Bruten tradition(?)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Bruten tradition(?)

Inläggav Klas Mårtensson » mån 02 dec, 2019 11:39

Från 15/12 ska SLs linje 69 inte längre gå till Blockhusudden. Om jag förstår Hans Harlén (Stockholm från A till Ö) bryts därigenom en tradition från 1932, alltså att ändhållplats Blockhusudden trafikeras av linje 69.
Är detta den längsta tid en viss ändhållplats trafikerats av samma busslinjenummer (i Stockholm/allmänt i Sverige)?
Klas Mårtensson
 
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 17:31

Re: Bruten tradition(?)

Inläggav Stefan Isaksson » mån 02 dec, 2019 18:36

Linjen till Blockhusudden är äldre än så, men den fick nummer 69 först när den köptes in av SS 1932. Första tiden gick den nog dock utan linjenummer.
Om det är den äldsta linjen med samma linjenummer vet jag inte (bland annat för att jag inte kan busslinjenumren utanför Stockholm), och även i Stockholm hade även linjerna 52, 55 och 59 länge någon beröringspunkt med sin ursprungliga sträckning. (Jag kan inte nätet alls efter senaste omläggningen, så jag vet inte om någon av linjerna fortfarande finns kvar.) Men visst 69 har väl alltid gått mellan Blockhusudden och Nybroplan (och tidvis längre) utom för en kort period när SL vände den vid Karlaplan.

I början hade linjen dessutom en systerlinje, 70, till Lidingöbro värdshus. Men den linjen blev inte långlivad.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
 
Inlägg: 509
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 14:26
Ort: Uppsala

Re: Bruten tradition(?)

Inläggav Harald » mån 02 dec, 2019 18:52

Göteborg kan i vart fall inte konkurrera för här hade busslinjerna bokstäver 1932. Man bytte till nummer 1946.
Harald
 
Inlägg: 8068
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Bruten tradition(?)

Inläggav Klas Mårtensson » mån 02 dec, 2019 19:11

Stefan Isaksson skrev:Linjen till Blockhusudden är äldre än så, men den fick nummer 69 först när den köptes in av SS 1932. Första tiden gick den nog dock utan linjenummer.
Om det är den äldsta linjen med samma linjenummer vet jag inte (bland annat för att jag inte kan busslinjenumren utanför Stockholm), och även i Stockholm hade även linjerna 52, 55 och 59 länge någon beröringspunkt med sin ursprungliga sträckning. (Jag kan inte nätet alls efter senaste omläggningen, så jag vet inte om någon av linjerna fortfarande finns kvar.) Men visst 69 har väl alltid gått mellan Blockhusudden och Nybroplan (och tidvis längre) utom för en kort period när SL vände den vid Karlaplan.

I början hade linjen dessutom en systerlinje, 70, till Lidingöbro värdshus. Men den linjen blev inte långlivad.

SI

Blockhusudden kommer fortfarande att vara ändhållplats, men nu för linje 67. Och det är ändhållplats för samma linjenummer jag funderar över.
Klas Mårtensson
 
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 17:31

Re: Bruten tradition(?)

Inläggav Hechtwagen » tis 03 dec, 2019 5:36

Klas Mårtensson skrev:
Stefan Isaksson skrev:Linjen till Blockhusudden är äldre än så, men den fick nummer 69 först när den köptes in av SS 1932. Första tiden gick den nog dock utan linjenummer.
Om det är den äldsta linjen med samma linjenummer vet jag inte (bland annat för att jag inte kan busslinjenumren utanför Stockholm), och även i Stockholm hade även linjerna 52, 55 och 59 länge någon beröringspunkt med sin ursprungliga sträckning. (Jag kan inte nätet alls efter senaste omläggningen, så jag vet inte om någon av linjerna fortfarande finns kvar.) Men visst 69 har väl alltid gått mellan Blockhusudden och Nybroplan (och tidvis längre) utom för en kort period när SL vände den vid Karlaplan.

I början hade linjen dessutom en systerlinje, 70, till Lidingöbro värdshus. Men den linjen blev inte långlivad.

SI

Blockhusudden kommer fortfarande att vara ändhållplats, men nu för linje 67. Och det är ändhållplats för samma linjenummer jag funderar över.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2121
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Bruten tradition(?)

Inläggav Lars_L » lör 07 dec, 2019 15:00

Klas Mårtensson skrev:
Stefan Isaksson skrev:Linjen till Blockhusudden är äldre än så, men den fick nummer 69 först när den köptes in av SS 1932. Första tiden gick den nog dock utan linjenummer.
Om det är den äldsta linjen med samma linjenummer vet jag inte (bland annat för att jag inte kan busslinjenumren utanför Stockholm), och även i Stockholm hade även linjerna 52, 55 och 59 länge någon beröringspunkt med sin ursprungliga sträckning. (Jag kan inte nätet alls efter senaste omläggningen, så jag vet inte om någon av linjerna fortfarande finns kvar.) Men visst 69 har väl alltid gått mellan Blockhusudden och Nybroplan (och tidvis längre) utom för en kort period när SL vände den vid Karlaplan.

I början hade linjen dessutom en systerlinje, 70, till Lidingöbro värdshus. Men den linjen blev inte långlivad.

SI

Blockhusudden kommer fortfarande att vara ändhållplats, men nu för linje 67. Och det är ändhållplats för samma linjenummer jag funderar över.

Ja, 69 ska vara det äldsta linjenummer som överlevt och som haft ungefärligt samma sträckning. Däremot har ju ändhållplatsen norröver ändrats desto oftare. Men sträckan på Djurgården har ju varit konstant. Inte heller 52 eller 59 har ju haft samma sträckning genom åren och de är ju borta sedan några år.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Bruten tradition(?)

Inläggav Hechtwagen » fre 20 dec, 2019 12:14

Lars_L skrev:
Klas Mårtensson skrev:
Stefan Isaksson skrev:Linjen till Blockhusudden är äldre än så, men den fick nummer 69 först när den köptes in av SS 1932. Första tiden gick den nog dock utan linjenummer.
Om det är den äldsta linjen med samma linjenummer vet jag inte (bland annat för att jag inte kan busslinjenumren utanför Stockholm), och även i Stockholm hade även linjerna 52, 55 och 59 länge någon beröringspunkt med sin ursprungliga sträckning. (Jag kan inte nätet alls efter senaste omläggningen, så jag vet inte om någon av linjerna fortfarande finns kvar.) Men visst 69 har väl alltid gått mellan Blockhusudden och Nybroplan (och tidvis längre) utom för en kort period när SL vände den vid Karlaplan.

I början hade linjen dessutom en systerlinje, 70, till Lidingöbro värdshus. Men den linjen blev inte långlivad.

SI

Blockhusudden kommer fortfarande att vara ändhållplats, men nu för linje 67. Och det är ändhållplats för samma linjenummer jag funderar över.

Ja, 69 ska vara det äldsta linjenummer som överlevt och som haft ungefärligt samma sträckning. Däremot har ju ändhållplatsen norröver ändrats desto oftare. Men sträckan på Djurgården har ju varit konstant. Inte heller 52 eller 59 har ju haft samma sträckning genom åren och de är ju borta sedan några år.


Dendär ungefär samma sträckningen gäller ju bara från ungefär Djurgåtdsbtin till Blockhusudden, döp om linje 67 till 69 så är allt som det ska!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2121
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Bruten tradition(?)

Inläggav Klas Mårtensson » fre 20 dec, 2019 13:41

Hechtwagen skrev:
Lars_L skrev:
Klas Mårtensson skrev:Blockhusudden kommer fortfarande att vara ändhållplats, men nu för linje 67. Och det är ändhållplats för samma linjenummer jag funderar över.

Ja, 69 ska vara det äldsta linjenummer som överlevt och som haft ungefärligt samma sträckning. Däremot har ju ändhållplatsen norröver ändrats desto oftare. Men sträckan på Djurgården har ju varit konstant. Inte heller 52 eller 59 har ju haft samma sträckning genom åren och de är ju borta sedan några år.


Dendär ungefär samma sträckningen gäller ju bara från ungefär Djurgåtdsbtin till Blockhusudden, döp om linje 67 till 69 så är allt som det ska!

Ja, men det är ju precis det man inte gjort! Och nu är det försent, eftersom den över 85-åriga traditionen med Blockhusudden som ändhållplats för linje 69 är bruten.
Klas Mårtensson
 
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 17:31

Re: Bruten tradition(?)

Inläggav daniel_s » sön 22 dec, 2019 0:03

En grej som jag inte riktigt förstår med den här linjeomläggningen är hur det är meningen att man ska ta sig fram raka vägen mellan Stockholm och Solna, alltså via Solnavägen. Jag har kollat både bland de riktiga busslinjerna och de påhittade men hittar liksom ingen ny linje, ingen utökning, ingenting!
daniel_s
 
Inlägg: 12385
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Bruten tradition(?)

Inläggav Klas Mårtensson » sön 22 dec, 2019 11:57

daniel_s skrev:En grej som jag inte riktigt förstår med den här linjeomläggningen är hur det är meningen att man ska ta sig fram raka vägen mellan Stockholm och Solna, alltså via Solnavägen. Jag har kollat både bland de riktiga busslinjerna och de påhittade men hittar liksom ingen ny linje, ingen utökning, ingenting!

Det går inte längre någon busslinje längs Solnavägen från Solna Centrum mot Stockholm. SL har skrivit att det finns anledning att räkna med stora (ännu större) trafikstörningar längs Solnavägen, och bussarna (linje 57) från Frösunda går därför numera Uppsalavägen till Stockholm.
Klas Mårtensson
 
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 17:31

Re: Bruten tradition(?)

Inläggav Odd » sön 22 dec, 2019 12:48

Jag kanske är lite petig, men tradition är väl saker eller företeelser som på något sätt ärvs från äldre tid till yngre (många tolkningar). En busslinje som gått obrutet på samma sätt under lång tid är ju inte tradition, då själva förekomsten av linjeföringen endast är en?
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4715
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Bruten tradition(?)

Inläggav daniel_s » sön 22 dec, 2019 13:41

Klas Mårtensson skrev:
daniel_s skrev:En grej som jag inte riktigt förstår med den här linjeomläggningen är hur det är meningen att man ska ta sig fram raka vägen mellan Stockholm och Solna, alltså via Solnavägen. Jag har kollat både bland de riktiga busslinjerna och de påhittade men hittar liksom ingen ny linje, ingen utökning, ingenting!

Det går inte längre någon busslinje längs Solnavägen från Solna Centrum mot Stockholm. SL har skrivit att det finns anledning att räkna med stora (ännu större) trafikstörningar längs Solnavägen, och bussarna (linje 57) från Frösunda går därför numera Uppsalavägen till Stockholm.


Visst, och jag heter Bertil. Den sanna förklaringen är ju att SL totalt har tappat kontrollen, och kommer med idiotiska bortförklaringar.
daniel_s
 
Inlägg: 12385
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Bruten tradition(?)

Inläggav Enceladus » sön 22 dec, 2019 13:51

Klas Mårtensson skrev:
daniel_s skrev:En grej som jag inte riktigt förstår med den här linjeomläggningen är hur det är meningen att man ska ta sig fram raka vägen mellan Stockholm och Solna, alltså via Solnavägen. Jag har kollat både bland de riktiga busslinjerna och de påhittade men hittar liksom ingen ny linje, ingen utökning, ingenting!

Det går inte längre någon busslinje längs Solnavägen från Solna Centrum mot Stockholm. SL har skrivit att det finns anledning att räkna med stora (ännu större) trafikstörningar längs Solnavägen, och bussarna (linje 57) från Frösunda går därför numera Uppsalavägen till Stockholm.


Trafikstörningarna längs Solnavägen är dock bara en delförklaring. Den i tråden diskuterade förlängningen av linje 67 från Skansen till Blockhusudden har ökat linjens störningskänslighet. En uppdelning av linjen i Odenplan blev då ännu mer angelägen för att undvika framkomlighetsproblemen i Solna.

Det finns också en andra aspekt. Både Tvärbanan och Citybanan har kraftigt påverkat resandet i Solna och Sundbyberg, men busstrafiken har inte anpassats till de nya förutsättningarna. Det finns således ett stort behov av att se över busstrafiken i triangeln Odenplan-Solna-Sundbyberg. Spårtrafiken har helt tagit över ändpunktsresandet mellan knutpunkterna Odenplan, Solna och Sundbyberg. Busstrafiken behöver få en mer lokal funktion för att komplettera spårtrafiken snarare än att konkurrera med den, ty det senare är en omöjlig trafikuppgift på grund av spårfaktorn.

Numera har busstrafiken i Solna så dålig ändamålsenlighet att det är mer rimligt att fråga sig vilka linjer som bör behållas snarare än vilka linjer som bör slopas. Blåbussarna 176 och 177 har en viktig funktion och måste behållas. Annars är det fritt fram att möblera om trafiken. Det saknas emellertid en högfrekvent linje mellan Karolinska och Sundbyberg. När busstrafiken läggs om är det därför rimligt att införa en sådan linje och ta bort eller flytta linjer som skulle vara parallellgående till denna, exempelvis linje 67 mellan Odenplan och Solna som nu har tagits bort.

Linjerna 507 och 515 erbjuder dock direkta förbindelser från delar av Solna till Odenplan - åtminstone så länge de existerar. Linje 507 föreslås som bekant också läggas ned och "förslaget är en anpassning till förberedelser för framtida övervägande kring förlängning av linje 6". Busstrafiken i triangeln Odenplan-Solna-Sundbyberg borde ha anpassats när Citybanan började trafikeras, men bättre sent än aldrig. Eftersom det tar tid att göra om hela busstrafiken så blir det tyvärr några år utan busstrafik på Solnavägen och eventuellt i andra stråk. Dålig trafikplanering kostar.

De goda nyheterna är att Frösunda får en direkt förbindelse till centrala Stockholm under hela dygnet i form av linje 57, men dessvärre erbjuder den varken bra bytesmöjligheter eller en direkt förbindelse till Karolinska. Den linjen är kanske inte heller så genomtänkt.
Enceladus
 
Inlägg: 4947
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Bruten tradition(?)

Inläggav Odd » sön 22 dec, 2019 17:56

Klas Mårtensson skrev:
daniel_s skrev:En grej som jag inte riktigt förstår med den här linjeomläggningen är hur det är meningen att man ska ta sig fram raka vägen mellan Stockholm och Solna, alltså via Solnavägen. Jag har kollat både bland de riktiga busslinjerna och de påhittade men hittar liksom ingen ny linje, ingen utökning, ingenting!

Det går inte längre någon busslinje längs Solnavägen från Solna Centrum mot Stockholm. SL har skrivit att det finns anledning att räkna med stora (ännu större) trafikstörningar längs Solnavägen, och bussarna (linje 57) från Frösunda går därför numera Uppsalavägen till Stockholm.

Nu har jag inte kontrollerat om detta stämmer, men jag utgår här utifrån det.

Det är uppenbart att det görs för att skapa ett artificiellt behov av den där blindtarmen gulalinjen. Visst behov finns men genom att torrlägga möjligheten helt så maximerar man "behovet" när linjen öppnas.

Nu tror jag inte man kommer att bygga detta vansinne men risken finns fortfarande. Om man lyckas kapa kostnaden till en femtedel och bygger till Fridhemsplan i stället så är projektet betydligt rimligare.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4715
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Bruten tradition(?)

Inläggav Hans Wibacke » sön 22 dec, 2019 21:50

Odd skrev:Det är uppenbart att det görs för att skapa ett artificiellt behov av den där blindtarmen gulalinjen. Visst behov finns men genom att torrlägga möjligheten helt så maximerar man "behovet" när linjen öppnas.

Nu tror jag inte man kommer att bygga detta vansinne men risken finns fortfarande. Om man lyckas kapa kostnaden till en femtedel och bygger till Fridhemsplan i stället så är projektet betydligt rimligare.

Solnavägen ska omvandlas från trafikled till en "levande stadsgata" (https://www.solna.se/solna-vaxer/stadsp ... solnavagen). Men visst, ös på med konspirationsteorier och fromma förhoppningar.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 629
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Bruten tradition(?)

Inläggav roggek » mån 23 dec, 2019 2:05

Hans Wibacke skrev:Solnavägen ska omvandlas från trafikled till en "levande stadsgata" (https://www.solna.se/solna-vaxer/stadsp ... solnavagen). Men visst, ös på med konspirationsteorier och fromma förhoppningar.


Tänk, det har politikerna i Stadshuset sagt om både Hornstull/Liljeholmsbron/Södertäljevägen och Skanstull/Skanstullsbron/Nynäsvägen, att det skall bli levande stadsgator...
Så länge kineserna förser oss med bilar, så lär det nog inte inträffa på bra länge...

Istället bygger man ett höghus i kvarteret Linjalen och hotar hyresgästerna med att alla nyinflyttade måste säga ja till Ica-affären, annars får de inte ett hyreskontrakt av Stockholmshem i Linjalen.

Men för att återgå till ämnet så kan vi ju alltid trösta oss med att ta en tur med linje 183 som inte ändrat sträckning sedan 50-talet...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2416
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Bruten tradition(?)

Inläggav daniel_s » mån 23 dec, 2019 8:14

Klas Mårtensson skrev:
Hechtwagen skrev:Dendär ungefär samma sträckningen gäller ju bara från ungefär Djurgåtdsbtin till Blockhusudden, döp om linje 67 till 69 så är allt som det ska!

Ja, men det är ju precis det man inte gjort! Och nu är det försent, eftersom den över 85-åriga traditionen med Blockhusudden som ändhållplats för linje 69 är bruten.


Äsch, linjen har ju varit uppdelad på ungefär nuvarande vis ett otal gånger sedan högertrafikomläggningen pga broreparationer och tillfälliga infall, döper man tillbaka den inom några månader så kommer alla att minnas det som en tillfällig omläggning.
daniel_s
 
Inlägg: 12385
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Bruten tradition(?)

Inläggav Enceladus » ons 08 jan, 2020 22:18

Odd skrev:Det är uppenbart att det görs för att skapa ett artificiellt behov av den där blindtarmen gulalinjen. Visst behov finns men genom att torrlägga möjligheten helt så maximerar man "behovet" när linjen öppnas.


Debatt: Argumenten mot
 buss 67 håller inte

Mitt i skrev:Tror SL:s beslutsfattare att den gula linjens tunnelbana Odenplan–Solna station kan ersätta resenärerna på buss 67 nu? Den gula linjen är ju klar först 2024.
Enceladus
 
Inlägg: 4947
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Bruten tradition(?)

Inläggav daniel_s » ons 08 jan, 2020 22:43

Som sagt: SL har tappat kontrollen. Linjeomläggningen är en konsekvens av att entreprenörerna gör som de vill och har ingenting alls med solnagrenen på Gröna linjen att göra.
daniel_s
 
Inlägg: 12385
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Bruten tradition(?)

Inläggav Enceladus » ons 12 feb, 2020 12:15

De vill ha tillbaka 57:an till Vanadisvägen

Linje 57 har dragits om och kör direkt till Frösundavik för att ersätta delar av den funktion som linje 67 tidigare hade, vilket innebär ännu en bruten tradition. Numera saknar Vanadisplan gummihjulsburen dagtrafik. Men finns det något sådant behov?

Direktpress skrev:– Enligt de riktlinjer vi har för busstrafiken, ska resenärer i den här typen av tätbebyggda områden ha som längst 400 meter, fågelvägen, till närmsta kollektivtrafik. Det är också något som uppfylls i det här området, som har generellt goda förbindelser med både pendeltågsuppgången vid Vanadisplan och flera busshållplatser i närområdet. Vi förstår att det finns en del resenärer som saknar den tidigare busshållplatsen, men det flera andra resmöjligheter i området, säger Elin Lindström på SL:s presstjänst.


Nattetid är den gummihjulsburna trafiken fullt tillräcklig med linjerna 591, 592, 593 och 599. Dessa linjer kommer inte att dras in utan att motsvarande trafik införs i spårtrafiken. Är alla traditioner värda att bevara?
Enceladus
 
Inlägg: 4947
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Nästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster