Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav Verspieder » lör 11 feb, 2012 17:06

spårlasse skrev:Däremot har man ju i Sverige varit väldig njugga mot att köra med bussar som både kan passa i regionaltrafik och inne i centrum. Köpenhamn har ju länge haft sina Sx50 som gått igenom de centrala delarna med endast några få hållplatser och sådant kunde man ju tänka sig i Stockholm också.


Inte i Stockholms län väl? Här har vi ju redan idag exakt samma typ av förortsbussar i Botkyrka och Täby som längst uppe i landsbygden, i Roslagsskogarna och ute på öarna. Bussar som uteslutande går i rent innerstadstrafik i många andra län. Som blir utskällda om de vid nödfall behöver lämna Umeå eller Östersunds stadskärna och hämta upp folk c:a två mil utanför staden.

Volvo B9S och B10BLE med Säffles 8500-kaross alltså.
Verspieder
 
Inlägg: 2490
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav spårlasse » sön 12 feb, 2012 9:37

Verspieder skrev:
spårlasse skrev:Däremot har man ju i Sverige varit väldig njugga mot att köra med bussar som både kan passa i regionaltrafik och inne i centrum. Köpenhamn har ju länge haft sina Sx50 som gått igenom de centrala delarna med endast några få hållplatser och sådant kunde man ju tänka sig i Stockholm också.


Inte i Stockholms län väl? Här har vi ju redan idag exakt samma typ av förortsbussar i Botkyrka och Täby som längst uppe i landsbygden, i Roslagsskogarna och ute på öarna. Bussar som uteslutande går i rent innerstadstrafik i många andra län. Som blir utskällda om de vid nödfall behöver lämna Umeå eller Östersunds stadskärna och hämta upp folk c:a två mil utanför staden.

Volvo B9S och B10BLE med Säffles 8500-kaross alltså.


Förortsbussar ja, men inte stadsbussar - men det är sant att om man ser till standarden - är väl inte skillnaden så stor. Däremot har man ju valt olika fordonstyper till förorter jämfört med innerstaden - alltså ofta boggi (på senare år) och ledbuss i förorten och normalvagnar i innerstaden. Men även dörrställningen har ju varit annan, där innerstaden ofta fått 2-2-1, vilket ju varit ovanligt utanför tullarna (om än det förekommit).

Men vad jag främst kanske tänkte på var oviljan att låta de tresiffriga linjerna gå annat än till närmaste terminal i stan. Några undantag finns förstås - såsom 71 och 507. Även 515 gick ju ett tag genomgående - alltså in nuvarande väg och fortsatte ut från stan som 507. Dagens linje 40 är ju en liknande konstruktion - men då har man ju valt att ha et tvåsiffrigt nummer för att inte någon skall bli förvirrad.

Nummeraspekten skall man väl inte heller förakta - nu med stomlinjer är det ju lite lättare - men att ha hållplatser i stadstrafik där det kanske går förbi 10-15 linjer, blir ju lätt lite rörigt...
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav AdrianLangemar » sön 12 feb, 2012 17:10

spårlasse skrev:Går ju lätt att räkna ut resekostnaderna för bägge alternativen om man vill. Men i princip är det förstås alltid billigare med buss än tågförbindelser om man vill ge samma standard. Men det gör man ju inte. Åker man tunnelbana i Stockholm i högtrafik får man nog räkna med ståplats, kanske ända ut till Kista (om man sitter i fel vagn), då blir det förstås billigare än att köpa in en buss för några timmars användande per dag. Problemet främst med direktlinjer är ju annars att det är svårt att få dem fyllda - och då blir det ju ännu dyrare. Om det privata företagets prissättning håller - så ligger man ju dock på dubbla SL-priset - alltså vad trafiken i genomsnitt kostar SL.

Det där med ståplatser i tunnelbanan i högtrafik är till största delen en myt. Myten sprids dels genom resenärer som åker i fel delar av tågen och envisas med att alltid ta första bästa tåg vid förseningar, dels av SL som vill få det att verka "normalt" med ståplatser så att de kan spara pengar genom glesare trafik. Men att som du gör räkna med ståplatser i motrusningen är väl ändå att gå för långt?

spårlasse skrev:Ett problem i Stockholm är ju också passningskraven till tunnelbana och franförallt prendeltåg. Det sistnämnda gör ju ofta att om man väljer att skapa en längre linje utan byte, så blir ju resultatet att det bara kan bli passning till tåget i ena bussriktningen. Och eftersom tågen (särskilt pendeltåg), går så mycket fortare än att sitta kvar på en buss, så finns det ju ändå en fördel med korta linjer för flertalet (ur punktlighetshänseende).

Det går visst att ha passning i båda riktningarna, visserligen måste man ha reglertid men man slipper i alla fall bytet. Dock blir det något dyrare då man måste betala för föraren under reglertiden.

spårlasse skrev:Dessutom innebär passningskrav att busstrafiken blir dyrare - så det är både samhällsekonomiskt vansinne och nästan det sett ur vanlig ekonomiskt perspektiv också att ha dagens trafikupplägg. Det är inte helt otroligt att man med tätare tunnelbanetrafik och därmed slopat passningskrav, i slutändan skulle få en billigare trafik totalt. Här förstås av oerhörd betydelse var man sätter kravet på passning vid för turtäthet.

Man kan inte jämföra passning och dagens turtäthet med slopad passning och högre turtäthet, eftersom det skulle vara en försämring för de som byter. Däremot blir ju förstås busstrafiken billigare om man har fler tåg som man kan välja att ha passning med.

spårlasse skrev:Sedan är det ju idag många linjer som ansluter till flera stationer och alltså endast kan ha passning i en riktning - vilket ju gör att bytestiden för alla de som idag inte har passning, skulle minska drastiskt med stort samhällsekonomisk vinst sonm följd.

Det där är något som SL har hittat på. För det mesta går det visst att ha hyfsad passning vid flera stationer även om det i vissa fall blir ganska långa bytestider. Ibland kan det vara värt att införa reglertid mitt på linjen för att få kortare bytestider och därmed kortare restider för de flesta, även om det förstås blir dyrare. Ett annat alternativ är att försöka utnyttja det faktum att pendeltågens minuttal nästan aldrig ändras och införa linjesträckningar vars körtid är anpassad till pendeltågstiderna. Tyvärr finns det då en risk att man skjuter upp utökningen av turtätheten på pendeltågen.

spårlasse skrev:Nummeraspekten skall man väl inte heller förakta - nu med stomlinjer är det ju lite lättare - men att ha hållplatser i stadstrafik där det kanske går förbi 10-15 linjer, blir ju lätt lite rörigt...

Det blir väldigt rörigt och därför bör man marknadsföra stråket istället för de enskilda linjerna.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav NerdBoy » sön 12 feb, 2012 17:45

AdrianLangemar skrev:
spårlasse skrev:Går ju lätt att räkna ut resekostnaderna för bägge alternativen om man vill. Men i princip är det förstås alltid billigare med buss än tågförbindelser om man vill ge samma standard. Men det gör man ju inte. Åker man tunnelbana i Stockholm i högtrafik får man nog räkna med ståplats, kanske ända ut till Kista (om man sitter i fel vagn), då blir det förstås billigare än att köpa in en buss för några timmars användande per dag. Problemet främst med direktlinjer är ju annars att det är svårt att få dem fyllda - och då blir det ju ännu dyrare. Om det privata företagets prissättning håller - så ligger man ju dock på dubbla SL-priset - alltså vad trafiken i genomsnitt kostar SL.

Det där med ståplatser i tunnelbanan i högtrafik är till största delen en myt. Myten sprids dels genom resenärer som åker i fel delar av tågen och envisas med att alltid ta första bästa tåg vid förseningar, dels av SL som vill få det att verka "normalt" med ståplatser så att de kan spara pengar genom glesare trafik. Men att som du gör räkna med ståplatser i motrusningen är väl ändå att gå för långt?

Och vad är ditt eget motiv till att sprida myten om att det visst finns sittplatser?
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5569
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav AdrianLangemar » sön 12 feb, 2012 18:23

NerdBoy skrev:
AdrianLangemar skrev:
spårlasse skrev:Går ju lätt att räkna ut resekostnaderna för bägge alternativen om man vill. Men i princip är det förstås alltid billigare med buss än tågförbindelser om man vill ge samma standard. Men det gör man ju inte. Åker man tunnelbana i Stockholm i högtrafik får man nog räkna med ståplats, kanske ända ut till Kista (om man sitter i fel vagn), då blir det förstås billigare än att köpa in en buss för några timmars användande per dag. Problemet främst med direktlinjer är ju annars att det är svårt att få dem fyllda - och då blir det ju ännu dyrare. Om det privata företagets prissättning håller - så ligger man ju dock på dubbla SL-priset - alltså vad trafiken i genomsnitt kostar SL.

Det där med ståplatser i tunnelbanan i högtrafik är till största delen en myt. Myten sprids dels genom resenärer som åker i fel delar av tågen och envisas med att alltid ta första bästa tåg vid förseningar, dels av SL som vill få det att verka "normalt" med ståplatser så att de kan spara pengar genom glesare trafik. Men att som du gör räkna med ståplatser i motrusningen är väl ändå att gå för långt?

Och vad är ditt eget motiv till att sprida myten om att det visst finns sittplatser?

Myt?
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav NerdBoy » sön 12 feb, 2012 18:27

AdrianLangemar skrev:Myt?

Ja, myt.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5569
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav daniel_s » sön 12 feb, 2012 18:33

NerdBoy skrev:
AdrianLangemar skrev:Myt?

Ja, myt.


Meningsfull ordväxling! :wink:

Jag åker tunnelbana nästan varje dag och har hittills aldrig behövt stå, annat än i samband med rena stopp i trafiken. Vad är det för magiska avgångar man ska åka med för att få uppleva att det inte finns några sittplatser annat än ytterst korta sträckor i rusningen?
daniel_s
 
Inlägg: 11283
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav LÅ1 » sön 12 feb, 2012 18:38

Går man till mitten av tåget så finns det chans att komma in i tåget. Kanske finns det en enstaka sittplats också, om man har tur. Men att säga att det generellt finns sittplatser i tågets mitt under färden genom staden under rusningstid är som att säga att man kan plocka vitsippor i november. Ryktesvägen hörde jag om någon som sett en vitsippa i november förra året.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12108
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav spårlasse » sön 12 feb, 2012 23:00

AdrianLangemar skrev:[
Det där med ståplatser i tunnelbanan i högtrafik är till största delen en myt. Myten sprids dels genom resenärer som åker i fel delar av tågen och envisas med att alltid ta första bästa tåg vid förseningar, dels av SL som vill få det att verka "normalt" med ståplatser så att de kan spara pengar genom glesare trafik. Men att som du gör räkna med ståplatser i motrusningen är väl ändå att gå för långt?

Man kan väl säga så här att eftersom så många resenärer åker på fel ställe i tåget - finns det ofta enstaka lediga platser. Men detta innebär ju inte att antalet sittplatser är synonymt med antalet resande. Stoppar man in SL:s resandestatisik så överstiger ju resande per timme antalet sittplatser på flera linjer. Däremot är det förstås sant att det är få avgångar där trängseln (utan förseningar etc) vore orimlig om passagerarna var jämt fördelade i tåget.

Sedan handlar det ju om att man i många fall planerat trafiken väldigt konstigt. Och man kan ju undra över varför SL tycker det är så bra att folk får trängas helt i onödan. En annan sak är väl hur störningsfri man kan räkna med att tunnelbanan kan vara. Småförseningar måste ju klaras av utan att det blir olidlig trängsel. Precis före, eller efter 2-minuterstrafiken på gröna linjen, räcker det ju nästan med att tunnelbanan är någon minut sen för att det närmast skall bli koas.

Nu räknade jag väl inte i motrusning generellt, utan ut till Kista. Det är väl egentligen bara Kista och Ropsten som kan skryta med att ha fler, eller nästan lika många resande i motrusning som i rusningsriktning (till Ropsten är det ju till och med betydligt fler i motrusning).


spårlasse skrev:Ett problem i Stockholm är ju också passningskraven till tunnelbana och franförallt prendeltåg. Det sistnämnda gör ju ofta att om man väljer att skapa en längre linje utan byte, så blir ju resultatet att det bara kan bli passning till tåget i ena bussriktningen. Och eftersom tågen (särskilt pendeltåg), går så mycket fortare än att sitta kvar på en buss, så finns det ju ändå en fördel med korta linjer för flertalet (ur punktlighetshänseende).


AdrianLangemar skrev:[
Det går visst att ha passning i båda riktningarna, visserligen måste man ha reglertid men man slipper i alla fall bytet. Dock blir det något dyrare då man måste betala för föraren under reglertiden.

Ger dig väl delvis rätt. Men frågan är svår. Ett bra exempel är ju linje 555. I Bro har den passning i bägge riktningarna. Det blir relativt lång regleringstid i Bro - men där fungerar det. Problemet är ju att linjen också fortsätter till Kungsängen. Ska man få en bra passning både från Bro och till Kungsängen, så måste man då lägga in en regleringstid längs sträckan mellan Bro och Kungsängen. Men att göra det utan att förlora en stor del av vinsten med att ha en sådan sträckning, blir ju svårt. Och som du antydde, även dyrt. I regel har det ju ändå blivit som med 753, som ju vid 30-minuterstrafik aldrig haft någon bra passning vid Östertälje upp till Fornhöjden.

spårlasse skrev:Dessutom innebär passningskrav att busstrafiken blir dyrare - så det är både samhällsekonomiskt vansinne och nästan det sett ur vanlig ekonomiskt perspektiv också att ha dagens trafikupplägg. Det är inte helt otroligt att man med tätare tunnelbanetrafik och därmed slopat passningskrav, i slutändan skulle få en billigare trafik totalt. Här förstås av oerhörd betydelse var man sätter kravet på passning vid för turtäthet.


AdrianLangemar skrev:Man kan inte jämföra passning och dagens turtäthet med slopad passning och högre turtäthet, eftersom det skulle vara en försämring för de som byter. Däremot blir ju förstås busstrafiken billigare om man har fler tåg som man kan välja att ha passning med.

Fast detta beror ju på hur tät trafiken är. När det gäller pendeltåg och 10-minuterstrafik är det rimligt att ha kvar passning. Men börjar tunnelbanan gå var 6:e minut eller oftare är det ju ganska ointressant med passning, då det spann i minuter som SL ger operatörerna att klarta passningen inom är längre än tågets turtäthet. Men min utgångspunkt var väl att SL generellt har slutat med passningskrav från till tunnelbana när det går oftare än var 15:e minut. Finns bara ett fåtal linjer där man ju fortfarande har kvar passning vid tätare trafik. Rätt eller fel - men som sagt går tunnelbanan ofta blir ju passningen ofta rätt bra oavsett - särskilt som ju tunnelbanans ankomstider knappast är exakta.


spårlasse skrev:Sedan är det ju idag många linjer som ansluter till flera stationer och alltså endast kan ha passning i en riktning - vilket ju gör att bytestiden för alla de som idag inte har passning, skulle minska drastiskt med stort samhällsekonomisk vinst sonm följd.


AdrianLangemar skrev:Det där är något som SL har hittat på. För det mesta går det visst att ha hyfsad passning vid flera stationer även om det i vissa fall blir ganska långa bytestider. Ibland kan det vara värt att införa reglertid mitt på linjen för att få kortare bytestider och därmed kortare restider för de flesta, även om det förstås blir dyrare. Ett annat alternativ är att försöka utnyttja det faktum att pendeltågens minuttal nästan aldrig ändras och införa linjesträckningar vars körtid är anpassad till pendeltågstiderna. Tyvärr finns det då en risk att man skjuter upp utökningen av turtätheten på pendeltågen.

Svarade något på detta ovan - visst kan man göra så - men det är ofta svårt då det sällan finns en exakt mittpunkt på linjen där man kan ha en sådan reglering - även om man givetvis kan räkna ut var en sådan extra reglertid ger maximal nytta. Men det var väl också en av mina tankar att har man 15-minuterstrafik under längre tid (eller gärna tätare), så gör det inte så mycket om passningen inte är exakt. Men när det ofta är 30-minuterstrafik, blir ju en dålig passning nästan katastrofal ur ett resenärsperspektiv.

Vi har ju också sett en del exempel när man försökt skapa ringlinjer etc med detta mål, och sedan ändrar man ändå tidtabellen på pendeltågen och man får en väldigt dålig lösning. Det som SL har på många håll att man har passning till stan fram till ca klockan 12.00 och från stan från ca klockan 12.00 är ju inte någon riktig höjdare direkt...
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav Verspieder » mån 13 feb, 2012 0:14

daniel_s skrev:Jag åker tunnelbana nästan varje dag och har hittills aldrig behövt stå, annat än i samband med rena stopp i trafiken. Vad är det för magiska avgångar man ska åka med för att få uppleva att det inte finns några sittplatser annat än ytterst korta sträckor i rusningen?


Den enda sträcka jag kommer på är Röda linjen mellan Danderyds sjukhus in till T-Centralen. Givetvis enbart vissa tider. Här sägs tunnelbanans begränsade kapacitet vara ett av skälen till att busslinjerna 639, 676 och 670 inte kan vändas vid Danderyds sjukhus annat än vid incidenter.
Själv tycker jag att det i vissa lägen vore rätt smidigt att försöka få bort ett gäng bussar från den trånga innerstan. Frågan är om Danderyds sjukhus behöver avlastas på andra sätt än med tunnelbanan.

Ursäkta urspårningen av tråden. Nu är vi inte kvar i Nacka längre...
Verspieder
 
Inlägg: 2490
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav daniel_s » mån 13 feb, 2012 1:32

Verspieder skrev:Här sägs tunnelbanans begränsade kapacitet vara ett av skälen till att busslinjerna 639, 676 och 670 inte kan vändas vid Danderyds sjukhus annat än vid incidenter.


Det låter som en ofullständig förklaring; i slutänden hamnar ju folk på samma tåg ändå. I så fall skulle jag snarare säga att det är stationens kapacitet vid Danderyds sjukhus som begränsar antalet trafikanter som kan byta där samtidigt. Man kan ju vända på kakan och fråga sig varför inte fler linjer vänder vid Tekniska, och svaret på det är väl att de inte får plats i terminalen.
daniel_s
 
Inlägg: 11283
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav spårlasse » mån 13 feb, 2012 6:29

daniel_s skrev:
Verspieder skrev:Här sägs tunnelbanans begränsade kapacitet vara ett av skälen till att busslinjerna 639, 676 och 670 inte kan vändas vid Danderyds sjukhus annat än vid incidenter.


Det låter som en ofullständig förklaring; i slutänden hamnar ju folk på samma tåg ändå. I så fall skulle jag snarare säga att det är stationens kapacitet vid Danderyds sjukhus som begränsar antalet trafikanter som kan byta där samtidigt. Man kan ju vända på kakan och fråga sig varför inte fler linjer vänder vid Tekniska, och svaret på det är väl att de inte får plats i terminalen.


Jag skulle nog säga att skälen är flera. Ett är ju trenden att man vill skapa resor utan byten - eller med så få byten som möjligt (och här då återkopplingen till Nacka - vilket skulle göra denna nya linje attraktiv). Många skall ju också mot exempelvis Odenplan och Vasastan. Genom att dessa kan åka hela vägen in, belastar dessa aldrig tunnelbanan. Denna del är dock rätt liten och de flesta byter ju från bussarna ändå vid Danderyd på morgonen (det är rationelllt att göra då det är både lättare att få sittplats på tunnelbanan och går fortare - ut på kvällen är det ju fler som byter vid Tekniska - inte för att det går fortare, men för att man kan välja sittplats bättre, man är då säkrare på att komma med bussen, samt att det förstås är attraktivt att bussen kör fram några minuter innan avgång mot att stå och vänta vid Danderyd).

Och jag håller nog med här - är snarare problem med att få plats med alla uppställda bussar vid Danderyd som är ett problem - förvisso inte olösligt men ändå, än den relativt lilla ökning det blir av att bussarna skulle vända där. Om man nu skall anföra något "tekniskt" problem. Är väl som mest ett 20-tal som sitter kvar efter Danderyd. Kanske totalt 300-4000 i maxtimmen på de tre linjerna (tillkommer ju andra linjer förvisso som ej räknas med här (608/624/628/680). Alltså motsvarande 25-30 passagerare per tunnelbana i genomsnitt.

Fast det är klart - hade det varit gott om plats på tunnelbanan så hade man ju aldrig brytt sig att kosta på förlängningen till Tekniska. Att man haft det kvar på de "långa" linjerna är nog också orsakat av att det inte varit lika dimensionerande - bussarna har ändå inte hunnit två varv under den tätaste trafiken, så vinsten av att korta ner har inte varit så stor (utifrån dimensioneringen) och förarna får ju ändå betalt för 3 timmar minst, så då kan man ju lika gärna låta bussarna gå hela vägen...
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav Claes Thure Moberg » mån 13 feb, 2012 13:46

När det gäller busstrafiken till Waxholm så var det nog historiska skäl som gjorde att inte dessa fick vända i Danderyd när SL tog över trafiken. Det var så att det var som resultat av minst 15 års kamp som "Vaxholms Trafik AB" år 1960 fick rättighet att köra ända in till Stockholm. Innan dess fick man bara köra till Rydbo med omstigning till Roslagsbanan. Och när man väl fick köra till Stockholm fick man inte ta resande mellan Rydbo och Stockholm.

Detta var ett mycket populärt beslut och VTAB blev ett mycket populärt bolag. Med kontor, garage och verkstad i Waxholm och hela personalen hemmahörande i området. Tack vare en förnuftig drift och en omfattande charterverksamhet kunde man driva linjetrafiken med moderna bussar av turistklass. Dessutom hade man en omfattande godstrafik med godsterminal på Jarlaplan och i Waxholm. När SL tvångsinlöste VTAB år 1972 skedde detta mot enorma protester från Waxholmstrakten. Man ville behålla sitt lokala bussbolag.

För att lugna ned den lokala opinionen "sockrade" man det hela med att garantera fortsatt trafik ända in till Stockholms innerstad. En trafik som har överlevt sedan dess. Fast det flera gånger varit på förslag att korta ned linjen till Danderyd.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 709
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 18:25
Ort: Tromsø

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav Kristofer » mån 13 feb, 2012 13:59

AdrianLangemar skrev:
spårlasse skrev:Nummeraspekten skall man väl inte heller förakta - nu med stomlinjer är det ju lite lättare - men att ha hållplatser i stadstrafik där det kanske går förbi 10-15 linjer, blir ju lätt lite rörigt...

Det blir väldigt rörigt och därför bör man marknadsföra stråket istället för de enskilda linjerna.


Så här alltså (inget nytt under solen :D ): http://data.s-info.se/data_region/172/images/Busshallplats.jpg
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer
 
Inlägg: 1331
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 8:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav twr » ons 15 feb, 2012 7:11

Claes Thure Moberg skrev:När det gäller busstrafiken till Waxholm så var det nog historiska skäl som gjorde att inte dessa fick vända i Danderyd när SL tog över trafiken.

Man ska ju inte kommentera stavning. Men jag är så nyfiken: Varför stavar du Vaxholm med W? :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav LÅ1 » ons 15 feb, 2012 7:36

twr skrev:
Claes Thure Moberg skrev:När det gäller busstrafiken till Waxholm så var det nog historiska skäl som gjorde att inte dessa fick vända i Danderyd när SL tog över trafiken.

Man ska ju inte kommentera stavning. Men jag är så nyfiken: Varför stavar du Vaxholm med W? :D


Jag kan förstås inte svara för Claes Thure Moberg.
Men frågan är lite intressant. Det finns några företag som stavar med W: Waxholms Hotell och Waxholmsbolaget ( egentligen Waxholms Ångfartygs Aktiebolag). (Hur staden stavats sitt namn historiskt har jag ingen aning om. Hittar inget på Wikipedia.) Men det fanns en tid, för inte så länge sedan, då W var på modet. Gustav Wasa i stället för Gustav Vasa. Regalskeppet marknadsfördes som Wasa till en början etc.
Det är nog lätt att få med W av bara farten även på stadens namn.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12108
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav Kantorn » ons 15 feb, 2012 8:57

Vaxholms kommun stavas med V, Vaxholms tätort stavas med V. Det är lite löjeväckande att stava med W, eftersom V har förekommit i så många år.
(Säger en som fortsätter att stava Elmtaryd med E, fast lantmäteriet för ett tiotal år sedan beslutat att det ska stavas med Ä. Jag vägrar, eftersom Elmtaryd är världskänt, just för sitt E.)
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7029
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav LÅ1 » ons 15 feb, 2012 9:41

Kantorn skrev:Vaxholms kommun stavas med V, Vaxholms tätort stavas med V. Det är lite löjeväckande att stava med W, eftersom V har förekommit i så många år.
(Säger en som fortsätter att stava Elmtaryd med E, fast lantmäteriet för ett tiotal år sedan beslutat att det ska stavas med Ä. Jag vägrar, eftersom Elmtaryd är världskänt, just för sitt E.)

IKÄA skulle väl vara fint namn världen över! Ä är ju exotiskt. :D
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12108
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav Claes Thure Moberg » ons 15 feb, 2012 11:16

twr skrev: Man ska ju inte kommentera stavning. Men jag är så nyfiken: Varför stavar du Vaxholm med W? :D


Därför att jag alltid har gjort det. Antagligen är det något som hängt med sedan den tiden jag jobbade i Waxholmsbolaget och själv bodde där. Men visst var det så att "Vaxholms Trafik" stavade med enkelt V, liksom till exempel gamla "Vaxholms Tidning". Samtidigt som en hel del andra företag använde dubbel-W. Om jag inte missminner mig stavar hockeyklubben med W medan fotbollsklubben stavar med V. Den kanske viktigaste normgivaren är "Vaxholms stad" som stavar med enkelt V. I vart fall efter att den blev "självständig igen". Hur den gamla staden som blev tvångssammanslagen med Österåker stavade minns jag inte.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 709
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 18:25
Ort: Tromsø

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav twr » ons 15 feb, 2012 16:38

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Vaxholms kommun stavas med V, Vaxholms tätort stavas med V. Det är lite löjeväckande att stava med W, eftersom V har förekommit i så många år.
(Säger en som fortsätter att stava Elmtaryd med E, fast lantmäteriet för ett tiotal år sedan beslutat att det ska stavas med Ä. Jag vägrar, eftersom Elmtaryd är världskänt, just för sitt E.)

IKÄA skulle väl vara fint namn världen över! Ä är ju exotiskt. :D

IKAA skulle det ju bli internationellt! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

FöregåendeNästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster