Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Inläggav Enceladus » mån 07 sep, 2020 10:01

Karsten skrev:Svaret på frågan om linje 179 är, med 90% säkerhet, att trafiken drivs som ett VBP-avtal.


Spöklinje 129 tillhör samma trafikområde. Det behövs en bättre förklaring än att linjen har ett incitamentsavtal.
Enceladus
 
Inlägg: 5220
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Inläggav Karsten » mån 07 sep, 2020 18:32

Enceladus skrev:
Karsten skrev:Svaret på frågan om linje 179 är, med 90% säkerhet, att trafiken drivs som ett VBP-avtal.


Spöklinje 129 tillhör samma trafikområde. Det behövs en bättre förklaring än att linjen har ett incitamentsavtal.


Det är min bild av varför det ser ut som det gör. Du är självklart välkommen med din egen förklaring.
Användarvisningsbild
Karsten
 
Inlägg: 1448
Blev medlem: mån 13 sep, 2004 22:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Inläggav Enceladus » tis 08 sep, 2020 6:56

Karsten skrev:
Enceladus skrev:
Karsten skrev:Svaret på frågan om linje 179 är, med 90% säkerhet, att trafiken drivs som ett VBP-avtal.


Spöklinje 129 tillhör samma trafikområde. Det behövs en bättre förklaring än att linjen har ett incitamentsavtal.


Det är min bild av varför det ser ut som det gör. Du är självklart välkommen med din egen förklaring.


Alla VBP-avtal har ett bestämt minimiutbud som grund för trafiken. Däremot är kopplingen mellan detta minimiutbud och det faktiska resandet väldigt svag. Linje 179 hade inte haft dessa problem om Trafikförvaltningen anpassade minimiutbudet till efterfrågan, men uppenbarligen görs inte detta längre. Förklaringen finns alltså hos Trafikförvaltningen.

Busschaufförer larmar om trängsel trots extrainsatt trafik

Claes Keisu skrev:Vi har egentligen inga ess i rockärmen. Dessutom kan man inte sätta in hur många bussar som helst, det skulle korka igen trafiken.


Detta är naturligtvis struntprat. Linje 160 har 7,5-minuterstrafik med väldigt låg belastning. Linje 179 skulle kunna ha samma trafikutbud, och resurser skulle kunna hämtas från spöklinjer i samma trafikområde.

Notera vidare att HBS har samma skeva resursfördelning, trots att trafikområdet inte har ett VBP-avtal. Således är avtalstypen en otillräcklig förklaring till fullsatta bussar utanför rusningstid.
Enceladus
 
Inlägg: 5220
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Inläggav TKO » ons 09 sep, 2020 13:44

Enligt signaturen "Enceladus" är lösningen på alla problem att minska trafiken på linje 160 samt bygga tunnelbana till Östberga!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Inläggav Enceladus » ons 09 sep, 2020 14:02

TKO skrev:Enligt signaturen "Enceladus" är lösningen på alla problem att minska trafiken på linje 160 samt bygga tunnelbana till Östberga!


I det här fallet är min lösning att flytta resurser från linje 129 till linje 179, vilket jag också skrev. Trängseln i HBS-området är ett separat problem.

Bussförare om trängseln: ”SL måste vakna och tänka nytt”

DN skrev:– Alla har inte möjlighet att jobba hemifrån och det är vi väl medvetna om. 179 är en linje där det uppstår trängsel men vi kan inte sätta in mer trafik på den linjen. Om man reser mellan Kista, Rinkeby och Tensta, så försök att åka på en tid när det inte är rusningstrafik och ta lite mer tid på dig så man kan invänta nästa avgång ifall det är fullt på den första. Vi gör det vi kan och resenärerna hjälper oss i stor utsträckning. Ha is i magen och bidra inte till trängsel, säger Claes Keisu.


SL:s presskommunikatörer börjar låta som Iraks ökände informationsminister Mohammed Said as-Sahaf...
Enceladus
 
Inlägg: 5220
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Inläggav Enceladus » mån 14 sep, 2020 8:16

Busschaufförernas oro: ”Några plastband stoppar inte viruset”

Expressen skrev:Kommunals förbundsordförande Tobias Baudin är bekymrad över den ökade trängseln i Stockholms kollektivtrafik.

– Det är en oroande utveckling när man ser bilder från bussarna där de står som packade sillar, säger han.

Enligt Tobias Baudin skulle situationen för busschaufförerna bli bättre om turtätheten ökade på vissa sträckor. Det skulle enligt honom minska trängseln på bussarna och förbättra arbetsmiljön för busschaufförerna.


I lördags märkte jag att det gick två extrabussar mellan två ordinarie avgångar på linje 143. Enligt tidtabellen var det bara 20-minuterstrafik, men i verkligheten var det alltså 6-minuterstrafik. Belastningen var dock väldigt ojämn. Några avgångar var fullsatta medan andra var i princip tomma. Jag gjorde observationerna i Rågsved, vilket i och för sig innebär att jag missade vissa delsträckor. Jag tror ändå att SL skulle kunna spara resurser på att faktiskt annonsera alla avgångar. Då borde det räcka med glesare trafik.

Hur svårt är det egentligen att ändra på tidtabellerna? Med tanke på ovanstående iakttagelser verkar det vara nästan omöjligt...
Enceladus
 
Inlägg: 5220
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Inläggav LÅ1 » mån 14 sep, 2020 8:33

Enceladus skrev:Busschaufförernas oro: ”Några plastband stoppar inte viruset”

Expressen skrev:Kommunals förbundsordförande Tobias Baudin är bekymrad över den ökade trängseln i Stockholms kollektivtrafik.

– Det är en oroande utveckling när man ser bilder från bussarna där de står som packade sillar, säger han.

Enligt Tobias Baudin skulle situationen för busschaufförerna bli bättre om turtätheten ökade på vissa sträckor. Det skulle enligt honom minska trängseln på bussarna och förbättra arbetsmiljön för busschaufförerna.


I lördags märkte jag att det gick två extrabussar mellan två ordinarie avgångar på linje 143. Enligt tidtabellen var det bara 20-minuterstrafik, men i verkligheten var det alltså 6-minuterstrafik. Belastningen var dock väldigt ojämn. Några avgångar var fullsatta medan andra var i princip tomma. Jag gjorde observationerna i Rågsved, vilket i och för sig innebär att jag missade vissa delsträckor. Jag tror ändå att SL skulle kunna spara resurser på att faktiskt annonsera alla avgångar. Då borde det räcka med glesare trafik.

Hur svårt är det egentligen att ändra på tidtabellerna? Med tanke på ovanstående iakttagelser verkar det vara nästan omöjligt...


Ett tidigare inlägg i tråden i repris:

LÅ1 skrev:Apropå nästan tomma extrabussar som går mellan de ordinarie turerna och som får få passagerare för att de saknas i tidtabellen. Det kanske vore bättre att köra de ordinarie turerna med två bussar som kommer samtidigt till hållplatserna. Eller möjligen så att den ena ska köra två eller tre minuter före ordinarie tid, och sedan en på rätt tid. Då blir kanske beläggningen mer jämn?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13553
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Inläggav Enceladus » mån 14 sep, 2020 12:00

LÅ1 skrev:Ett tidigare inlägg i tråden i repris:

LÅ1 skrev:Apropå nästan tomma extrabussar som går mellan de ordinarie turerna och som får få passagerare för att de saknas i tidtabellen. Det kanske vore bättre att köra de ordinarie turerna med två bussar som kommer samtidigt till hållplatserna. Eller möjligen så att den ena ska köra två eller tre minuter före ordinarie tid, och sedan en på rätt tid. Då blir kanske beläggningen mer jämn?


Grundproblemet är ju att SL har slutat att anpassa utbudet till efterfrågan. Det har aldrig varit en bra idé, men nu under pandemin är det helt vansinnigt. Det finns väl ingen stad i världen som kör flera bussar samtidigt när resandet ökar på en viss linje, utan då utökas turtätheten. Om kostnaden för trafiken ändå måste öka så är det bättre att också förbättra servicen.
Enceladus
 
Inlägg: 5220
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Inläggav LÅ1 » mån 14 sep, 2020 12:08

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Ett tidigare inlägg i tråden i repris:

LÅ1 skrev:Apropå nästan tomma extrabussar som går mellan de ordinarie turerna och som får få passagerare för att de saknas i tidtabellen. Det kanske vore bättre att köra de ordinarie turerna med två bussar som kommer samtidigt till hållplatserna. Eller möjligen så att den ena ska köra två eller tre minuter före ordinarie tid, och sedan en på rätt tid. Då blir kanske beläggningen mer jämn?


Grundproblemet är ju att SL har slutat att anpassa utbudet till efterfrågan. Det har aldrig varit en bra idé, men nu under pandemin är det helt vansinnigt. Det finns väl ingen stad i världen som kör flera bussar samtidigt när resandet ökar på en viss linje, utan då utökas turtätheten. Om kostnaden för trafiken ändå måste öka så är det bättre att också förbättra servicen.

Men här handlar det ju om oannonserade extraturer som kanske bara ska gå under en begränsad tid.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13553
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Inläggav Enceladus » mån 14 sep, 2020 12:27

LÅ1 skrev:Men här handlar det ju om oannonserade extraturer som kanske bara ska gå under en begränsad tid.


Det är precis det som är problemet. Resandet kommer knappast att minska efter pandemin. SL måste inse att behovet av utökad trafik på linjer där resandet ökar är permanent. Just linje 143 har haft för hög belastning under ganska många år, och det var innan linjen förlängdes till Hökarängen. Samtidigt har spöklinje 129 högre turtäthet. Det är helt absurt.

Trängseln på linje 179 verkar dock ha skapat debatt i media, och där är ju situationen helt självförvållad. Jag hoppas verkligen att Tamsons trafikpopulism, d.v.s. att befintlig trafik prioriteras på bekostnad av utökad trafik, blir ett av pandemins offer.
Enceladus
 
Inlägg: 5220
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Inläggav LÅ1 » fre 18 sep, 2020 13:37

Nu vill SL glasa in bussförarna.
"Så ska bussbolagen få bukt med pandemiplankare"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13553
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Föregående

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster