Snabbare på SL:s stombuss L4

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Snabbare på SL:s stombuss L4

Inläggav LÅ1 » tis 14 maj, 2013 21:39

Metro: Buss 4 ska gå snabbare – se om din hållplats försvinner

För att snabba upp resorna med linje 4 föreslår man följande:
- Påstigning i alla dörrar.
- Förbättrad regularitet: Undvika att bussarna som i dag, ofta kommer på rad.
- Förbättrad övervakning av felparkerade fordon: P-bolagen ska kontrollera busslinjen oftare.
- Ökad prioritering i gaturummet: Flera kollektivkörfält införs, utökas eller byggs om.
- Ökad prioritering i trafiksignaler: Bussarna ska kunna få förtur i trafiken.
- Indragning av hållplatserna

Några kommentarer (från mig):
Hur tänker man sig "påstigning i alla dörrar"? Hållplatspersonal på alla hållplatser? Eller samma typ av gulklädda vakter som åker med bussen och kontrollerar påstigande? Eller klassisk konduktör? Det sista tror jag inte på i trånga, överfyllda och skakiga bussar.

Hur undviker man att bussarna ofta kommer på rad? Omvänd trafiksignals prioritering, så att en buss får extra lång rödfas om det ligger en buss 15 sek framför? :roll:

Bättre och tätare övervakning av parkerade bilar i busskörfälten vill man ha. Men borde man inte återinföra omedelbar bortforsling? Och vad hjälper det om bussarna måste hålla cykelfart vissa sträckor eftersom man blandar buss- och cykeltrafik på vissa sträckor?

Är allt detta ett försök att skjuta spårvägskonverteringen på framtiden, eller rent av ett försök att visa att busstrafik går lika bra som spårvägstrafik?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Re: Snabbare på SL:s stombuss L4

Inläggav 643 » tis 14 maj, 2013 22:48

Visst är det så - rabiata spårvägshatare finns överallt i Sverige och jag hänvisar ÅNYO till min fråga om det är
så i andra berörda länder - och i så fall varför? HUR kan någon bara lägga ned så mycket energi på att motarbeta ett
färdmedel som bevisligen är optimalt vid vissa resandetal bara för ATT? Med en berusad dåres envishet hänvisar
jag till den fiktiva tabellen resandetal/färdmedel - ofattbart att så få beslutsfattare använder den i sitt dagliga
värv - då skulle nog det mesta lösa sig... :)

ALLT är tillåtet för att undvika spårvagn och trådbuss - jag obetydliga varelse förstår bara inte hur de tänker...
Senast redigerad av 643 tis 14 maj, 2013 23:27, redigerad totalt 2 gånger.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav Verspieder » tis 14 maj, 2013 23:01

Att vissa kan vara smått skeptiska till (pga okunskap om) ny spårväg kan jag till viss mån köpa. Men hur man kan försvara dagens blåbussar på linje 1-4 kan jag inte förstå. Personligen skyr jag 1-4 och åker dem bara om jag verkligen måste. Hu!

Fast när man tänker efter verkar det ju vara många urgamla rutiner och saker inom dagens SL-verksamhet som verkar vara skrivna i sten, och därför är på gränsen till orubbliga än idag. Att krampaktigt hålla kvar vid busstrafik på linje 1-4 går väl gissningsvis hand i hand med att krampaktigt hålla kvar vid krav på dessa underliga och ineffektiva värmeramper för bussar på landsbygden, samt att krampaktigt hålla kvar vid att alltid beställa de allra sämst byggda bussmodellerna på marknaden, t.ex Volvo 8500 Säffle och Scania Omni. Och automatlådor i bussar på landsbygden?
Verspieder

Inläggav AdrianLangemar » tis 14 maj, 2013 23:13

Det märks tydligt att syftet är att förkorta bussarnas körtid mellan ändhållplats och ändhållplats - inte att förkorta resenärernas restid mellan dörr och dörr. Att ta bort Banérgatans hållplats är väldigt klantigt - det är alldeles för få resenärer som åker förbi där för att motivera indragningen. Att låta linje 4 hoppa över Stadion är också väldigt dumt - är det någon busslinje som ska hoppa över Stadion borde det självklara valet vara linje 72!
AdrianLangemar

Inläggav mamma Ulla » ons 15 maj, 2013 12:13

LÅ1 skrev:För att snabba upp resorna med linje 4 föreslår man följande:
- Förbättrad övervakning av felparkerade fordon: P-bolagen ska kontrollera busslinjen oftare.
- Ökad prioritering i gaturummet: Flera kollektivkörfält införs, utökas eller byggs om.

Det där lät bekant. Exakt på pricken samma idéer hade man ju när man började med blåbussarna för 15 år sen. Påstigning i alla dörrar fick man kalla fötter inför och avstod från det. Och jag vill minnas att de första veckorna med blåbusstrafik så försökte trafikledningen att hålla koll så att bussarna inte skulle klumpa ihop sig, men dom lär väl ha gett upp rätt snart.

"Tänk spårvagn, kör buss" sa man väl? T.o.m. blå färg. Och det var ett direktiv att linjerna skulle kunna konverteras till spårväg senare.

Undrar förresten om det inte var det sistnämnda som gjorde att man flyttade 46/2'an från Bondegatan ner till Folkungagatan? Det lär knappast ha varit för att bättra på linjens anpassning till var resenärerna finns.
“I think that there’s a lot of people more concerned about being precisely, factually and semantically correct than about being morally right.” Alexandria Ocasio-Cortez
Användarvisningsbild
mamma Ulla

Inläggav BSB101 » ons 15 maj, 2013 13:34

Vad är det för fel på att förbättra busstrafiken i väntan på spårväg? Även om man skulle sätta spaden i jorden idag skulle det ta sin tid innan spårvägen var klar. Om det finns enkla och bra medel för att förbättra dagens situation och som dels kan införas omedelbart förstår jag inte varför man ska avstå. Är det tanken om att resenärerna bara är till besvär som ligger bakom att visa är motståndare till minsta resenärförbättring?
BSB101

Inläggav bruse » ons 15 maj, 2013 13:38

BSB101 skrev:Vad är det för fel på att förbättra busstrafiken i väntan på spårväg? Även om man skulle sätta spaden i jorden idag skulle det ta sin tid innan spårvägen var klar. Om det finns enkla och bra medel för att förbättra dagens situation och som dels kan införas omedelbart förstår jag inte varför man ska avstå. Är det tanken om att resenärerna bara är till besvär som ligger bakom att visa är motståndare till minsta resenärförbättring?

Därför att et hela tiden är konstgjord andning. Det här kostar enligt DN 80 miljoner! Det är vad tre spårvagnar kostar.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav Hans Wibacke » ons 15 maj, 2013 14:37

bruse skrev:
BSB101 skrev:Vad är det för fel på att förbättra busstrafiken i väntan på spårväg? Även om man skulle sätta spaden i jorden idag skulle det ta sin tid innan spårvägen var klar. Om det finns enkla och bra medel för att förbättra dagens situation och som dels kan införas omedelbart förstår jag inte varför man ska avstå. Är det tanken om att resenärerna bara är till besvär som ligger bakom att visa är motståndare till minsta resenärförbättring?

Därför att et hela tiden är konstgjord andning. Det här kostar enligt DN 80 miljoner! Det är vad tre spårvagnar kostar.

Kostnaden för pilotprojektet enligt Trafikkontorets tjänsteutlåtande T2013-331-02063 (http://www.insyn.stockholm.se/trn/document/2013-05-20/Dagordning/10/10.pdf) är 8,6 miljoner kronor.
Senast redigerad av Hans Wibacke tor 16 maj, 2013 1:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav bruse » ons 15 maj, 2013 14:50

Hans Wibacke skrev:
bruse skrev:

Kostnaden för pilotprojektet enligt tjänsteutlåtande T2013-331-02063 (som jag just nu inte hittar någon bra länk till) är 8,6 miljoner kronor.

Då läste jag eller mindes fel.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav Tagbitaren » ons 15 maj, 2013 18:12

643 skrev:Visst är det så - rabiata spårvägshatare finns överallt i Sverige och jag hänvisar ÅNYO till min fråga om det är
så i andra berörda länder - och i så fall varför? HUR kan någon bara lägga ned så mycket energi på att motarbeta ett
färdmedel som bevisligen är optimalt vid vissa resandetal bara för ATT? Med en berusad dåres envishet hänvisar
jag till den fiktiva tabellen resandetal/färdmedel - ofattbart att så få beslutsfattare använder den i sitt dagliga

ALLT är tillåtet för att undvika spårvagn och trådbuss - jag obetydliga varelse förstår bara inte hur de tänker...

Men snälla nån, hur kan man snöa in så på hatmotivet att man fastnar i tankefigurer som den här. I själva verket är det väl bra om man gör något åt framkomligheten, om man inte kan få blåbussarna att fungera lär man väl knappast kunna få en spårväg att göra det heller. Och framför allt är det bra att Stockholms stad gör någonting åt detta, vad det nu kan komma att ge. Utan Stockholms stads aktiva medverkan blir det nämligen inget, oavsett trafikslag. Som jag säger i annan tråd, it´s the framkomlighet, stupid (obs. det sistnämnda ordet är ingen förolämpning riktat mot någon här på forum aktiv person).

Skälen för att gå från busstrafik till spårvägstrafik är ju framför allt kapacitetsmässiga. Men en spårvagn som fastnar i trafiken är inte bättre än en buss som gör det. Och det behövs inga långa sträckor för det, den saken gör mig påfallande orolig betr. Tvärbanans sträckning genom Sundbybergs centrum (ex.vis).
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren

Inläggav kildor » ons 15 maj, 2013 22:41

Användarvisningsbild
kildor

Inläggav twr » tor 16 maj, 2013 13:43

Här finns även förslag på åtgärder för linje 1, 2 och 3.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Medic » lör 18 maj, 2013 18:08

643 skrev:Visst är det så - rabiata spårvägshatare finns överallt i Sverige och jag hänvisar ÅNYO till min fråga om det är

Håller fullständigt med..
Användarvisningsbild
Medic

Inläggav Tagbitaren » lör 18 maj, 2013 18:42

Medic skrev:

Håller fullständigt med..

Ja, vi ska ju "egentligen" inte skriva sådana här inlägg. Se f.ö. min kommentar ovan.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren

Inläggav M_M » lör 18 maj, 2013 20:48

LÅ1 skrev:Några kommentarer (från mig):
Hur tänker man sig "påstigning i alla dörrar"? Hållplatspersonal på alla hållplatser? Eller samma typ av gulklädda vakter som åker med bussen och kontrollerar påstigande? Eller klassisk konduktör? Det sista tror jag inte på i trånga, överfyllda och skakiga bussar.

Du är välkommen till Göteborg på studiebesök! Det funkar alldeles utmärkt att bara ha biljettkontroller lite då och då.

LÅ1 skrev:Hur undviker man att bussarna ofta kommer på rad? Omvänd trafiksignals prioritering, så att en buss får extra lång rödfas om det ligger en buss 15 sek framför? :roll:

Ja, varför inte, fast via BussPC och en rekomendation snarare än trafikljus som föraren enligt lag måste följa?
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav LÅ1 » sön 19 maj, 2013 1:02

M_M skrev:

Du är välkommen till Göteborg på studiebesök! Det funkar alldeles utmärkt att bara ha biljettkontroller lite då och då.

Det anses inte funka i Stockholm! :|
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Christer J » sön 19 maj, 2013 1:28

LÅ1 skrev:
M_M skrev:

I Stockholm får man inte brotta ned trafikanter och sätta sig på dem. :wink:
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J

Inläggav Odd » sön 19 maj, 2013 1:36

LÅ1 skrev:För att snabba upp resorna med linje 4 föreslår man följande:

Jag är inte heeeeelt säker men visst är det väl ändå så att samtliga dessa punkter, utom möjligen den sista, platsar in på ja-va-va-de-vi-sa-listan över stombussdumheterna redan vid tiden för införandet av de ensiffriga linjerna. Bristerna har ju varit kända länge utan att varken blå-lila eller röd-gröna laget har försökt att göra något åt det när de haft chansen.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav M_M » sön 19 maj, 2013 17:51

Christer J skrev:
LÅ1 skrev:
M_M skrev:Du är välkommen till Göteborg på studiebesök! Det funkar alldeles utmärkt att bara ha biljettkontroller lite då och då.

:wink:

Nog har det väl förekommit jämförbara bråk, om än inte helt lika, även i Stockholm?
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Christer J » mån 20 maj, 2013 11:07

M_M skrev:
Christer J skrev:
M_M skrev:Du är välkommen till Göteborg på studiebesök! Det funkar alldeles utmärkt att bara ha biljettkontroller lite då och då.

:wink:
Nog har det väl förekommit jämförbara bråk, om än inte helt lika, även i Stockholm?

Nej, absolut inte. Det är metoder som diskuteras inom verksamheten med chefer och jurister så personalen vet var gränserna går. Däremot har det skett att man hindrat folk att gå dit de vill, men då har alla varit uppstående hela tiden. Om det varit korrekt eller inte har säkert diskuterats tidigare. Ett annat känt tillfälle var när en hög direktör tafsade på en kvinnlig kontrollants bröst - i vars bröstficka låg direktörens färdbevis som tagits omhand för kontroll på kontoret (allt enligt taxebestämmelserna).

Här i Stockholm har det dessutom länge varit känt att de nedbrottningsmetoder göteborgspersonalen tillämpar kan medföra livshotande fara för den nedbrottade. Tunnelbanans ordningsvakter tillämpade den metoden fram till för en 10-15 år sedan tills man upptäckte att man kunde krossa bröstkorgen på den liggande.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J

Återgå till Bussar