Busslinjerna 69 och 69K (SL)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Busslinjerna 69 och 69K (SL)

Inläggav LÅ1 » mån 17 nov, 2014 0:37

Nu handlar det om Stockholm. (En del gillar inte om man tar det för givet. Och jag blir ibland lite förargad när en trådrubrik får mig att tro att det rör Stockholm och sedan är det t.ex. Göteborg. Inte för att jag vill förringa Västergötlands största stad, utan för att jag "gick på den". :) )

Busslinje 69 skiljer ut sig bland innerstadens busslinje genom att den finns i två varianter. 69 och 69K. Båda linjerna, eller linjevarianterna om man så vill, går till Tomteboda i nordväst. Åt andra hållet går 69 till Blockhusudden längs ut på (södra) Djurgården, och 69K svänger av till Kaknästornet.
Hade det inte varit för att trafikbehovet förmodligen är olika så hade det väl varit smartare att låta 52:an gå till Kaknästornet och 69K kunde skrotas. Har det inte historiskt funnits en linje 68 som gått till Kaknästornet? Är man rädd att använda linjenummer för att man tror att man kommer att behöva dem någon annan stans? För nog hade det varit tydligare med ett helt eget linjenummer?

Angående 52:an så hade man väl kunnat låta den gå vidare från Fridhemsplan till Hornsberg, om man nu tycker att man behöver fler linjer dit ut. Man skulle då också få busstrafik på hela Lindhagensgatan även dagtid. (Nu går där bara nattbussar.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Busslinjerna 69 och 69K (SL)

Inläggav Anders Hanquist » mån 17 nov, 2014 12:43

Eller att använda "K"-suffixet bara i riktning mot Kaknästornet. Där har det en viktig funktion för väntande trafikanter med olika mål. I andra riktningen är det ju samma linje med samma målpunkt, så där kanske bokstavssuffixet snarare förvirrar.
Anders Hanquist

Inläggav Kantorn » mån 17 nov, 2014 13:04

Jag har för mig att 68 och 69 hade olika slutstationer även västerut. Tror att 69 hade Norrmalmstorg och 68 hade Karlaplan. Eller tvärt om. Eller nåt annat.
Idén med att förlänga 52 från Djurgårdsbron till Kaknästornet är väl inte helt fel.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Lars_L » mån 17 nov, 2014 14:05

68 gick Humlegården-Kaknästornet (tror även den haft andra slutdestinationer i norr) och 69 till Karlaplan - ett kort tag. Linje 69 är väl det enda linjenummer, förutom 52 som funnits "i alla år" i Stockholmstrafiken. Det har alltid varit linje 69 som gått till Blockhusudden, i alla fall sedan 1930-talet.

Användandet av bokstavssuffix eller inte är intressant i sig. I Stockholm har man ju ofta valt att använda "X" för alternativa linjesträckningar, som dock använts rätt restriktivt och sällan för olika slutdestinationer. I exempelvis Helsingfors är man ju väldigt förtjust i den här lösningen - nästan varenda regionallinje har en massa konstiga linjevarianter.

Fördelen är, och det är väl så som det är tänkt, att använda det när det är en mycket liten del av linjesträckningen som skiljer. Då blir det otydligare för flertalet resenärer med fler linjer att hålla reda på, medan de flesta inte berörs om det är 69K, eller vanliga 69. På många håll skulle man nog bara se det som en vändslinga för avkortade turer och inte använda något suffix alls.

52 till Kaknästornet, visst skulle man kunna ha det. Men nuvarande slutstation är ju en konsekvens av den korta tid då 69 gick till Fridhemsplan och är därtill ganska ologisk som ändhållplats. Om något av Keolis ändringsförslag går igenom, så lär det väl vara att 52:an försvinner i sin nuvarande form. Keolis vill ju, och verkar ha visst stöd för en ny linje längs Lindhagensgatan, så det löser sig ju som det ser ut ändå.
Lars_L

Inläggav daniel_s » mån 17 nov, 2014 19:17

De sista åren var det så att 68:an gick till Karlaplan medan 69:an gick till Norra station (-Frösundavik).

Nuvarande arrangemang med 69 och 69K tycker jag i grunden är bra, men man har ju slagit knut på sig själv när man skyltar 69K i båda riktningarna. Med manuella destinationsskyltar hade det varit logiskt, men nu är det mest lite konstigt.
daniel_s

Inläggav LÅ1 » tor 11 dec, 2014 18:40

Jag har haft anledning att åka linje 69 tämligen frekvent i några veckor. Har märkt att turtätheten är mycket hög. Det är inte alls ovanligt att en buss blir fulla av barn eller ungdomar som skall till något museum eller möjligen Kaknästornet. Sedan kommer bussen bakom och har ca tre passagerare, och måste vänta vid varje hållplats för att bussen före är i vägen. (Situationen känns igen från 4:an.)

Just nu är det omlagd körväg mellan Djurgårdsbron och Berwaldhallen. (Ett tag var dessutom den omlagda körvägen omlagd i riktning mot City.) Varför denna omläggning? Övrig trafik får köra Strandvägen rakt fram. Även om trafiken i båda riktningar får trängas på norra körbanan. Vore det inte bättre att låta bussarna gå den vägen och övrig trafik eventuellt få köra andra vägar, om man inte kan låta all trafik köras Strandvägen? Nu klagar förarna hela tiden på att de blir försenade. (Och den äldre mannen som skällde ut en förare på 69:an för att det kom så många sådana, men inga 56:or vid hållplatsen på Linnégatan skulle kanske slippa att brusa upp.)
LÅ1

Inläggav daniel_s » tor 11 dec, 2014 22:22

Nu har jag inte själv besökt den där lilla biten via Dag Hammarstrands väg eller vad den nu heter på ett tag, men jag gissar att de provisoriska arrangemangen helt enkelt är lite svårframkomliga med bussarna.
daniel_s

Inläggav kildor » fre 12 dec, 2014 0:17

Vägarbetet är på Strandvägen (jo, den heter så!) mellan Djurgårdsbron och Oxenstiernsgatan. Det är nog mycket riktigt alldeles för trångt där för boggi- och ledbussarna på linje 69 och 76. Tidtabellen korrigeras för den längre körsträckan först på söndag. Omledningen har inte fungerat särskilt bra hittills. Det är trångt på Linnégatan, och tillsammans med vägarbeten på Narvavägen och Banérgatan (som iof börjar bli klara nu) så har det stundtals varit smått kaotiskt. Ett tag fick bussarna åka via Karlaplan för att ta sig runt. Men med anpassade tidtabeller så borde det förhoppnings bli bättre.
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav M_M » fre 12 dec, 2014 17:42

Fulla bussar med hög turtäthet och en sträcka som till hygglig del sammanfaller med sträcka där det redan finns eller kommer finnas spårväg. Den sträcka som inte sammanfaller med befintliga eller kommande spår går huvudsakligen invid en oexploaterad skitstor gräsmatta.

Behöver jag säga mer? :wink:
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav LÅ1 » tor 18 dec, 2014 21:07

Jag gick utmed den östra delen av Strandvägen i dag. Har svårt att tänka mig att den vägen skulle vara svårare att köra än vad den omlagda vägen för 69:an är. Som det ser ut i dag, är väl bäst att tillägga. Det jag skulle kunna tänka mig vara ett problem är att svänga höger in på norra körbanan vid Narvavägen.
LÅ1

Inläggav daniel_s » tor 18 dec, 2014 21:34

Det räcker med en punkt där man inte kommer fram för att hela sträckan ska bli oframkomlig. Tänk på att inte bara bussens hjul utan även dess hörn ska komma fram. S-svängar är extra svåra då det behövs en tillräckligt lång rakbit på mitten för att ta ut nästa sväng ordentligt.

Sen handlar det ju inte bara om att rent geometriskt komma fram, utan även kapaciteten kan bli ett problem. När det nu bara är ett körfält där det normalt är flera så blir det en viss köbildning som i sig kan motivera en annan körväg.
daniel_s

Inläggav LÅ1 » tor 18 dec, 2014 22:16

daniel_s skrev:Det räcker med en punkt där man inte kommer fram för att hela sträckan ska bli oframkomlig. Tänk på att inte bara bussens hjul utan även dess hörn ska komma fram. S-svängar är extra svåra då det behövs en tillräckligt lång rakbit på mitten för att ta ut nästa sväng ordentligt.

Sen handlar det ju inte bara om att rent geometriskt komma fram, utan även kapaciteten kan bli ett problem. När det nu bara är ett körfält där det normalt är flera så blir det en viss köbildning som i sig kan motivera en annan körväg.

Visst är det så! Omvägen har också några trixiga passager.
Min tanken var väl snarare att man skulle kunna låta övrig trafik köra omvägen och på det viset prioritera kollektivtrafiken.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » mån 15 feb, 2016 14:39

Har observerat att man nu skyltar linje 69 med enbart 69 utan suffix, oberoende av destination! Vet inte när K-et försvann, kanske vid den stora busslinjeändringen i somras?
LÅ1

Inläggav twr » mån 07 mar, 2016 21:25

Är omläggningen av linje 69 och linje 76 föranledda av ledningsomläggningar för Spårväg City? Är det tillfälligt och när läggs linjerna i så fall tillbaka? Eller är det tänkt att vara permanent?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » mån 07 mar, 2016 22:27

twr skrev:Är omläggningen av linje 69 och linje 76 föranledda av ledningsomläggningar för Spårväg City? Är det tillfälligt och när läggs linjerna i så fall tillbaka? Eller är det tänkt att vara permanent?

Omläggningen över Narvavägen och Linnégatan? Den är historia sedan något halvår, eller så. Jag tror det var ledningsomläggningar för Spårväg City som orsakade att bussarna inte gick på Strandvägen öster om Djurgårdsbron. Hoppas det i så fall inte gjorts i onödan! :wink:
LÅ1

Inläggav twr » tis 08 mar, 2016 11:46

LÅ1 skrev:
twr skrev:Är omläggningen av linje 69 och linje 76 föranledda av ledningsomläggningar för Spårväg City? Är det tillfälligt och när läggs linjerna i så fall tillbaka? Eller är det tänkt att vara permanent?

Omläggningen över Narvavägen och Linnégatan? Den är historia sedan något halvår, eller så. Jag tror det var ledningsomläggningar för Spårväg City som orsakade att bussarna inte gick på Strandvägen öster om Djurgårdsbron. Hoppas det i så fall inte gjorts i onödan! :wink:

Aha, vad trevligt! Då har jag tittat på en gammal karta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » tis 08 mar, 2016 18:50

twr skrev:
LÅ1 skrev:

Aha, vad trevligt! Då har jag tittat på en gammal karta.

Ja, det var konstigt att man överhuvudtaget ritade in det på kartan i samband med alla linjeändringar i somras. Det var ju bara en temporär omläggning. Ville man markera det så borde man gjort det i text, eller möjligen streckad linje, eller liknande. Nu var det utritad som om omläggningen var permanent!
LÅ1

Återgå till Bussar