Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Waxholm eller Vaxholm?

Inläggav NerdBoy » tor 03 sep, 2015 8:02

SL backar hundra år och återinför den gamla stavningen Waxholm? :o

Bild

Som programmerare kan jag inte låta bli att undra hur det kan bli så här. Jag inbillar mig att de (något förenklat) har ett register med alla hållplatser och alla linjer, och så får ett program spotta ur sig tavlor och skyltar i olika format till alla hållplatser. Men den här felstavningen tyder istället på att någon sitter och gör jobbet för hand?
Användarvisningsbild
NerdBoy

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav Lars_L » tor 03 sep, 2015 8:22

NerdBoy skrev:

Som programmerare kan jag inte låta bli att undra hur det kan bli så här. Jag inbillar mig att de (något förenklat) har ett register med alla hållplatser och alla linjer, och så får ett program spotta ur sig tavlor och skyltar i olika format till alla hållplatser. Men den här felstavningen tyder istället på att någon sitter och gör jobbet för hand?

Visst finns det register med alla hållplatser och linjer etc. Nu är det ju dock så liten textmängd att det nog knappt är värt besväret. Den logiska informationen går ju inte heller helt i hand med den datoriserade alla gånger. Men i vanliga fall byter man ju ett fåtal skyltar per år och trafikområde (lite större vid linjeändringar och sådana här uppdateringar), så då går det nog lika fort att skriva in för hand, än att ha ett program som hämtar upp informationen. Särskilt som ju en stor uppgift är att få till en bra design som fungerar och som också förändras med jämna mellanrum - då en datoriserad mall ändå måste ändras och uppdateras, eller så måste texten justeras manuellt. Med den lilla textmängd det rör sig om torde det inte vara meningsfullt (ekonomiskt i alla fall).

Hållplatstidtabellerna är ju dock datoriserade sedan länge. Där saknar man ju å andra sidan en mänsklig hand som kunde göra tidtabellerna läsbara, eller i alla fall lite mer logiska; ibland har ju konsekvensen blivit att varenda tid haft en anmärkning eller två efter sig...eller att söndagstidtabellen haft anmärkning på varenda avgång om att den inte gällt en viss dag etc.
Lars_L

Inläggav Anders Hanquist » tor 03 sep, 2015 8:27

Ytterst märkligt. Ett "W" hör hemma i äldre företagsnamn, eller för den delen nyare sådana som vill verka gamla. Kommunen, orten, postadressen, liksom naturligtvis namnen på hållplatser och dylikt skall naturligtvis följa "normal" svensk stavning och då gäller "V". Förresten "SL backar 100 år". Mycket mer skulle jag vilja säga. Vid 1906 års stavningsreform var "W" borta ur svenskan för länge sedan.
Anders Hanquist

Inläggav hgsldf » tor 03 sep, 2015 15:53

SLL äger ju Waxholmsbolaget, egentligen Waxholms Ångfartygs Aktiebolag!
/Göran
hgsldf

Inläggav Anders Hanquist » fre 04 sep, 2015 11:41

Helt OK i den typen av namn. Men själva stan skrivs naturligtvis Vaxholm. Samma som typ "Gefle Dagblad" och liknande utan att det smittar av sig på ortnamnet.
Anders Hanquist

Inläggav daniel_s » mån 07 sep, 2015 22:04

För det första så är det ju ganska roligt att driva med folk. Det tycker uppenbarligen någon på Jernhusen, som har tapetserat hela Stockholm C med skyltar där det står "Stockholm Central".

Men sen är det ju så, att man kan göra mycket med automatik men någonstans i processen är systemet alltid tillgängligt för mänsklig påverkan - antingen i början eller i slutet. Det räcker med en människa för att göra Vaxholm till Waxholm i en stor uppsjö av elektroniska sammanhang. Det är därför det finns något som heter FÖRVALTNING - det är strängt taget en organisation av människor som har till uppgift att ge fan i att vara klåfingriga.

Kan f ö inte låta bli att bjuda på en annan underbar felskyltning ;-)

Bild
daniel_s

Inläggav NerdBoy » lör 28 maj, 2016 9:52

Claes Thure Moberg skrev:
LÅ1 skrev: "Waxholm Strand" låter som ett hotell i mina öron! Strand är väl ett vanligt hotellnamn?

Det har ju faktiskt funnits ett "Strand" i Waxholm. Men det var en klassisk restaurang av lite enklare modell som låg strax bortom Waxholms Hotel utmed kajen. "Strand" serverade vanlig husmanskost och en mängd med skärgårdens fiskrätter som strömming, aborre, gädda, sik och så vidare. Med en enkel matsedel där en del rätter var strukna och andra tillförda ofta skrivna lite kors och tvärs. Så hade man givetvis öl och brännvin. Det var hit som "vanligt folk" gick. Det var också här som skärgårdsborna inväntade sin båt.

Waxholms Hotell var på den tiden ett ställe dit mest Stockholmare och så kallat "Fint Folk" gick. "Strand" gick ur tiden när ägarinnan Nanny Schwarz inte orkade driva längre och då tog kändiskrögaren Åke Söderqvist över. Han ändrade konceptet omgående och skapade ett sommartillhåll för Victorias publik. De gamla skärgårdsborna kom över huvud taget inte in längre. Jag minns mycket väl det en äldre skeppare bosatt i Waxholm som hade besökt "Strand" varje ledig dag hela livet berättade. Plötsligt mötte han en "sprätt" i dörren som frågade om han hade beställt bord. Skepparen svarar att hela krogen ju är tom. Varvid "sprätten" påpekar att det gör inte någon skillnad - "Ni kommer inte in här ändå". Samma upplevelse hade det sällskap med äldre pensionärer som varje sommarfredag reste med Blidö-expressen till Waxholm för att handla och besöka Systemet. Sedan satt de på "Strand" och väntade på "Blidösund" för hemresan. De släpptes inte heller in. Denna katastrof inträffade ungefär år 1980.

Efter bara något år tog Söderqvisten över Waxholms Hotell och lade då ned Strand. Som han sålde med villkor att det inte skulle användas till restaurangbruk. Själv hade jag glädjen att få vara regelbunden gäst på just "Strand" från 1960-talet till slutet och saknar fortfarande det stället.

Uppdatering: "Waxholm Strand" heter numera "Eriksö Stugby och Camping". Ärevördiga restaurangen "Kabyssen" i hotellets bottenvåning heter numera "Lilla Strand". Allt går i cirklar...
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Odd » lör 28 maj, 2016 10:07

Bara det att det är vid KTH så får det mig att misstänka att det inte är SL som ligger bakom stafvningen...
T-Tekniska Högskolan blir/blev ju då och då omdöpt till "Kungliga Tekniska Högskolan".
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Föregående

Återgå till Bussar