Stombussar i Gbg mfl

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Stombussar i Gbg mfl

Inläggav Johan Eriksson » tor 24 apr, 2003 13:07

Har just läst nya numret av Ringlinien 2/2003 och det ger upphov till en del frågor/påståenden:

-det sägs i artikeln om nya stomlinje 16 att Norra Ävstranden kommer att konverteras till spårväg "om något decinium, då busstrafiken inte längre kan erbjuda den kapacitet som då kommer att krävas" (!). Ser man på den tillhörande kartan så ser man att långa sträckor av linjen går paralellt med spårvägen. Hur kommer då spårvagnslinje 16 att gå när den kommer? Vad händer med biten Marklandsgatan-Fyrktorget resp Eriksbergs Krokäng-Eketrägatan? De sträckorna är väl inte aktuella för spårvägstrafik?

-"Spårvägen till Backa försvinner ännu längre bort i fjärran" står det. Betyder det att man, liksom man gjort i Stockholm, vill bygga fast sig i en stomlinje så att det blir svårt/dyrare att försvara en spårvägslinje till Backa?

Sedan lite dörrfrågor:

-I Gbg finns ingen fjärde dörr (som i Sthlm), är det en nackdel?

-I Jönköping får man gå in genom dörr 1 och 3 och avstigning sker genom dörr 2 och 4. Låter lite krångligt på ett stomnät men det kanske fungerar bra?

Slutligen står det att SL stomlinje 2 "...inte är inrättad ännu och blir det kanske inte heller. Dessutom har det funnits en lokal opinion emot planerna". Det stämmer inte riktigt då 2an startar 01/2004 och borde vara lätt att kolla upp (här tex!). Opinionen handlar om Birkastan, delen S:t Eriksplan-Karlbergs stn, där de boende inte vill ha några ledbussar, läs: bättre kollektivtrafik.
Johan Eriksson

Re: Stombussar i Gbg mfl

Inläggav 2763 » tor 24 apr, 2003 13:33

Johan Eriksson skrev:Eriksbergs Krokäng-Eketrägatan? De sträckorna är väl inte aktuella för spårvägstrafik?

Eriksberg Krokäng-Eketrägatan kommer att byggas på gammal banvall, gissa vilken...

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Re: Stomibussar i Gbg mfl

Inläggav Björn J. » tor 24 apr, 2003 13:58

TonyM skrev:
Johan Eriksson skrev:Eriksbergs Krokäng-Eketrägatan? De sträckorna är väl inte aktuella för spårvägstrafik?

Eriksberg Krokäng-Eketrägatan kommer att byggas på gammal banvall, gissa vilken...

/T

Det var ju en annan femma... 8)

I övrigt, som det också står i artikeln så trafikerar stomibussen ett område på Norra Älvstranden som numera är ett spårvägsreservat.
Detta sträcker sig från Lundbyhamnen, via Regnbågsgatan, över Lindholmen och med några kringelikrokar in på Erkisbergs område, Eriksbergsgatan närmare bestämt, utmed berget där.
Hur sedan spårvägen skall gå över Pölsebo, Krokäng och vidare till den gamla linjen mot Eketrägatan förstår jag inte... Det kan ju bli en intressant korsning med hamnbanan, som då kanske också är elektrifierad...
Den första sträckat från Lunbyhamnen genom gamla Götaverkens varvsområde går på egen banvall, eller snarare enskild bussgata, och här kan det då i någon avlägsen framtid bli spårväg, den som lever får se, heter det ju.

För utsocknes som inte känner till linjenätet, så kan jag berätta att femman, den röe, en gång gick till en vändslinga som låg ganska nära Pölsebo, Londongatan. När femman sedan förlängdes till Länsmansgården gick ett tag varannan vagn till vardera destinationen, sedemera tog man bort denna "blindtarm" som linjen Eketrä-Londongatan utgjorde, det blev G&C-bana istället.
Relativt nyligen byggdes viaduktkomplexet vid Soterusgatan/Stålhandskegatan och Dysiktsgatan om, så där vete katten hur en spårväg åter skall kunna passera utan ytterligare ombyggnader...

Tre dörrar... tja det går väl bra, vad jag observerat så är dessa dörrar väldigt breda, så breda att Kal å Ossbon kan passera dessa även efter att ha besökt ökänt stamlokus på Lindholmen.

Bj.
Björn J.

Re: Stomibussar i Gbg mfl

Inläggav Mr. Burns » tor 24 apr, 2003 16:22

Björn J. skrev:Relativt nyligen byggdes viaduktkomplexet vid Soterusgatan/Stålhandskegatan och Dysiktsgatan om, så där vete katten hur en spårväg åter skall kunna passera utan ytterligare ombyggnader...

Bj.

Det tror jag är lugnt. Förutom den välbehövliga uppfräschningen gjorde man inte mycket mer än att man tog bort en av viadukterna.
Mr. Burns

Inläggav Johan Eriksson » tor 24 apr, 2003 16:34

x
Senast redigerad av Johan Eriksson sön 26 jun, 2011 16:30, redigerad totalt 1 gång.
Johan Eriksson

Inläggav 2763 » fre 25 apr, 2003 6:43

Johan Eriksson skrev:Frågan kvarstår: kommer linje 16 att återuppstå som spårväg helt, eller delvis i samma sträckning eller gör man ändringar av befintliga linjer?

Jag är nog rädd att det står i stjärnorna.
För drygt ett år sedan när Kringen drogs igång skulle nätet bara putsas lite (Omläggning av 6 och 8 till Skånegatan samt inrättande av 12 linje samt 1:an via Järntorget) Nu visade det sig att det var lite mer som behövde göras....

Vem vet hur det ser ut när det är dags för Norra Älvstranden.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Björn J. » lör 26 apr, 2003 21:06

TonyM skrev:Jag är nog rädd att det står i stjärnorna.
.....
Vem vet hur det ser ut när det är dags för Norra Älvstranden.

/T

Dessutom i någon av galaxens mer avlägsna spiralarnar, som det kan heta i en speciell trilogi som består av fem böcker...

Jag kan ju personligen tycka att en spårväg på Norra Älvstranden skulle prioriteras före en del annat. Men nu är ju stomibussarna nylevererade så det får väl vara det provisoriumet som härskar nu ett tag till.

Jag har skrivit det förut, och repeterar ju gärma... En Hisingsk ringlinje, "Hinglinjen" kunde ju avvika någonstans vid Porto Libre, eller Frihamnen och fortsätta i nuvarande reservatet förbi N.Älvstranden och på något sätt mot Via Londonum och Via quercus, alltså Londongatan och Eketrägatan.
Om det sedan vore möjligt att vika av mot denna nya linje från båda håll vid Frihamnen så skulle ju man ha en Hisingsk ringlinje, vid störningar på Västgötasidan kunde ju vagnar cirkulera här.

http://www.hule.harryda.se/Latin/hallplatser.html

Bj.
Björn J.

Historisk atlas?

Inläggav Reimersholme71 » fre 03 okt, 2003 23:23

Björn J. skrev:Via Londonum

Via Londinium? Hisingen är inte precis mina hemtrakter... Och på PDF:en i atlasen finns de gamla sträckningarna inte med - som dom gör på PDF:en för "Tjockhult". (Mycket trevlig historik över spårvägslinjerna där för övrigt - eloge till kartografen!)

Kanske finns det någon som har lust att ta sig an produktionen av historiska linjekartor över Göteborg och klämma in dem i Atlasen? Gärna med inkorporerande av de historiska linjefärgerna (som avhandlas i tråden http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=2548).

En sådan historisk atlas skulle jag vara nyfiken på! Dom gamla bortrivna spåren lär ju inte vara med på turiskartan som man får gratis på turistbyrån i Femman... :wink:

Martin
Användarvisningsbild
Reimersholme71

Inläggav Björn J. » lör 04 okt, 2003 8:04

Londongatan!
Men det finns inte med på denna kartan heller:
http://www.hule.harryda.se/Latin/retetram.html
Möjligen kan det stavas "via Londonium"... men det är en annan sak.

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Londinium

Inläggav Reimersholme71 » lör 04 okt, 2003 10:28

Björn J. skrev:Londongatan!
Men det finns inte med på denna kartan heller:
http://www.hule.harryda.se/Latin/retetram.html
Möjligen kan det stavas "via Londonium"... men det är en annan sak.

Bj.

Londinium var romarnas namn på det som idag är London, och dit har det alltså gått spårvagn? Londongatan alltså; att det gått spårvagn i London vet vi ju redan :D . Jag kollade Västtrafiks webbsajt och hittade ingen bra karta, men av restiden Londongatan - Eketrägatan att döma var det ingen längre sträcka som lades ner. Kan det stämma?

Martin

PS

Nu har jag kikat på eniro-kartor och sett var Londongatan ligger. Jag antar att spåren gick i det som ser grönt ut på kartan bredvid Soterusgatan? I alla fall är man ju nästan framma i Eriksberg med den rälsbiten - fattas bara en liten sväng runt Sannegårdshamnen till Lindholmen så är man klar! Älvsnabben har jag åkt så dom ställena har jag sett...

Vad kallar men Oslogatan på Latin? Via Christianiae? :D
Användarvisningsbild
Reimersholme71

Inläggav Harald » lör 04 okt, 2003 17:07

Gatan i förgrunden är Londongatan. Vändslingan låg där det nu är park.
Bild
Här är Bräckevägens viadukt över spårvägen. Det är bara att ansa växtligheten och lägga tillbaka spåren så går det att köra.
Bild
Harald

Ska vi ta och ralla då?

Inläggav Reimersholme71 » lör 04 okt, 2003 18:43

Harald skrev:Gatan i förgrunden är Londongatan. Vändslingan låg där det nu är park.

Parker brukar stadsbyggarna inte vilja ta mark från när det skall läggas räls. Men om det inte skall vara vändslinga här utan vid Lindholmen kanske det är OK...

Harald skrev:Här är Bräckevägens viadukt över spårvägen. Det är bara att ansa växtligheten och lägga tillbaka spåren så går det att köra.

Jajjemän! :cheesygrin: Hur skulle det vara med spårvagn på Älvsborgsbrom samtidigt? Det kan ju inte skada att ha två älvpassager på nätet. :wink:

Martin
Användarvisningsbild
Reimersholme71

Inläggav Björn J. » sön 05 okt, 2003 9:12

Det var väl ungefär så här...

Vid Londongatan fanns det en bussterminal för bussarna till Arendal och Torslanda, där vände också Bräckelinjen.
Vagnarna var ju också skyltade "Bräcke" den röde alltså.

Så byggdes då hela Biskopsgården med tillhörande områden, en ny linje drogs dit, den anslöts vid Eketrägatan, dit även bussterminalen för nämnda bussar flyttades och även andra bussar anslöt där.

Bräckelinjen fick då ganska litet trafikunderlag och lades så småningom ner.

Som ni ser på Haralds bilder så är det ju g&c-bana numera.

Men om det nu blir någon ny ringlinie runt Norra Älvstranden så kan det ju bli så att "returen" kan komma att gå via Londongatan och Eketrägatan igen... Hoppas kan man ju alltid iallafall.

Nu är ju området fortfarande "spårvägsreservat" och det bådar ju för det mesta gott.

Uppskattningsvis är väl avståndet mellan Eketrä- och Londongatans södra slut 3-3,5 km.

Spårväg över Älvsborgsbron var ju på tal, iallafall i GP´s debattspalter. Men när denna bro byggdes under senare delen av 60-talet var vi ju inne i en "modern tid" då all trafik skulle ske med bil, spårvagnar tillhörde ju då Hedenhös. Dessutom var ju det staten som finansierade en stor del av bron, och staten hade ju kanske inte lika stora känslomässiga kopplingar till spårväg som staden, eller iallafall dess innvånare hade redan då.

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Re: Ska vi ta och ralla då?

Inläggav Andreas » ons 22 okt, 2003 18:12

Reimersholme71 skrev:Jajjemän! :cheesygrin: Hur skulle det vara med spårvagn på Älvsborgsbrom samtidigt? Det kan ju inte skada att ha två älvpassager på nätet. :wink:

Martin

Varför inte en kombinerad spårvagns- och cykelbro mellan Järntorget/Rosenlund och Lindholmen?
Andreas

Re: Ska vi ta och ralla då?

Inläggav Reimersholme71 » tor 23 okt, 2003 7:33

Andreas skrev:
Reimersholme71 skrev:Jajjemän! :cheesygrin: Hur skulle det vara med spårvagn på Älvsborgsbrom samtidigt? Det kan ju inte skada att ha två älvpassager på nätet. :wink:

Martin

Varför inte en kombinerad spårvagns- och cykelbro mellan Järntorget/Rosenlund och Lindholmen?
Ja, varför inte? Jobbigt med en öppningsbar bro till? Den skulle ju behöva vara ganska låg och det kanske gör det svårt med att göra det öppna spannet tillräckligt långt? Eller skall man bygga den som en svängbar flytbro? :wink: Det var väl så gamla Göta Älvbron såg ut?

Martin
Användarvisningsbild
Reimersholme71

Re: Ska vi ta och tralla då?

Inläggav Björn J. » tor 23 okt, 2003 16:48

Andreas skrev:

Det hade ju naturligtvis varit trevligt!
Men jag skulle ju inte vilja vara ansvarig för tidtabellen för den linjen som skulle gå över den bron.

Älven är rätt så trafikerad, både av de som seglar för sitt dagliga bröd och av de som seglar för sitt nöje. Dessutom passerar ju Älvsnabbarna.
Troligtvis blir en sådan bro mer öppen än stängd.

Vid Lilla Bommen, just nedströms Göta Älvbron ligger det en välbesökt småbåts- gästhamn. Många fritidsegelbåtar, de flesta, har en masthöjd över 10 meter. Många motorbåtar har en högsta höjd på 4-5 meter över havet (inkusive antenner). Och det som varit på tal för g&c bron har ju varit en "lågbro" ja tillockmed en pontonbro är ju föreslagen, och en under en sådan rymms inte ens en kajak. (U-båtar måste passera genom älven i ytläge).

Så egentligen är en bro just här ett mindre bra alternativ, tycker jag, kanske en stabil färja kan vara någonting istället?
Ja tillockmed en spårvägsfärja, sådan har vi ju haft förr mellan Färjenäs och Klippan.

Visserligen fraktades inga spårvagnar med denna färja på den rutten, men färjan var inköpt begagnad från en annan av landets spårvagnsstäder, som dessutom hade mycket vatten.

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Eventuell konvertering av stombuss 16 till spårväg

Inläggav Mikko Laaksonen » tor 23 okt, 2003 20:27

Hur mycket nytt spår skulle man behöva att ersätta stombuss 16 helt med spårväg? Det ser inte särskilt ekonomiskt ut att ha en busslinje som är nästan helt parallelt med spårväg, särskilt när stora delar av spårreservat, även behövliga viadukter och gatubotten redan finns där spår ännu inte finns. Det ser ut som viktigaste nya delen på Hisingen behöver bara nytt räls och kontaktledning, som i sig är inte särskilt dyrt om man redan har gatubotten och fritt utrymme.

Detta kunde nämligen vara mycket likt de projekt som har studerats i Helsingfors och funnits direkt ekonomiskt lönsamma pga. minskade driftkostnader och ökade biljettintäkter.

Något att tänka om i Gbg?

Mvh Mikko
Mikko Laaksonen

Återgå till Bussar