Bruten tradition(?)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Bruten tradition(?)

Inläggav Klas Mårtensson » mån 02 dec, 2019 11:39

Från 15/12 ska SLs linje 69 inte längre gå till Blockhusudden. Om jag förstår Hans Harlén (Stockholm från A till Ö) bryts därigenom en tradition från 1932, alltså att ändhållplats Blockhusudden trafikeras av linje 69.
Är detta den längsta tid en viss ändhållplats trafikerats av samma busslinjenummer (i Stockholm/allmänt i Sverige)?
Klas Mårtensson

Re: Bruten tradition(?)

Inläggav Stefan Isaksson » mån 02 dec, 2019 18:36

Linjen till Blockhusudden är äldre än så, men den fick nummer 69 först när den köptes in av SS 1932. Första tiden gick den nog dock utan linjenummer.
Om det är den äldsta linjen med samma linjenummer vet jag inte (bland annat för att jag inte kan busslinjenumren utanför Stockholm), och även i Stockholm hade även linjerna 52, 55 och 59 länge någon beröringspunkt med sin ursprungliga sträckning. (Jag kan inte nätet alls efter senaste omläggningen, så jag vet inte om någon av linjerna fortfarande finns kvar.) Men visst 69 har väl alltid gått mellan Blockhusudden och Nybroplan (och tidvis längre) utom för en kort period när SL vände den vid Karlaplan.

I början hade linjen dessutom en systerlinje, 70, till Lidingöbro värdshus. Men den linjen blev inte långlivad.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav Harald » mån 02 dec, 2019 18:52

Göteborg kan i vart fall inte konkurrera för här hade busslinjerna bokstäver 1932. Man bytte till nummer 1946.
Harald

Inläggav Klas Mårtensson » mån 02 dec, 2019 19:11

Stefan Isaksson skrev:Linjen till Blockhusudden är äldre än så, men den fick nummer 69 först när den köptes in av SS 1932. Första tiden gick den nog dock utan linjenummer.
Om det är den äldsta linjen med samma linjenummer vet jag inte (bland annat för att jag inte kan busslinjenumren utanför Stockholm), och även i Stockholm hade även linjerna 52, 55 och 59 länge någon beröringspunkt med sin ursprungliga sträckning. (Jag kan inte nätet alls efter senaste omläggningen, så jag vet inte om någon av linjerna fortfarande finns kvar.) Men visst 69 har väl alltid gått mellan Blockhusudden och Nybroplan (och tidvis längre) utom för en kort period när SL vände den vid Karlaplan.

I början hade linjen dessutom en systerlinje, 70, till Lidingöbro värdshus. Men den linjen blev inte långlivad.

SI

Blockhusudden kommer fortfarande att vara ändhållplats, men nu för linje 67. Och det är ändhållplats för samma linjenummer jag funderar över.
Klas Mårtensson

Inläggav Hechtwagen » tis 03 dec, 2019 5:36

Klas Mårtensson skrev:
Stefan Isaksson skrev:Linjen till Blockhusudden är äldre än så, men den fick nummer 69 först när den köptes in av SS 1932. Första tiden gick den nog dock utan linjenummer.

SI

Blockhusudden kommer fortfarande att vara ändhållplats, men nu för linje 67. Och det är ändhållplats för samma linjenummer jag funderar över.
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Återgå till Bussar