Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav twr » tor 09 feb, 2012 10:18

http://www.busstidningen.se/2012/02/08/ ... %93-kista/

Den första privatdrivna kollektivtrafiken i Stockholm efter att den nya lagen trädde i kraft vid årsskiftet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav LÅ1 » tor 09 feb, 2012 10:50

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav Inge » tor 09 feb, 2012 11:02

Vi får se om det lyckas. Man kan alltid hoppas, men det blir ganska dyrt och jag misstänker att skatteverket kommer att neka reseavdrag för merkostnaden då skatteverket anser tidsvinsten för liten. Att skattemedelsåtgången minskar betydligt saknar tyvärr, som i alla andra sammanhang, helt betydelse. Snarare tvärt om, det blir ju färre offentliganställda! Så man har mycket mot sig, men man kan som sagt alltid hoppas. För samhället som helhet, dvs inkluderat det som inte är offentliganställt, så blir vinsten stor om sådana här initiativ lyckas !
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4234
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav LÅ1 » tor 09 feb, 2012 11:32

Undra hur SL reagerar. Finns det "risk" att SL tar upp konkurrensen och inför en liknande linje? I så fall slår man undan benen för den privata linjen som då tvingas lägga ner. Sedan kan SL också lägga ner linjen. :cheesygrin:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav Inge » tor 09 feb, 2012 11:57

Tja, SL är väl antagligen lite kluvna. Man måste ju samtidigt vidhålla att en mångmiljardbussterminal vid slussen "behövs"... I själva verket är det ju den logistiska katastrofen med just slussenläget som aktualliserat linjen, men den slutsatsen orkar knappast SL dra.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4234
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav Odd » tor 09 feb, 2012 14:20

Förmodligen får inte SL starta linjer som konkurrerar med privata alternativ. Det kan även vara så att SL kan förbjudas att köra på befintliga linjer där privata alternativ startat. Detta pga att SL troligen inte får subventionera trafik som kan konkurrera med privata alternativ då konkurrensen blir snedvriden.

Detta blir ännu mer aktuellt efter de senaste upphandlingarna där operatörerna i större utsträckning får bestämma hur linjer skall trafikeras.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3792
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav spårlasse » fre 10 feb, 2012 0:41

Odd skrev:Förmodligen får inte SL starta linjer som konkurrerar med privata alternativ. Det kan även vara så att SL kan förbjudas att köra på befintliga linjer där privata alternativ startat. Detta pga att SL troligen inte får subventionera trafik som kan konkurrera med privata alternativ då konkurrensen blir snedvriden.

Detta blir ännu mer aktuellt efter de senaste upphandlingarna där operatörerna i större utsträckning får bestämma hur linjer skall trafikeras.


Något riktigt förbud finns inte - men enligt propen är utgångspunkten:

de krav som en behörig myndighet definierar eller fastställer för att sörja för kollektivtrafik av allmänt intresse, som ett kollektivtrafikföretag inte skulle ha något eget kommersiellt intresse av att bedriva utan att få ersättning, eller åtminstone inte i samma omfattning eller på samma villkor.


Så, skulle SL börja köra turer som avgår 5-minuter innan konkurrentens och i övrigt samma trafikupplägg, ja då skulle det sannerligen kunna diskuteras. Men det räcker i princip att man har ett litet annat utbud, eller kan motivera att det behövs för att skapa en attraktiv kollektivtrafik etc. så går det ganska lätt att klara sig undan.

Men varför skulle SL göra det? Det finns inget bättre för något kollektivtrafikbolag om det finns en annan aktör som vill avlasta under topparna. Det är ju nämligen så att SL (med Keolis), särskilt i Nacka/Värmdö tvingas ha en stor överkapacitet under lågtrafik. Det absolut billigaste för SL i ena ändan är ju om man kan ha samma antal bussar ute medl full beläggning under hela trafikdygnet. I andra ändan kostnadsmässigt, så blir det ju väldigt dyrt med varje buss som det bara finns behov av den under några timmar i högtrafik, (med högt pris per timme och per passagerare). Må så vara, att beläggningen under högtrafiktid ofta är god.
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: tis 03 nov, 2009 0:24

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav LÅ1 » fre 10 feb, 2012 0:51

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav Inge » fre 10 feb, 2012 12:15

På samma vilkor torde bland annat innebära, med samma biljettpriser, vilket vanligen är orealistiskt för den fristående aktören att matcha. SL är naturligtvis i praktiken fria att starta vilka linjer de vill. Det här handlar ju inte om konkurrens i egentlig mening. Skall man jämföra det med något så kanske riksinternaten före skolpeng och friskolereform. Det blir väldigt nischat så länge de ekonomiska vilkoren är helt olika.

Ville man göra en riktig reform och införa verklig konkurrens samtidigt som man behåller subventionerna fick man införa något system där resenären tog subventionen med sig. Det vore inte så svårt, men är vad jag förstår inte på något vis aktuellt i närtid.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4234
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav Kantorn » fre 10 feb, 2012 18:18

Jag tror snarare att SL tar över linjen - om den kan tyckas vara lönsam - när den pga olönsamhet (i sin tur pga för höga kostnader) läggs ner i privat regi.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6893
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav Harald » fre 10 feb, 2012 19:43

Man ska nog inte helt utesluta att linjen kan bli lönsam. Kalkylen bygger nog på att det i den relationen finns ett penningstarkt kundunderlag som är villigt att betala vad det kostar. Om resultatet blir att några bilar försvinner från gatorna så är det ju bra. SL skulle väl aldrig kunna starta en sådan linje med specialtaxa. Man kan ju bara tänka hur rubrikerna skulle se ut: "SL kör lyxbussar för överklassen"
Harald
 
Inlägg: 7722
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav daniel_s » fre 10 feb, 2012 19:46

Harald skrev:SL skulle väl aldrig kunna starta en sådan linje med specialtaxa. Man kan ju bara tänka hur rubrikerna skulle se ut: "SL kör lyxbussar för överklassen"


Jo, SL körde väl faktiskt en linje med specialtaxa mellan Nynäshamn och Stockholm någon gång på 90-talet, vill jag minnas! Även flygbusslinjerna kunde ju räknas in under samma rubrik så länge SL var inblandade i dem.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav LÅ1 » fre 10 feb, 2012 20:29

daniel_s skrev:Jo, SL körde väl faktiskt en linje med specialtaxa mellan Nynäshamn och Stockholm någon gång på 90-talet, vill jag minnas! Även flygbusslinjerna kunde ju räknas in under samma rubrik så länge SL var inblandade i dem.

Konceptet tycks vara mycket likt det som gällde för SL:s Nynäshamsbussar.

I det aktuella fallet så är det säkert många som kan få arbetsgivaren att betala.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav M_M » fre 10 feb, 2012 21:56

Frågan är varför SL skulle behöva ta specialtaxa för en sånhär linje?

Vad kostar det SL att motsvarande resenärer idag byter buss-tunnelbana vid Slussen och antingen tunnelbana-tunnelbana eller möjligen tunnelbana-pendeltåg vid centralen (och dessutom kanske anslutande buss i Kista)?

Om man ska göra något seriöst av tankarna på BRT så vore det bussfiler med i stort sett absolut kollektivtrafikprioritering som kopplar ihop befintligt större terminaler och dessutom prioritering så att bussarna till dessa terminaler inte blir försenade påväg in från ytterområdena.

Här i Sverige mer eller mindre skrattar vi kanske ibland åt mängden av stora säckstationer runt om i större städer i andra delar av världen (London, Paris o.s.v.) men samtidigt har vi samma "säckstationer" för bussar både här och var. I Stockholm finns t.ex. Slussen för Nacka-Värmdö och Östra Station för bussar mot nordost. I Göteborg har en hel del linjer Hjalmar Brantingsplatsen som ändstation för att Göta Älvbron inte har kapacitet för tillräckligt många fordon. (Likaså körs en del turer på L16 så att de vänder vid Marklandsgatan samtidigt som en del andra bussar från andra håll också vänder där - koppla linjerna för att minska byten tack!). Det finns säkert en del liknande exempel från andra städer, jag har för dålig koll på t.ex. "gulbussarna" i Malmö.


Vad gäller specialtaxa så frågar jag om det varit protester mot specialtaxa på Ö-Snabben i Göteborg?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav daniel_s » fre 10 feb, 2012 23:06

M_M skrev:Frågan är varför SL skulle behöva ta specialtaxa för en sånhär linje?

Vad kostar det SL att motsvarande resenärer idag byter buss-tunnelbana vid Slussen och antingen tunnelbana-tunnelbana eller möjligen tunnelbana-pendeltåg vid centralen (och dessutom kanske anslutande buss i Kista)?


Bra frågor, men fel frågor. SL är från och med nu "andra klassens kollektivtrafik". Resten säger sig självt. :evil:
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav Inge » fre 10 feb, 2012 23:54

Jag tycker att det är rätt frågor.

Det är självklart att SL:s kostnader är väldigt mycket högre. I synnerhet om man bränner skattebetalarnas pengar på slussenaltaret. Men att som överstepräst få klippa något band är förstås värt allt !

(Varje spenderad miljard kommer att generera en kapitalkostnad på ca 300 kr/månad och resenär.)
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4234
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav daniel_s » lör 11 feb, 2012 0:20

Inge skrev:(Varje spenderad miljard kommer att generera en kapitalkostnad på ca 300 kr/månad och resenär.)


Intressant uträkning, menar du då på SL-kortet (förutsatt 50% skattefinansieringsgrad) eller på SLL som helhet?
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav Inge » lör 11 feb, 2012 0:30

daniel_s skrev:
Inge skrev:(Varje spenderad miljard kommer att generera en kapitalkostnad på ca 300 kr/månad och resenär.)


Intressant uträkning, menar du då på SL-kortet (förutsatt 50% skattefinansieringsgrad) eller på SLL som helhet?


Jag menar just att kapitalkostnaden blir ca 300 kr per miljard, resenär och månad. I dagsläget vet vi inte ens hur staden och SLL kommer att dela kostnaden. Faktum är att staden inte ens vill uppge hur många av de 8 miljarderna som bränns på just terminalen. Men säg att det är tre, dvs ca 900 kr per resenärsmånad, då inser vem som helst hur kört det är att försöka få bytesresan kostnadseffektivare än att köra alla hela vägen dit de ska. I själva verket är det förstås kört redan vid en kostnad på en miljard.

Vilka skattebetalare som får betala spelar mindre roll för slutsatserna tycker jag.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4234
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav spårlasse » lör 11 feb, 2012 2:04

M_M skrev:Frågan är varför SL skulle behöva ta specialtaxa för en sånhär linje?

Vad kostar det SL att motsvarande resenärer idag byter buss-tunnelbana vid Slussen och antingen tunnelbana-tunnelbana eller möjligen tunnelbana-pendeltåg vid centralen (och dessutom kanske anslutande buss i Kista)?


Går ju lätt att räkna ut resekostnaderna för bägge alternativen om man vill. Men i princip är det förstås alltid billigare med buss än tågförbindelser om man vill ge samma standard. Men det gör man ju inte. Åker man tunnelbana i Stockholm i högtrafik får man nog räkna med ståplats, kanske ända ut till Kista (om man sitter i fel vagn), då blir det förstås billigare än att köpa in en buss för några timmars användande per dag. Problemet främst med direktlinjer är ju annars att det är svårt att få dem fyllda - och då blir det ju ännu dyrare. Om det privata företagets prissättning håller - så ligger man ju dock på dubbla SL-priset - alltså vad trafiken i genomsnitt kostar SL.

Men en stor sak i detta är förstås hur väl man kan använda bussarna utanför direktlinjen. Och det är ju det som blir problemet med för många direktlinjer i SL-traiken, och förstås orsaken till att man är något restriktiva.


M_M skrev:Om man ska göra något seriöst av tankarna på BRT så vore det bussfiler med i stort sett absolut kollektivtrafikprioritering som kopplar ihop befintligt större terminaler och dessutom prioritering så att bussarna till dessa terminaler inte blir försenade påväg in från ytterområdena.


Kanske, men problemet i Stockholm är ju att det är rätt trångt förutom detta - vilket medfar att de flesta nog skulle ta tunnelbanan ändå - det räcker ju inte med signalprioritering, man måste ju ha egna körfält också, vilket kan vara svårt att få till det i Stockholmstrafiken. problemet är ju också att helst vill man ju då kunna sitta kvar på bussen (alltså i princip kunna åka från Nacka till Norrtälje (som exempel) i samma buss - men då blir ju sträckan ett problem ur en rad aspekter (risk för förseningar och schematekniskt etc).

M_M skrev:Här i Sverige mer eller mindre skrattar vi kanske ibland åt mängden av stora säckstationer runt om i större städer i andra delar av världen (London, Paris o.s.v.) men samtidigt har vi samma "säckstationer" för bussar både här och var. I Stockholm finns t.ex. Slussen för Nacka-Värmdö och Östra Station för bussar mot nordost. I Göteborg har en hel del linjer Hjalmar Brantingsplatsen som ändstation för att Göta Älvbron inte har kapacitet för tillräckligt många fordon. (Likaså körs en del turer på L16 så att de vänder vid Marklandsgatan samtidigt som en del andra bussar från andra håll också vänder där - koppla linjerna för att minska byten tack!). Det finns säkert en del liknande exempel från andra städer, jag har för dålig koll på t.ex. "gulbussarna" i Malmö.

Kan ju delvis hålla med dig. Faktiskt är ju det en princip inte minst i London - om än många bussar vänder mitt i stan - går de ju ofta rätt långa sträckor om man jämför med i Stockholm - även Köpenhamn har ju rätt många linjer på 1,5 och nästan upp till 2 timmar. Men det finns problem också. I London har man ju valt att egentligen strunta i tidtabell och ha hög turtäthet istället - alltså att man inte presenterar någon tidtabell för kunderna - alternativet annars är ju nästan att ha mycket marginaler och då försvinner ju ofta vinsten med att slippa byte (då man ändå får sitta i bussen och vänta på avgångstid vid olika hållplatser runt staden).

Ett problem i Stockholm är ju också passningskraven till tunnelbana och franförallt prendeltåg. Det sistnämnda gör ju ofta att om man väljer att skapa en längre linje utan byte, så blir ju resultatet att det bara kan bli passning till tåget i ena bussriktningen. Och eftersom tågen (särskilt pendeltåg), går så mycket fortare än att sitta kvar på en buss, så finns det ju ändå en fördel med korta linjer för flertalet (ur punktlighetshänseende).

Däremot har man ju i Sveriger varit väldig njugga mot att köra med bussar som både kan passa i regionaltrafik och inne i centrum. Köpenhamn har ju länge haft sina Sx50 som gått igenom de centrala delarna med endast några få hållplatser och sådant kunde man ju tänka sig i Stockholm också.

Sedan är det förstås ett annat problem att man inte skulle ha plast för alla bussar, om man inte hade perifiera terminaler där bussarna vände och kostnaden skulle ju också förstås kunna bli astronomiska - om inte alternativet ändå är att åka vidare med buss.
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: tis 03 nov, 2009 0:24

Re: Premiär för kommersiell busstrafik Nacka – Kista

Inläggav M_M » lör 11 feb, 2012 4:56

daniel_s skrev:Bra frågor, men fel frågor. SL är från och med nu "andra klassens kollektivtrafik". Resten säger sig självt. :evil:


Det har väl SL alltid varit? SL är t.ex. vad jag vet ensamma om att köra toalettlösa tåg på Trafikverkets nät.


Inge skrev:
daniel_s skrev:
Inge skrev:(Varje spenderad miljard kommer att generera en kapitalkostnad på ca 300 kr/månad och resenär.)


Intressant uträkning, menar du då på SL-kortet (förutsatt 50% skattefinansieringsgrad) eller på SLL som helhet?


Jag menar just att kapitalkostnaden blir ca 300 kr per miljard, resenär och månad. I dagsläget vet vi inte ens hur staden och SLL kommer att dela kostnaden. Faktum är att staden inte ens vill uppge hur många av de 8 miljarderna som bränns på just terminalen. Men säg att det är tre, dvs ca 900 kr per resenärsmånad, då inser vem som helst hur kört det är att försöka få bytesresan kostnadseffektivare än att köra alla hela vägen dit de ska. I själva verket är det förstås kört redan vid en kostnad på en miljard.

Vilka skattebetalare som får betala spelar mindre roll för slutsatserna tycker jag.


Intressant. Frågan är dock vem som får betala och hur för den vägkapacitet som behövs för att köra dagens mängd bussar utan att vända dem vid Slussen. Vad klarar Centralbron? Om den idag är full, ska skattebetalarna betala i form av att bygga ytterligare vägkapacitet, eller ska bilisterna betala i form av att körfält reserveras till kollektivtrafiken? Eller ska man fortsätta längs Söder Mälarstrand? Klarar i så fall Västerbron och/eller Liljeholmsbron trafiken?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst