Hur BRT-mässig är MalmöExpressen?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Hur BRT-mässig är MalmöExpressen?

Inläggav LÅ1 » tor 01 jan, 2015 19:48

MalmöExpressen nämns ju ofta som ett exempel på BRT i Sverige. Men hur mycket skiljer den linjen från t.ex. stombuss linje 2 i Stockholm?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Hur BRT-mässig är MalmöExpressen?

Inläggav Lars_L » fre 02 jan, 2015 0:14

Det som är mest BRT-mässigt är väl egentligen bussmodellen. Annars handlar det ju om lite signalprioritering och lite bussfiler - men det är ju inte alls den prioritering och framkomlighet som BRT bör handla om - men framförallt är det ju bara en kort sträcka som är egentlig innerstadstrafik i en kvartersstruktur - som väl då kan jämföras med ex.vis 2:an, annars har väl MalmöExpress nästan lika mycket gemensamt med SL bussarna som går till kranskommunerna som med innerstadsstombussarna i Stockholm.
Lars_L

Inläggav Ulrik Berggren » lör 03 jan, 2015 15:03

Lars_L skrev:Det som är mest BRT-mässigt är väl egentligen bussmodellen. Annars handlar det ju om lite signalprioritering och lite bussfiler - men det är ju inte alls den prioritering och framkomlighet som BRT bör handla om - men framförallt är det ju bara en kort sträcka som är egentlig innerstadstrafik i en kvartersstruktur - som väl då kan jämföras med ex.vis 2:an, annars har väl MalmöExpress nästan lika mycket gemensamt med SL bussarna som går till kranskommunerna som med innerstadsstombussarna i Stockholm.

Nja, av linjens 8,1 km (mätt med Eniro) så är det bara ca 2,5 km som går i "ytterstadsmiljö" (stor andel separerade trafikslag, planskildheter, få korsningar mm). Men det är bara knappa 3 km som är separat körbana, varav ca 2km mittförlagd. Den mesta BRT-mässiga linjen (i stort sett bara stopp vid hållplatser) är fortfarande linje 16 i Göteborg. Där har man också, liksom på femman, påstigning genom samtliga dörrar. Men ExquiCity är skönare att åka än Volvo-dubbelledarna i Göteborg :)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav M_M » lör 03 jan, 2015 16:02

Hur har körtiderna och resandet (inklusive möjligheterna att över huvud taget komma med på bussarna) utvecklats?
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Ulrik Berggren » lör 03 jan, 2015 16:27

M_M skrev:Hur har körtiderna och resandet (inklusive möjligheterna att över huvud taget komma med på bussarna) utvecklats?

Körtiderna: +/- 0
Resandet: Har ökat med 10-15% nånting minns inte på rak arm.
Regulariteten, d v s "jämnheten" mellan avgångsintervallerna har dock försämrats beroende delvis på dålig signalprio, men det måste finnas även andra skäl till detta som jag inte har koll på. Nobina kommer visst till Transportforum i LInköping i nästa vecka - någon närvarande får gärna ställa spörsmålet till dem där. :!:
Senast redigerad av Ulrik Berggren lör 03 jan, 2015 16:30, redigerad totalt 2 gånger.
/UB
Ulrik Berggren

Inläggav M_M » lör 03 jan, 2015 16:29

Aha... Devalvering av "express"-ordet :wink: :roll:
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Lars_L » sön 04 jan, 2015 11:52

Ulrik Berggren skrev:
M_M skrev:Hur har körtiderna och resandet (inklusive möjligheterna att över huvud taget komma med på bussarna) utvecklats?

Regulariteten, d v s "jämnheten" mellan avgångsintervallerna har dock försämrats beroende delvis på dålig signalprio, men det måste finnas även andra skäl till detta som jag inte har koll på. Nobina kommer visst till Transportforum i LInköping i nästa vecka - någon närvarande får gärna ställa spörsmålet till dem där. :!:

Med kvartersstruktur avsåg jag väl egentligen delen mellan Centralstation och Nobeltorget. Till Västra hamnen är det ju inte kvartersstruktur och därmed inte den typen av framkomlighetsproblem. Men håller med om att 16 i Göteborg har betydligt större grad av BTR.

Orsaken - enligt min uppfattning är att man har haft ett omlopp för lite ute, eller till och med två. Jag tror det blir lite bättre nu med den nya tidtabellen som infördes före jul - men egentligen skulle man behöva ha ute alla 15 vagnarna i högtrafik för att få tillräckliga återställningsmarginaler (jo, man borde köpt in en buss till). Ett par minuters försening betyder mycket. Därför är det väldigt märkligt att man inte verkar ha någon hållplats för reglering vid Västra Hamnen - det finns alltså bara en plats vid själva avgångshållplatsen. Detta begränsar reglertiden till cirka 4-minuter. Även utanför rusningstid tar ju bussen i normalfallet ca 30-minuter. Lite marginaler för förseningar måste finnas.

Sedan har det ju varit en del problem med bussarna också. När jag var nere stod två av bussarna samtidigt ur trafik vid Rosengård, vilket då var 40 procent av vagnarna ute i trafik!

Centralstation är också en osäkerhetsfaktor. Stor risk för förseningar där när det är mycket bussar i trafik. Efter att man justerat busstiderna med större marginaler, verkade förvisso inte bussarna vara försenade dit, däremot struntade förarna i gengäld att invänta avgångstiderna - och då får man ju ändå dålig regularitet - utifrån definitionen ovan. Egentligen borde man ju ordnat med utrymme så att 5:an fick en egen hållplats vid Centralstation.

Sedan var min reflektion också att bussarna - vid försening, ganska snabbt får följdförseningar på grund av att det tar längre tid vid hållplatserna - trots ingång genom alla dörrar. Bussar har den nackdelen att det blir mer stopp vid ingångarna - eftersom det helt enkelt är lite trängre inne i vagnen än i en spårvagn. Att kortautomaterna sitter precis vid dörrarna, medför också att inflödet stannar upp. Bussen har ju bara 55 sittplatser - så det blir ju ganska fort många stående.

Men en sådan här linje, med så få rödljus och knepiga korsningar, ska inte behöva ha de här problemen. Verkar ju ha varit värre än 4:an i Stockholm, och då går den senare dels oftare, dels med en körtid som är avsevärt längre!
Lars_L

Inläggav M_M » sön 04 jan, 2015 13:15

Bonusfråga: Hur mycket bättre skulle det kunna bli om det införs tågtrafik på ringen och smidigt byte där linjerna korsar varandra?

Om Malmö skulle få god trafik längs hela järnvägsringen så skulle lokaltrafiken i övrigt kanske kunna struktureras om. Behöver linjerna i allmänhet ens gå ända till centralen i det läget?

Om busstrafiken ska fortsätta köras som idag så borde det ordnas bussfiler hela vägen i centrum - eventuellt på bekostnad av övrig trafik.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Ulrik Berggren » sön 04 jan, 2015 19:16

Lars_L skrev:
Ulrik Berggren skrev:

Med kvartersstruktur avsåg jag väl egentligen delen mellan Centralstation och Nobeltorget. Till Västra hamnen är det ju inte kvartersstruktur och därmed inte den typen av framkomlighetsproblem. Men håller med om att 16 i Göteborg har betydligt större grad av BTR.

Hur menar du nu? vad är det som skiljer sträckan V Kattarpsvägen - Nobeltorget mot Nobeltorget - Centralen och säg Ringvägen i Stockholm? Sträckan genom VÄstra Hamnen är dessutom i blandtrafik och passerar fyra signalreglerade korsningar med 90-graderssvängar - synnerligen kvartersstadsmässigt :wink:

NÄr det gäller din analys nedan är jag dock mycket tacksam för det fältarbete du verkar lagt ned. HÅller med i din analys också, och kan väl inflika att min teori är att man helt enkelt underskattat körtiden och därmed underdimensionerat vagnutsättningen.

Lars_L skrev:Orsaken - enligt min uppfattning är att man har haft ett omlopp för lite ute, eller till och med två. Jag tror det blir lite bättre nu med den nya tidtabellen som infördes före jul - men egentligen skulle man behöva ha ute alla 15 vagnarna i högtrafik för att få tillräckliga återställningsmarginaler (jo, man borde köpt in en buss till). Ett par minuters försening betyder mycket. Därför är det väldigt märkligt att man inte verkar ha någon hållplats för reglering vid Västra Hamnen - det finns alltså bara en plats vid själva avgångshållplatsen. Detta begränsar reglertiden till cirka 4-minuter. Även utanför rusningstid tar ju bussen i normalfallet ca 30-minuter. Lite marginaler för förseningar måste finnas.

Sedan har det ju varit en del problem med bussarna också. När jag var nere stod två av bussarna samtidigt ur trafik vid Rosengård, vilket då var 40 procent av vagnarna ute i trafik!

Centralstation är också en osäkerhetsfaktor. Stor risk för förseningar där när det är mycket bussar i trafik. Efter att man justerat busstiderna med större marginaler, verkade förvisso inte bussarna vara försenade dit, däremot struntade förarna i gengäld att invänta avgångstiderna - och då får man ju ändå dålig regularitet - utifrån definitionen ovan. Egentligen borde man ju ordnat med utrymme så att 5:an fick en egen hållplats vid Centralstation.

Sedan var min reflektion också att bussarna - vid försening, ganska snabbt får följdförseningar på grund av att det tar längre tid vid hållplatserna - trots ingång genom alla dörrar. Bussar har den nackdelen att det blir mer stopp vid ingångarna - eftersom det helt enkelt är lite trängre inne i vagnen än i en spårvagn. Att kortautomaterna sitter precis vid dörrarna, medför också att inflödet stannar upp. Bussen har ju bara 55 sittplatser - så det blir ju ganska fort många stående.

Men en sådan här linje, med så få rödljus och knepiga korsningar, ska inte behöva ha de här problemen. Verkar ju ha varit värre än 4:an i Stockholm, och då går den senare dels oftare, dels med en körtid som är avsevärt längre!
/UB
Ulrik Berggren

Inläggav Lars_L » fre 09 jan, 2015 12:21

Jag hade möjlighet även i går att studera MalmöExpressen. Fortfarande problem får man väl säga. Framförallt verkar många av 24-metersbussarna vara trasiga. I rusningen i går var det tre eller fyra vanliga ledbussar som gick i trafiken. Därtill att man då inte tillämpade påstigning genom alla dörrar på dessa...Inte konstigt att inte tiderna hålls...Det var minst en av 24-metersbussarna som blev tagen ur trafik när jag åkte.

Behövs nog ett omlopp till egentligen på linjen. Sträckan Centralen-Stenkällan verkar dock hålla körtiderna rätt bra. Även när bussen är fullproppad, tar den bara någon/några minuter extra. Dock är körtiden generellt satt lite för kort - eller lite för precis för den regleringstid som finns vid Stenkällan (i eftermiddagsrusningen). Det är svårt att köra in förseningar, vilket lätt gör att förseningarna kvarstår på linjen.

Ett problem verkar fortfarande vara att många förare kör före avgångstid vid Centralen mot Stenkällan. Det är också sträckan Västra Hamnen - Centralen som har störst skillnad i körtid under dagen. Fungerar ofta på 7-minuter under dagtid, för att bli omkring 10-minuter i högtrafik.

Vad som därtill förvånade mig stort var att Limhamnsspåret användes och i högtrafik! Detta ställer till det rejält för SkåneExpressen, då körtiden lätt blir närmare 15-minuter till Centralen om tåget ska korsa. Jag får hoppas att det var något tillfälligt. För vad jag förstod av planerna när man återförde godstrafiken på spår, så var det att inga tåg skulle gå under högtrafik. Någon marginal att återställa trafiken om ett tåg passerar finns helt enkelt inte på MalmöExpressen.

Viss brist i signalprioriteten verkar dock inte ha någon större effekt på körtiderna.
Lars_L

Inläggav LÅ1 » fre 09 jan, 2015 17:22

I högerspalten på den här sidan finns en lista över vad som kännetecknar "ett 'fullvärdigt' BRT-system".

"egna bussbanor och skyddade busskörfält" står det bl.a. Vad är ett skyddat busskörfält? Skall det vara staket eller stenbarriär mot övrig trafik, så att inte en köande bil som hamnar lite fel i sidled hindrar bussen?

Vad jag saknar i lisan är att färden skall vara hyfsad bekväm. Alltså det skall gå jämn och fint, inte kännas som om bussen körde på en puckelpist! (Så känns det bitvis när man åker buss i Stockholm.)
LÅ1

Inläggav Lars_L » fre 09 jan, 2015 21:11

LÅ1 skrev:I högerspalten på den här sidan finns en lista över vad som kännetecknar "ett 'fullvärdigt' BRT-system".

"egna bussbanor och skyddade busskörfält" står det bl.a. Vad är ett skyddat busskörfält? Skall det vara staket eller stenbarriär mot övrig trafik, så att inte en köande bil som hamnar lite fel i sidled hindrar bussen?

Vad jag saknar i lisan är att färden skall vara hyfsad bekväm. Alltså det skall gå jämn och fint, inte kännas som om bussen körde på en puckelpist! (Så känns det bitvis när man åker buss i Stockholm.)

Men delarna hänger ju oftast ihop. Endera tar man en "kantfil" vilken ofta är för smal för bussar, eller så tar man vänsterfilen. Problemet med det senare är att utrymmet ofta ändå är för trångt för att det riktigt ska finnas plats. Bussarna måste väja för refuger etc. Sedan sätter man upp en massa farthinder etc.

Men det största problemet är ju att vägarna så sällan riktigt är dimensionerande för bussar och de svängradier som bussarna har. Det är ju rent förbluffande hur man bygger rondeller (inte minst i Stockholm) som är så små att bussarna måste ta upp båda filerna för att komma runt och ändå knappt klarar utan att skrapa i det ena eller andra kanten.

Det har man väl i huvudsak klarat rätt bra i Malmö - förutom vid Centralstationen. Sedan handlar det ju också om att våga satsa lite på bussen också - så att den har bra fjädring etc. Det där är ju också en kostnadsfråga. Tyvärr - men enbart ur denna aspekt - är ju att låggolv ofta ger sämre komfort. Därför är det egentligen bättre om man ska satsa på BRT att ha högre plattformar och köra med höggolvsbussar. Då får man också plats för fler passagerare.
Lars_L

Inläggav LÅ1 » fre 09 jan, 2015 23:04

Lars_L skrev:
LÅ1 skrev:I högerspalten på den här sidan finns en lista över vad som kännetecknar "ett 'fullvärdigt' BRT-system".

Men delarna hänger ju oftast ihop. Endera tar man en "kantfil" vilken ofta är för smal för bussar, eller så tar man vänsterfilen. Problemet med det senare är att utrymmet ofta ändå är för trångt för att det riktigt ska finnas plats. Bussarna måste väja för refuger etc. Sedan sätter man upp en massa farthinder etc.

Men det största problemet är ju att vägarna så sällan riktigt är dimensionerande för bussar och de svängradier som bussarna har. Det är ju rent förbluffande hur man bygger rondeller (inte minst i Stockholm) som är så små att bussarna måste ta upp båda filerna för att komma runt och ändå knappt klarar utan att skrapa i det ena eller andra kanten.

Det har man väl i huvudsak klarat rätt bra i Malmö - förutom vid Centralstationen. Sedan handlar det ju också om att våga satsa lite på bussen också - så att den har bra fjädring etc. Det där är ju också en kostnadsfråga. Tyvärr - men enbart ur denna aspekt - är ju att låggolv ofta ger sämre komfort. Därför är det egentligen bättre om man ska satsa på BRT att ha högre plattformar och köra med höggolvsbussar. Då får man också plats för fler passagerare.

Men tar man bara och målar "B U S S" i en fil, oväsentligt vilket, så blir det ju inte ett skyddat busskörfält! Och är vägar och gator inte byggda så att BRT-bussar kommer fram på ett bra sätt, varför vill man då kalla det för BRT? Det borde ju vara i BRT-förespråkanas intresse att inte devalvera innebörden av BRT! Blir det vilken "skitbuss" som helst i vilken miljö som helst, med alla de vanliga framkomlighetsproblemen, ja då har man bara klistrat ett nytt ord på ett befintligt gammalt koncept.
LÅ1

Inläggav Lars_L » lör 10 jan, 2015 10:31

LÅ1 skrev:Men tar man bara och målar "B U S S" i en fil, oväsentligt vilket, så blir det ju inte ett skyddat busskörfält! Och är vägar och gator inte byggda så att BRT-bussar kommer fram på ett bra sätt, varför vill man då kalla det för BRT? Det borde ju vara i BRT-förespråkanas intresse att inte devalvera innebörden av BRT! Blir det vilken "skitbuss" som helst i vilken miljö som helst, med alla de vanliga framkomlighetsproblemen, ja då har man bara klistrat ett nytt ord på ett befintligt gammalt koncept.

Håller delvis med. Man kan ju i och för sig diskutera om inte "skyddat" busskörfält är lite överdrivet? Jag menar det väsentliga måste ju vara kvalitén. Att som i Stockholm ha "kantfiler" där det mestadels står parkerade bilar är ju totalt meningslöst. Att ha så trånga busskörfält så att bussarna måste "krypa fram" är ju likaså ett ganska stort kvalitetsneddrag.

Men det finns ju gator som kanske bara är öppna för bilar med ärenden till området - har man en särskild bussfil där, behövs knappast några skyddsbarriärer. Det vill säga - det väsentliga torde vara att man inte har problem med privatbilister i körfältet. Har man inte det, får man väl säga att det är tillräckligt skyddat utan formella "skydd".

Sedan pekar väl detta förvisso på BRT:s dilemma. Kostnaden är låg - men den är låg för att man inte tar det utrymme som verkligen behövs. Å andra sidan - om man tänker 5:an i Malmö som en föregångare till spårväg, måste man då under en kortare tid ta mycket större utrymme i anspråk för bussen, än vad som senare behövs för spårvägslinjen. Då blir det ju också en onödig fördyring.

Men det kan väl konstateras att det som gör BRT billigare än spårväg, är ju att man kan kompromissa i de flesta fall. Man får en sämre lösning, man ger BRT dåligt rykte och resultatet blir att alla kommer kräva spårväg efter ett tag. Det gäller ju femman i Malmö och stombussarna i Stockholms innerstad - som väl var den första "BRT-tanken" i Sverige. Min poäng är väl också med fältstudierna ovan - att man gör så dåliga trafikupplägg och förberedelser (är ju bra att bussarna fungerar innan man drar ner på turtätheten exempelvis), så att resultatet snarare blir en försämring. Enda fördelen med BRT i Malmö jämfört med gamla "5-an" är väl att det inte är någon som kontrollerar viseringen, vilket gör att ännu fler kan åka gratis (om nu det är bra). Ger ökat resande och ökad trängsel, men bidrar kanske inte så mycket till förbättring, annat än någon minuts förkortad restid - som dock lätt "äts upp" av att det i gengäld är fler påstigande per hållplats.

Samtidigt får man ju komma ihåg att 5-an har ganska litet resande i förhållande till linjerna i Stockholm. Tänkte man på samma sätt här, skulle ju rätt många bussar i förorterna och till kranskommunerna gå som "superbussar". På det sättet får det väl ändå sägas att man har råd att satsa på trafiken på ett helt annat sätt i landsorten, än man har i en storstadsregion.
Lars_L

Inläggav Ulrik Berggren » lör 10 jan, 2015 14:20

Lyssnade lite på vad Malmö Stad hade att säga i torsdags på Transportforum. Även KTH hade genomfört en utvärdering av bl a Malmöexpressen med intervjuer av resenärer. Därför är det intressant att sätta dina iakttagelser Lars i relation till vad som framkom.

Man hade insett problemen med regulariteten och satt in ett extra omlopp och därmed kunnat utöka körtiden från tidtabellsskiftet i december. Man visade en graf som tydligt visade att förseningarna hade minskat avsevärt. Vidre ska Nobina låta bygga om fordonen så att det blir en barnvagnsplats per dörrpar istället för bara två per buss som nu. Man ska även flytta om lite bland stolarna för förbättrad trafikantcirkulation.

KTH visade på att resenärernas begyd har höjts avsevärt vad gäller komfort mm, men att betalningsviljan för förbättringar ändå är låg jämfört med t ex L676 Sthlm - Norrtälje com också fått bekväma bussar. Det senare är dock snarare ett tecken på den låga betalningsviljan ö h t i Malmö där folk har låga inkomster och är vana vid att allt ska vara billigt...

Återkommer med länkar till presentationer när VTI lagt ut dessa
/UB
Ulrik Berggren

Inläggav LÅ1 » mån 20 jul, 2015 17:59

Är i Skåne nu. Passade på att ta en sightseeingtur till Västra hamnen, från centralen. Åkte 5:an och 2:an. Den sträckan är väl inte representativ för linje 5 men man märker att man åker på gummihjul. Det går inte som på räls skulle man kunna säga. På minst ett ställe reagerade jag på att rondellen var så liten att bussens hjul gick på gatstensytan bredvid assfalten. Det är väl bevis på att man inte gjort vad man skulle kunna göra för att få resan bekväm.
LÅ1

Inläggav Ulrik Berggren » sön 30 aug, 2015 23:23

LÅ1 skrev:Är i Skåne nu. Passade på att ta en sightseeingtur till Västra hamnen, från centralen. Åkte 5:an och 2:an. Den sträckan är väl inte representativ för linje 5 men man märker att man åker på gummihjul. Det går inte som på räls skulle man kunna säga. På minst ett ställe reagerade jag på att rondellen var så liten att bussens hjul gick på gatstensytan bredvid assfalten. Det är väl bevis på att man inte gjort vad man skulle kunna göra för att få resan bekväm.

Bussplanering av gatumiljön i Malmö i ett nötskal! Just hemkommen från Bergen kan jag konstatera att man är bra inte bara på spårvägsutformning i den stan...
/UB
Ulrik Berggren

Återgå till Bussar