa att transportera sig själva fram och åter hela dagen! Avlösningarna kan ju då ske vid rätt tid oavsett var fordonet råkar befinna sig! Bara det måste väl vara en fördel! :D


Ähum:


Att jobba som lokförare hemifrån finns redan... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2281
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav NerdBoy » tis 17 mar, 2015 22:11

En riktigt spännande tillämpning är fjärrstyrda "kirurgrobotar". Tänk er att en okomplicerad operation i Malmö plötsligt blir komplicerad, och bara någon minut senare tar en specialist i Umeå över kniven. Eller att en pluton skadade FN-soldater i Afghanistan opereras av kirurger som jobbar i skift på diverse sjukhus i Sverige.

En intressant möjlighet är också att "byta utväxling" på utrustningen, så att 1 centimeter snitt med den digitala kniven motsvarar t ex 1 mm snitt i patienten. Effekten är ungefär densamma som om kirurgen vore tre äpplen hög och hade en pytteliten kniv, d v s mycket bättre precision.

Fast såvitt jag vet får det här än så länge bara testas om kirurgen är fysiskt närvarande i samma rum som patienten, eftersom ett tekniskt fel kan vara förödande. Jag föredrar helt klart att samma säkerhetstänk tillämpas på de bussar jag åker med. :wink:
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5546
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 10:01

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav Kantorn » tis 17 mar, 2015 22:20

NerdBoy skrev:Effekten är ungefär densamma som om kirurgen vore tre äpplen hög

Kirurgsmurfen? :)
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6895
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav 643 » ons 18 mar, 2015 23:04

Per Lind skrev:Tycker nog det verkar lite våghalsigt.
En människa på förarplatsen kan hantera en snabbt uppkommen situation vilket inte en dator kan.
Hur gör man vid snö och halka?
Nej, förarlöst är nog bäst om det finns spår som håller det på plats.
-Per

Tillåter mig att anmäla avvikande åsikt - människor är felbara även i idealfallet - något
som förstås även gäller varje form av automatiska system.
Datorn är (hittills!) en fullständig idiot som är synnerligen bra på att räkna ettor och nollor
och resultaten blir ju ofta därefter...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643
 
Inlägg: 966
Blev medlem: ons 11 jan, 2012 11:58

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav LÅ1 » ons 18 mar, 2015 23:27

643 skrev:Datorn är (hittills!) en fullständig idiot som är synnerligen bra på att räkna ettor och nollor
och resultaten blir ju ofta därefter...
:?:

Och vad gör din hjärna djupast där inne? Det är väl digitala signaler där också!
Det är ju vad som kommer ut ur en dator, inte hur den processar informationen på lägsta nivå som är relevant i sammanhanget!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav LÅ1 » lör 22 aug, 2015 23:00

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav BSB101 » sön 23 aug, 2015 4:45

LÅ1 skrev:I Göteborg tror jag att det finns en inhägnad provbana.


Är det inte så att Volvo har tillstånd att köra på allmän väg med förarlösa bilar?

643 skrev:Datorn är (hittills!) en fullständig idiot som är synnerligen bra på att räkna ettor och nollor
och resultaten blir ju ofta därefter...


En dator är verken bättre eller sämre än den människa som programmerat den.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav LÅ1 » sön 23 aug, 2015 11:11

BSB101 skrev:
643 skrev:Datorn är (hittills!) en fullständig idiot som är synnerligen bra på att räkna ettor och nollor
och resultaten blir ju ofta därefter...


En dator är verken bättre eller sämre än den människa som programmerat den.

Det beskriver inte hela verkligheten. Det handlar inte om den människa som programmerat, utan om de människor som ...
Olika delar av ett sådant system är nog progrsmmerat av olika individer. Dessutom testas nog sådana system på många olika sätt, inklusive kodgranskning.

En maskin, dator, är överlägsen människan i många avseenden. Den blir inte lika lätt distraherad (t.ex. av en välformad flicka :wink: ). En dator blir inte trött av många timmars körning oavsett tid på dygnet. Men samtidigt måste systemet hållas i trim. Gäller programuppdateringar, så väl som linser, antenner och vad mer som används för att ta in omvärden.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav daniel_s » sön 23 aug, 2015 15:22

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:
643 skrev:Datorn är (hittills!) en fullständig idiot som är synnerligen bra på att räkna ettor och nollor
och resultaten blir ju ofta därefter...


En dator är verken bättre eller sämre än den människa som programmerat den.

Det beskriver inte hela verkligheten. Det handlar inte om den människa som programmerat, utan om de människor som ...
Olika delar av ett sådant system är nog progrsmmerat av olika individer. Dessutom testas nog sådana system på många olika sätt, inklusive kodgranskning.


Men det finns ändå en svag punkt i form av den uppsättning specifikationer som ligger till grund för programmeringen. En människas misstag eller dåliga antaganden i den fasen slår lätt igenom hela vägen till slutprodukten.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inläggav LÅ1 » sön 23 aug, 2015 15:26

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Det beskriver inte hela verkligheten. Det handlar inte om den människa som programmerat, utan om de människor som ...
Olika delar av ett sådant system är nog progrsmmerat av olika individer. Dessutom testas nog sådana system på många olika sätt, inklusive kodgranskning.


Men det finns ändå en svag punkt i form av den uppsättning specifikationer som ligger till grund för programmeringen. En människas misstag eller dåliga antaganden i den fasen slår lätt igenom hela vägen till slutprodukten.

Sant! Där gäller det att alla inblandade har intresseav att få helheten bra, och tar ett övergripande ansvar. Men det kanske lätt blir att man tittar på sin lila bit, och inte mer.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Nästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster