Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav twr » ons 15 feb, 2012 7:11

Claes Thure Moberg skrev:När det gäller busstrafiken till Waxholm så var det nog historiska skäl som gjorde att inte dessa fick vända i Danderyd när SL tog över trafiken.

Man ska ju inte kommentera stavning. Men jag är så nyfiken: Varför stavar du Vaxholm med W? :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » ons 15 feb, 2012 7:36

twr skrev:
Claes Thure Moberg skrev:När det gäller busstrafiken till Waxholm så var det nog historiska skäl som gjorde att inte dessa fick vända i Danderyd när SL tog över trafiken.

Man ska ju inte kommentera stavning. Men jag är så nyfiken: Varför stavar du Vaxholm med W? :D

Jag kan förstås inte svara för Claes Thure Moberg.
Men frågan är lite intressant. Det finns några företag som stavar med W: Waxholms Hotell och Waxholmsbolaget ( egentligen Waxholms Ångfartygs Aktiebolag). (Hur staden stavats sitt namn historiskt har jag ingen aning om. Hittar inget på Wikipedia.) Men det fanns en tid, för inte så länge sedan, då W var på modet. Gustav Wasa i stället för Gustav Vasa. Regalskeppet marknadsfördes som Wasa till en början etc.
Det är nog lätt att få med W av bara farten även på stadens namn.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Kantorn » ons 15 feb, 2012 8:57

Vaxholms kommun stavas med V, Vaxholms tätort stavas med V. Det är lite löjeväckande att stava med W, eftersom V har förekommit i så många år.
(Säger en som fortsätter att stava Elmtaryd med E, fast lantmäteriet för ett tiotal år sedan beslutat att det ska stavas med Ä. Jag vägrar, eftersom Elmtaryd är världskänt, just för sitt E.)
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » ons 15 feb, 2012 9:41

Kantorn skrev:Vaxholms kommun stavas med V, Vaxholms tätort stavas med V. Det är lite löjeväckande att stava med W, eftersom V har förekommit i så många år.
(Säger en som fortsätter att stava Elmtaryd med E, fast lantmäteriet för ett tiotal år sedan beslutat att det ska stavas med Ä. Jag vägrar, eftersom Elmtaryd är världskänt, just för sitt E.)

IKÄA skulle väl vara fint namn världen över! Ä är ju exotiskt. :D
LÅ1

Inläggav Claes Thure Moberg » ons 15 feb, 2012 11:16

twr skrev: Man ska ju inte kommentera stavning. Men jag är så nyfiken: Varför stavar du Vaxholm med W? :D

Därför att jag alltid har gjort det. Antagligen är det något som hängt med sedan den tiden jag jobbade i Waxholmsbolaget och själv bodde där. Men visst var det så att "Vaxholms Trafik" stavade med enkelt V, liksom till exempel gamla "Vaxholms Tidning". Samtidigt som en hel del andra företag använde dubbel-W. Om jag inte missminner mig stavar hockeyklubben med W medan fotbollsklubben stavar med V. Den kanske viktigaste normgivaren är "Vaxholms stad" som stavar med enkelt V. I vart fall efter att den blev "självständig igen". Hur den gamla staden som blev tvångssammanslagen med Österåker stavade minns jag inte.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg

Inläggav twr » ons 15 feb, 2012 16:38

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Vaxholms kommun stavas med V, Vaxholms tätort stavas med V. Det är lite löjeväckande att stava med W, eftersom V har förekommit i så många år.

IKÄA skulle väl vara fint namn världen över! Ä är ju exotiskt. :D

IKAA skulle det ju bli internationellt! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » ons 15 feb, 2012 16:41

Claes Thure Moberg skrev:
twr skrev: Man ska ju inte kommentera stavning. Men jag är så nyfiken: Varför stavar du Vaxholm med W? :D

Därför att jag alltid har gjort det. Antagligen är det något som hängt med sedan den tiden jag jobbade i Waxholmsbolaget och själv bodde där. Men visst var det så att "Vaxholms Trafik" stavade med enkelt V, liksom till exempel gamla "Vaxholms Tidning". Samtidigt som en hel del andra företag använde dubbel-W. Om jag inte missminner mig stavar hockeyklubben med W medan fotbollsklubben stavar med V. Den kanske viktigaste normgivaren är "Vaxholms stad" som stavar med enkelt V. I vart fall efter att den blev "självständig igen". Hur den gamla staden som blev tvångssammanslagen med Österåker stavade minns jag inte.

Generellt stavades väl v-ljudet ibland som f, ibland som fv och ibland som w förr i tiden. Då det hette Wexiö och Hven. Det var väl stavningsreformen 1906 som införde v som generell stavning för v-ljudet.
Varför man var så radikal här samtidigt som man var konservativ med j-ljudet kan man fråga sig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » ons 15 feb, 2012 16:48

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav M_M » fre 17 feb, 2012 0:37

NerdBoy skrev:
M_M skrev:
daniel_s skrev:Bra frågor, men fel frågor. SL är från och med nu "andra klassens kollektivtrafik". Resten säger sig självt. :evil:

Det har väl SL alltid varit? SL är t.ex. vad jag vet ensamma om att köra toalettlösa tåg på Trafikverkets nät.

Avsaknaden av toaletter höjer kvaliteten på resorna, inte tvärtom.

Nästa gång du är i Stockholm så tycker jag att du ska lägga fem spänn på att gå in på en liten offentlig toalett ute på stan. Jag lovar att det kommer att ta mindre än tio sekunder att inse varför så gott som ingen vill ha en sån inrättning inbyggd i tåget.

Märkligt att det fungerar överallt utom i just Stockholm. Finns det nån orsak till att det tydligen är så?

spårlasse skrev:Förortsbussar ja, men inte stadsbussar - men det är sant att om man ser till standarden - är väl inte skillnaden så stor. Däremot har man ju valt olika fordonstyper till förorter jämfört med innerstaden - alltså ofta boggi (på senare år) och ledbuss i förorten och normalvagnar i innerstaden. Men även dörrställningen har ju varit annan, där innerstaden ofta fått 2-2-1, vilket ju varit ovanligt utanför tullarna (om än det förekommit).

Intressant! I Göteborgtrakten verkar det vara ledbussar på de flesta innerstadslinjer som kör genom centrum, förutom t.ex. 60 som körs med korta bussar på grund av de rejäla lutningarna främst i Majorna, där båda varianterna har mer eller mindre låggolv i hela bussen. Däremot verkar det vara standard med sånadär "50% låggolv"-bussar på linjerna som delvis kör utanför Göteborgs kommun.

En skillnad mellan Göteborg och Stockholm är att det finns (vad jag kan se det) bara tre terminaler av betydelse i Göteborg och förutom Nisseterminalen så finns Heden i princip till för att Nissterminalen inte räcker till och Hjalmar Brantingsplatsen används för att bron inte rymmer fler fordon i rusningen.

spårlasse skrev:Men vad jag främst kanske tänkte på var oviljan att låta de tresiffriga linjerna gå annat än till närmaste terminal i stan. Några undantag finns förstås - såsom 71 och 507. Även 515 gick ju ett tag genomgående - alltså in nuvarande väg och fortsatte ut från stan som 507. Dagens linje 40 är ju en liknande konstruktion - men då har man ju valt att ha et tvåsiffrigt nummer för att inte någon skall bli förvirrad.

Nummeraspekten skall man väl inte heller förakta - nu med stomlinjer är det ju lite lättare - men att ha hållplatser i stadstrafik där det kanske går förbi 10-15 linjer, blir ju lätt lite rörigt...

Men SÅ farligt är det väl inte med 10-15 linjer?
Nu ligger tyvärr Västtrafiks hemsida nere så jag kan inte kolla exakt, men de centrala hållplatserna i Göteborg kan ha nära 10 linjer per hållplatsläge utan att folk verkar bli förvirrade. Ett trick är att på vissa platser går alla linjer i samma stråk. Exempelvis går alla bussar från Kungsportsplatsen norrut vidare till Brunnsparken, alla bussar söderut från Domkyrkan går till Grönsakstorget och Vasaplatsen, alla bussar söderut från Grönsakstorget går till Vasaplatsen. Likaså går ett norrgående stråk från Vasaplatsens norrgående hållplats via Grönsakstorget och Domkyrkan till Brunnsparken.

Med andra ord, för en hel del de riktigt lokala resorna behöver man inte ha exakt koll på var linjerna går, det räcker att veta att man kliver på valfritt fordon vid en viss hållplats så kommer man rätt.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav spårlasse » fre 17 feb, 2012 17:42

spårlasse skrev:Förortsbussar ja, men inte stadsbussar - men det är sant att om man ser till standarden - är väl inte skillnaden så stor. Däremot har man ju valt olika fordonstyper till förorter jämfört med innerstaden - alltså ofta boggi (på senare år) och ledbuss i förorten och normalvagnar i innerstaden. Men även dörrställningen har ju varit annan, där innerstaden ofta fått 2-2-1, vilket ju varit ovanligt utanför tullarna (om än det förekommit).

M_M skrev:Intressant! I Göteborgtrakten verkar det vara ledbussar på de flesta innerstadslinjer som kör genom centrum, förutom t.ex. 60 som körs med korta bussar på grund av de rejäla lutningarna främst i Majorna, där båda varianterna har mer eller mindre låggolv i hela bussen. Däremot verkar det vara standard med sånadär "50% låggolv"-bussar på linjerna som delvis kör utanför Göteborgs kommun.

En skillnad mellan Göteborg och Stockholm är att det finns (vad jag kan se det) bara tre terminaler av betydelse i Göteborg och förutom Nisseterminalen så finns Heden i princip till för att Nissterminalen inte räcker till och Hjalmar Brantingsplatsen används för att bron inte rymmer fler fordon i rusningen.

Jo, nu fötiden har man ju även i Stockholm ledbussar i innerstaden - men då är det s.k. blåbussar med egen färg och allting - och man ju i Stockholms innerstad valt möblering, antal säten och busstyp som klarar många passagerare - medan helt andra krav gällt för bussarna som gått till innerstaden.

Men det som ju är väldigt speciellt och mycket ovanligt i Stockholm är ju att så många av bussarna kommer från motorvägar in till terminaler i City. Oslo har ju något av samma typ av linjer - och förstås Göteborg med de bussar som går till Nisseterminalen. Det blir s.a.s. naturligt då att använda olika busstyper - på motorväg vill man ju inte ha stående, medan det i det närmaste är en ekonomisk grundförutsättning för innerstadstrafiken. Eftersom Stockholm har en så väl utbyggd tunnelbana och få parallellgående busslinjer har det ju inte heller funnits matarbussar som gått in till city.

Men något stelt har det väl varit i Stockholm också. Nog skulle man kunna förlänga några av bussarna från Lidingö in till stan - som exempel. Att avtalsområdena har varit så tydligt uppdelade i Stockholm har nog också bidragit till att man försökt hålla sina linjer inom "sitt" trafikområde.

spårlasse skrev:Men vad jag främst kanske tänkte på var oviljan att låta de tresiffriga linjerna gå annat än till närmaste terminal i stan. Några undantag finns förstås - såsom 71 och 507. Även 515 gick ju ett tag genomgående - alltså in nuvarande väg och fortsatte ut från stan som 507. Dagens linje 40 är ju en liknande konstruktion - men då har man ju valt att ha et tvåsiffrigt nummer för att inte någon skall bli förvirrad.

Nummeraspekten skall man väl inte heller förakta - nu med stomlinjer är det ju lite lättare - men att ha hållplatser i stadstrafik där det kanske går förbi 10-15 linjer, blir ju lätt lite rörigt...

M_M skrev:Men SÅ farligt är det väl med 10-15 linjer?
Nu ligger tyvärr Västtrafiks hemsida nere så jag kan inte kolla exakt, men de centrala hållplatserna i Göteborg kan ha nära 10 linjer per hållplatsläge utan att folk verkar bli förvirrade. Ett trick är att på vissa platser går alla linjer i samma stråk. Exempelvis går alla bussar från Kungsportsplatsen norrut vidare till Brunnsparken, alla bussar söderut från Domkyrkan går till Grönsakstorget och Vasaplatsen, alla bussar söderut från Grönsakstorget går till Vasaplatsen. Likaså går ett norrgående stråk från Vasaplatsens norrgående hållplats via Grönsakstorget och Domkyrkan till Brunnsparken.

Med andra ord, för en hel del de riktigt lokala resorna behöver man inte ha exakt koll på var linjerna går, det räcker att veta att man kliver på valfritt fordon vid en viss hållplats så kommer man rätt.

Jo, det här med stråk är något jag också funderat över. Tror jag har nämnt mina tankar här om det tidigare (brukar ju bli en del rundgång med åren), men jag tror att man nog kan hitta en lösning där man har flera linjen men där man använder färger eller suffix/prefix för att ange stråk. Det kan förstås göras genom att numren är mycket tydliga. Risken finns ju in till stan att det är ett antal bussar som ankommer från olika stråk och att man vill erbjuda varje stråk sin linje in till stan - och då är det ju svårt att få till det på ett bra sätt.

Men genom att bli bättre på att marknadsföra stråket - gärna även med namn, så kan det nog underlättas.

Ofta kompliceras det ju också att man vill olika saker med linjenätet - både erbjuda tvärgående linjer, arbetslinjer, kanske skip-stopbussar och nattvarianter.
Vi kan ju ta vägen ut till Drottningholms slott som exempel (ett inte helt okänt utflyktsmål). Förr i tiden visste man att de blåa bussarna gick till Mälaröarna och man kunde väl hoppa på vilken som. Sedan kom SL och skulle göra alla bussar röda (även om en del fick behålla sin färg), då kom man på att alla bussar till Ekerö skulle få linjenummer på 3 - alltså 301-323. Det fungerade ett tag. Men sedan kom man på att all normal trafik utanför högtrafik (i princip), skall skötas av tvärbussarna 177-178 (med bussbyte till 300-linjerna företrädesvis vid Träkvista). Dessutom har man då bussar i högtrafik (linje 338) som inte stannar vid Drottningholm (en skip-stopvariant ut till Svartsjölandet).

Så idag måste alltså resenären veta att utanför högtrafik är det bara 177 eller 178 (nästan) som gäller. Övrig tid kan man ofta åka andra 300-linjer, men inte 338. Däremot kan man exempelvis inte åka 127 dit eller andra bussar som går från samma bussterminal. Med en gång blir det alltså väldigt rörigt. Från det som gällde tidigare - att man kunde åka 301-323, så måste man nu alltså ha en massa tilläggsinformation - allt efter när man åker.

Hade man istället ett logiskt sammanhängande system, kunde man ge bussarna som passerar Drottningholm - eller det stråket - ett namn, eller suffix för att utmärka linjesträckningen. Nu tog jag detta bara som ett exempel att det tar en del tid att sätta sig in i vad man skall resa med och hur. Eftersom man egentligen vill skapa bra resmöjligheter för flertalet (och framförallt de som bor på Ekerö). Men detta leder till att det gemensamma stråket blir otydligt.

Men den kanske intressanta frågan att fundera på i detta fall är väl hur mycket man skall göra för de trogna resenärer som dagligdags åker kollektivt och hur mycket skall man göra för att det skall bli lätt/attraktivt att åka kollektivt för de som aldrig provat? Kommer den senare gruppen att orka sätta sig in i allt, om man skall läsa tre foldrar, titta på fem kartor etc. innan man förstår hur linjenätet hänger samman (och helst skall man väl memorera vissa delar också).
spårlasse

Inläggav AdrianLangemar » fre 17 feb, 2012 18:37

spårlasse skrev:Det blir s.a.s. naturligt då att använda olika busstyper - på motorväg vill man ju inte ha stående, medan det i det närmaste är en ekonomisk grundförutsättning för innerstadstrafiken.

Finns det några sträckor i innerstan som vissa tider har fler resenärer än sittplatser? Vilka?
AdrianLangemar

Inläggav daniel_s » fre 17 feb, 2012 19:20

AdrianLangemar skrev:
spårlasse skrev:Det blir s.a.s. naturligt då att använda olika busstyper - på motorväg vill man ju inte ha stående, medan det i det närmaste är en ekonomisk grundförutsättning för innerstadstrafiken.

Finns det några sträckor i innerstan som vissa tider har fler resenärer än sittplatser? Vilka?

I vilken stad?
daniel_s

Inläggav AdrianLangemar » fre 17 feb, 2012 20:42

daniel_s skrev:
AdrianLangemar skrev:

I vilken stad?

Det var en väldigt dum fråga du vet mycket väl svaret
AdrianLangemar

Inläggav spårlasse » fre 17 feb, 2012 22:47

AdrianLangemar skrev:

ja givetvis finns det det (i Stockholm alltså). Men som du mycket väl vet - är förstås sittplatsbeläggningen totalt sett inte mer än 50 procent - har inte den exakta uppgiften tillgänglig - men finns ju i SL:s "faktabibel". Men det innebär ju att vissa koncentrerade stråk har rätt hög belastning. Det gäller ju sträckan Hornstull-Fridhemsplan och Odenplan- Tekniska högskolan på linje 4, linje 1 från Stora Essingen till Fridhemsplan och säkerligen från Gärdet till Frihamnen. 2:an har ju sitt tunga stråk framförallt mellan Slussen och Norrmalmstorg, tja så kan vi ju fortsätta.

Min poäng var väl bara att man har prioriterat många sittplatser i bussar som går på motorvägar, medan man prioriterar många dörrar, bättre utrymmen för barnvagnar etc i innerstadstrafik och förstås låggolv (som tar några ytterligare platser än lågentré). Sedan hur stor effekt det har med fler dörrar etc för en snabb trafik, krävs det ju studier för att utröna. Men mitt inlägg var väl mer ett konstaterande över hur det såg ut, än att det i alla lägen i alla situationer behöver se ut på det sättet.
spårlasse

Inläggav M_M » fre 17 feb, 2012 22:52

När Spårväg City drar igång så kanske det vore läge att låta nordostbussarna fortsätta till Hakberget istället för att vända vid Tekniska Högskolan? Då skulle det kunna bli "ett stråk". Visst, att vända vid Hakberget är ingen jättestor förbättring, men det ger en möjlighet att omfördela resandeströmmarna om man nu skulle vilja det.

Hur ofta/sällan används via-skyltning? På spårvagnslinjerna i Göteborg används via-skyltning för alla vagnar som inte går kortaste/vanligaste vägen till en given plats. Dessutom byts skyltningen automatiskt under färd så att t.ex. "via Sahlgrenska" faller bort när det inte finns någon tveksamhet om att en vagn går just via Sahlgrenska o.s.v..

Vad gäller att prioritera sittplatser före barnvagnsplatser på "motorvägbussarna" så anar jag att Nerdboy har en del invändningar med tanke på tråden om en bussresenärs vardag...
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav NerdBoy » lör 18 feb, 2012 8:15

Claes Thure Moberg skrev:För att lugna ned den lokala opinionen "sockrade" man det hela med att garantera fortsatt trafik ända in till Stockholms innerstad. En trafik som har överlevt sedan dess. Fast det flera gånger varit på förslag att korta ned linjen till Danderyd.

För drygt tio år sedan gjordes ett försök att låta kvällsbussarna utgå från Danderyds sjukhus. Det fick kraftig kritik, främst för att bussterminalen där upplevdes (och fortfarande upplevs) som otrygg.

Edit: ...och ett antal av bussarna i morgonrusningen går bara till Danderyd (och så har det varit så länge jag kan minnas).
Senast redigerad av NerdBoy lör 18 feb, 2012 10:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav NerdBoy » lör 18 feb, 2012 8:32

M_M skrev:Vad gäller att prioritera sittplatser före barnvagnsplatser på "motorvägbussarna" så anar jag att Nerdboy har en del invändningar med tanke på tråden om en bussresenärs vardag...

De som sitter i rullstol skulle nog också ha invändningar, liksom de som har med sig kabinväskor, dra-maten och liknande. Och aspergarna som tjatar om att få ta med sina cyklar överallt, var ska de få plats?
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav NerdBoy » lör 18 feb, 2012 11:03

Claes Thure Moberg skrev:

Staden bytte stavning i och med reformen 1906, det var nog ingen som ens tänkte tanken på att obstruera mot riksdagens beslut. De militära förbanden bytte stavning i samma veva. På den tiden var ju inte heller stadens namn ett "varumärke" som idag. En del tidningar låg före reformen och använde den nya stavningen ett antal år innan den blev officiell.

Vad gäller Waxholmsbolaget så är det lite kul att S/S Waxholm I och II ursprungligen registrerades som stavade med V, redan år 1899. S/S Skärgården fick namnet Vaxholm III år 1908, vilket ändrades till Waxholm III året efter.

Vad gäller stavningen bland invånarna så har den varit högst varierande. Klubbarna du nämner heter mycket riktigt IFK Vaxholm och IK Waxholm, där den förra är äldre. I mina föräldrars generation (fyrtiotalister) finns fortfarande många som använder den gamla stavningen av gammal vana, utan att det ligger något snobbigt i det. Numera finns dock även en allt större grupp bajsnödiga nyinflyttade som konsekvent stavar med W av helt andra anledningar.

Campingen och badplatsen på Eriksö heter numera "Waxholm Strand". Sug på den ni, alla vänner av genitiv.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav LÅ1 » lör 18 feb, 2012 11:24

NerdBoy skrev:Campingen och badplatsen på Eriksö heter numera "Waxholm Strand". Sug på den ni, alla vänner av genitiv.

"Waxholm Strand" låter som ett hotell i mina öron! Strand är väl ett vanligt hotellnamn?
LÅ1

Inläggav Claes Thure Moberg » lör 18 feb, 2012 15:01

LÅ1 skrev: "Waxholm Strand" låter som ett hotell i mina öron! Strand är väl ett vanligt hotellnamn?

Det har ju faktiskt funnits ett "Strand" i Waxholm. Men det var en klassisk restaurang av lite enklare modell som låg strax bortom Waxholms Hotel utmed kajen. "Strand" serverade vanlig husmanskost och en mängd med skärgårdens fiskrätter som strömming, aborre, gädda, sik och så vidare. Med en enkel matsedel där en del rätter var strukna och andra tillförda ofta skrivna lite kors och tvärs. Så hade man givetvis öl och brännvin. Det var hit som "vanligt folk" gick. Det var också här som skärgårdsborna inväntade sin båt.

Waxholms Hotell var på den tiden ett ställe dit mest Stockholmare och så kallat "Fint Folk" gick. "Strand" gick ur tiden när ägarinnan Nanny Schwarz inte orkade driva längre och då tog kändiskrögaren Åke Söderqvist över. Han ändrade konceptet omgående och skapade ett sommartillhåll för Victorias publik. De gamla skärgårdsborna kom över huvud taget inte in längre. Jag minns mycket väl det en äldre skeppare bosatt i Waxholm som hade besökt "Strand" varje ledig dag hela livet berättade. Plötsligt mötte han en "sprätt" i dörren som frågade om han hade beställt bord. Skepparen svarar att hela krogen ju är tom. Varvid "sprätten" påpekar att det gör inte någon skillnad - "Ni kommer inte in här ändå". Samma upplevelse hade det sällskap med äldre pensionärer som varje sommarfredag reste med Blidö-expressen till Waxholm för att handla och besöka Systemet. Sedan satt de på "Strand" och väntade på "Blidösund" för hemresan. De släpptes inte heller in. Denna katastrof inträffade ungefär år 1980.

Efter bara något år tog Söderqvisten över Waxholms Hotell och lade då ned Strand. Som han sålde med villkor att det inte skulle användas till restaurangbruk. Själv hade jag glädjen att få vara regelbunden gäst på just "Strand" från 1960-talet till slutet och saknar fortfarande det stället.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg

FöregåendeNästa

Återgå till Bussar