Trådbussar i Landskrona

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Trådbussar i Landskrona

Inläggav Dennis Sigward » fre 31 okt, 2003 0:46

Varför är Trådbussarna i Landskrona så högljudda när dom startar eller stannar. Det är nåt yl från 'motorrummet' bak i bussen. Går inte detta oljud att tystas ner litegrann?

Jag provåkte en Neoplan Duo trådbusdemo på APTA mässan 1987 och den var också väldigt högljudd. Den låt som A/C systemet på Helsingfors Metro. Jag frågade och dom sa att det var ett Valmet system på den bussen.

Köpenhamns bussen gick ju nästan ljudlöst och den var byggd 1938 tror jag. Den kanske gick som den inte hade fjädrar men tyst var den,

MEN jag önskar Landskrona (GOOD LUCK) med det nya Trådbusssystemet.

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Dennis Sigward

Inläggav Bobjörk » fre 31 okt, 2003 13:03

Detta är tydligen, enligt vad jag hört från bl.a Solaris beställare, så är det den extra styrservon som träder in när vagnen stannar. Den ordinarie servon fungerar inte när vagnen står stilla då motorn ju är av. För att man inte skall behöva slite livet ur sig för att svänga ut från hållplatsen så har man en extra servomotor. Dock är det nåt fel på den, och det skall fixas till. Då kommer den inte låta så mycket...
Bantekniker
Bobjörk

Återgå till Bussar