Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav Enceladus » tis 11 jun, 2019 15:20

Världspremiär i Stockholm för bränslecellsbuss från Solaris

Bussmagasinet skrev:Elbussarna dominerar stort på den internationella kollektivtrafikmässan i Stockholm. Franska Safra liksom belgiska Van Hool visar var sin bränslecellsbuss. Helt ny är den bränslecellsdrivna stadsbuss som busstillverkaren Solaris för första gången visar för en bredare publik. Solaris har också tagit hem sin första order på tolv exemplar av bussen från den italienska staden Bolzano för leverns 2021. Även lokaltrafiken i Paris, RATP, är redan intresserad av bussen.


Stor leverans av bränslecellsbussar

Bussmagasinet skrev:Busstillverkaren Van Hool har inlett en stor leverans av bränslecellsbussar till lokaltrafiken i de tyska städerna Köln, RVK Köln, och Wuppertal, WSW Wuppertal.


Att batteribussar gör entré på marknaden har varit en tydlig trend under de senaste åren. Är det bränslecellsbussarnas tur nu?
Enceladus
 
Inlägg: 3538
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav TKO » tis 11 jun, 2019 16:32

Det var väl inte så imponerande storlek på den ordern?

Det som inte framgår av artikeln är hur vätgasen framställs - det finns risk att detta sker på samma sätt som i Sverige, alltså inte särskilt miljövänligt. Men sånt fattar varken bussjournalister eller trafikpolitiker…

Batteribussar i nordiskt klimat har väl ännu inte visat sej fungera i längden, ja till och med i Kina börjar man hänga upp kontaktledning igen. Läs gärna denna intressanta artikel!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8890
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav TKO » ons 12 jun, 2019 16:03

Visst är det jättebra med vätgas?
En pangnyhet!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8890
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav Odd » ons 12 jun, 2019 18:40

Isolerade händelser har sällan betydelse för framtiden. Trots att det är runt 100 bussbränder årligen bara i Sverige så betyder inte det att man stoppar all busstrafik!
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4382
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav TKO » ons 12 jun, 2019 19:00

Ja kärnkraft är jättesäker, utom i Pennsylvania, Ukraina och Japan. Och vätgas exploderar bara i Norge!

Och Sverige står naturligtvis över alla dessa diskussioner - det är ju bara klantiga utlänningar som förorsakar sådant... lite konstigt att det hände i Norge dock - norrmän är väl inte utlänningar?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8890
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav Enceladus » ons 12 jun, 2019 20:50

Att jämföra bränslecellsbussar med kärnkraftverk känns inte särskilt seriöst. Bränslecellsbussar har inget radioaktivt kärnbränsle som måste förvaras avskilt under mycket lång tid, vilket kan vara svårt när det ansvariga företaget går i konkurs. Kärnkraftverk kräver någon form av planekonomi. Bränslecellsbussar kan däremot fungera i ett samhälle utan ansvar och framförhållning, t.ex. dagens.

Jag kommer ihåg att Södermalms linje 66 har trafikerats med bränslecellsbussar under en period. Några olyckor minns jag inte.
Enceladus
 
Inlägg: 3538
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav TKO » tor 13 jun, 2019 15:42

Enceladus skrev:Att jämföra bränslecellsbussar med kärnkraftverk känns inte särskilt seriöst. Bränslecellsbussar har inget radioaktivt kärnbränsle som måste förvaras avskilt under mycket lång tid, vilket kan vara svårt när det ansvariga företaget går i konkurs. Kärnkraftverk kräver någon form av planekonomi. Bränslecellsbussar kan däremot fungera i ett samhälle utan ansvar och framförhållning, t.ex. dagens.

Jag kommer ihåg att Södermalms linje 66 har trafikerats med bränslecellsbussar under en period. Några olyckor minns jag inte.



Verkligen huvudet på spiken. Därför kan bränslecellsbussar framställas som "miljövänliga" genom att man inte tar hänsyn till gasframställningen…

Och tänk vilken smäll det blivit om det var en vätgasbuss som havererat vid Tegelbacken!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8890
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav Odd » tor 13 jun, 2019 17:49

TKO skrev:...
Och tänk vilken smäll det blivit om det var en vätgasbuss som havererat vid Tegelbacken!

/TKO

Och den gemensamma faktorn mellan dessa två smällar är, gas! :-D
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4382
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav TKO » fre 14 jun, 2019 9:58

Odd skrev:
TKO skrev:...
Och tänk vilken smäll det blivit om det var en vätgasbuss som havererat vid Tegelbacken!

/TKO

Och den gemensamma faktorn mellan dessa två smällar är, gas! :-D


Eggsaktemente som Göte Johansson sa!
(Det är lite högre energitäthet i vätgas än i bio/naturgas, dock)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8890
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav Enceladus » mån 17 jun, 2019 8:34

TKO skrev:Batteribussar i nordiskt klimat har väl ännu inte visat sej fungera i längden, ja till och med i Kina börjar man hänga upp kontaktledning igen. Läs gärna denna intressanta artikel!


Nu är Umeå störst i Sverige på elbussar

Det är svårt att påstå något annat än att batteribussarna har vunnit kampen om den nordiska marknaden. :roll:
Enceladus
 
Inlägg: 3538
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav TKO » mån 17 jun, 2019 10:47

Enceladus skrev:
TKO skrev:Batteribussar i nordiskt klimat har väl ännu inte visat sej fungera i längden, ja till och med i Kina börjar man hänga upp kontaktledning igen. Läs gärna denna intressanta artikel!


Nu är Umeå störst i Sverige på elbussar

Det är svårt att påstå något annat än att batteribussarna har vunnit kampen om den nordiska marknaden. :roll:


Var det inte bränslecellsbussar som skulle frälsa Sverige? Men att hålla sej till ämnet är ju inget som kännetecknar detta forum.
Vi får väl se hur det går i Umeå - det gick ju inte så bra med Hybriconbussarna. Även när dessa togs i drift skulle allt bli jättebra, och Umeå var den ledande elbussstaden!

Vi lär få anledning att återkomma till detta när den västerbottniska vintern rasar...

(Det är konstigt att någon fortfarande tror att framtiden för kollektivtrafiken är att släpa omkring på tunga batterier som det dessutom tar tid att ladda upp - men "allt som är nytt och oprövat är bra" är ju ofta en maxim inom branschen! Det kallas visst att "ligga i framkant" och ger i varje fall en och annan tidningsrubrik...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8890
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 27 jun, 2019 21:49

TKO skrev:(Det är lite högre energitäthet i vätgas än i bio/naturgas, dock)

/TKO

Det beror väl på hur man räknar. Per normakubikmeter har vätgas mycket lägre energinnehåll/värmevärde än metan. Uttryckt per kg. blir det förstås annorlunda pga. vätets låga atomvikt.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 27 jun, 2019 22:13

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Batteribussar i nordiskt klimat har väl ännu inte visat sej fungera i längden, ja till och med i Kina börjar man hänga upp kontaktledning igen. Läs gärna denna intressanta artikel!


Nu är Umeå störst i Sverige på elbussar

Det är svårt att påstå något annat än att batteribussarna har vunnit kampen om den nordiska marknaden. :roll:


Var det inte bränslecellsbussar som skulle frälsa Sverige? Men att hålla sej till ämnet är ju inget som kännetecknar detta forum.
Vi får väl se hur det går i Umeå - det gick ju inte så bra med Hybriconbussarna. Även när dessa togs i drift skulle allt bli jättebra, och Umeå var den ledande elbussstaden!

Vi lär få anledning att återkomma till detta när den västerbottniska vintern rasar...

(Det är konstigt att någon fortfarande tror att framtiden för kollektivtrafiken är att släpa omkring på tunga batterier som det dessutom tar tid att ladda upp - men "allt som är nytt och oprövat är bra" är ju ofta en maxim inom branschen! Det kallas visst att "ligga i framkant" och ger i varje fall en och annan tidningsrubrik...)

/TKO

Frälsningen lämnar jag personligen med fördel åt dr. Martin Luther. Beträffande bränsleceller i traktionstillämpningar så skrev jag för några år sedan en bra (tycker jag förstås själv) översikt över detta:
viewtopic.php?f=2&t=37981&p=332294#p332294
Nu har jag inte specialstuderat teknikområdet särskilt sedan dess, men jag har en halvt om halv underbyggd känsla av att de flesta av de problem jag pekade på då återstår att adressera. Sedan har vi den här med vätgasen, eller "vätgasekonomin". Jag är själv generellt skeptisk till gasformiga bränslen (utom möjligen DME), men det finns ändå en lobbygrupp för detta (säg det område som inte har en lobbygrupp):
http://www.vatgas.se/ som jag vill visa på och som den intresserade läser i, givetvis med kritisk blick eftersom det är en partsinlaga.

Eftersom batteribussarna bubblade upp igen kan också de vara värda några ord. I Umeå har man tydligen inga planer på att överge elbusstrategin, men väljer nu en annan leverantör sedan man tröttnat på att hålla hemmaföretaget Hybricon under armarna (med bla. miljonlån). Återigen, utan att ha specialstuderat området får jag intrycket av att det är annat än själva energilagret som krånglat i Hybricons teknik.

I Skellefteå pågår en batteribussupphandling som kört fast i upphandlingsjuridiska snårigheter. Batteribussar lanseras också i Skåne, bl.a. Trelleborg och Helsingborg. I självaste trådbussmecka - Landskrona - väljer man att inte bygga ut trådbussnätet utan satsar på att expandera via batteribussar.

Som ingenjör Nordius framhåller i den av mig utpekade tråden
Inte ens den mest inbitne kontaktledningsförespråkare anser väl att vi ska förse varenda vägsnutt i landet med kontaktledning, så fordon som har ett energiförråd med sig kommer vi att behöva.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav daniel_s » lör 29 jun, 2019 6:40

TKO skrev:(Det är konstigt att någon fortfarande tror att framtiden för kollektivtrafiken är att släpa omkring på tunga batterier som det dessutom tar tid att ladda upp - men "allt som är nytt och oprövat är bra" är ju ofta en maxim inom branschen! Det kallas visst att "ligga i framkant" och ger i varje fall en och annan tidningsrubrik...)

/TKO


Det är konstigt om någon tror att renodlad batteridrift är framtiden för något transportmedel överhuvudtaget annat än i vissa speciella industriapplikationer, som t ex truckar som går en mindre del av dygnet.

Men det är kanske inte så många som tror det egentligen. Batterifordon är billiga och därför populära i ett par år (i sämsta fall flera årtionden) nu tills det börjar bli så lönsamt att det är dags för beskattning och/eller tills problemen med batteriskrotet blir tillräckligt tydliga för en större grupp så att det införs avgifter av den anledningen.
daniel_s
 
Inlägg: 11993
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 29 jun, 2019 8:57

daniel_s skrev:Det är konstigt om någon tror att renodlad batteridrift är framtiden för något transportmedel överhuvudtaget annat än i vissa speciella industriapplikationer, som t ex truckar som går en mindre del av dygnet.

Men det är kanske inte så många som tror det egentligen. Batterifordon är billiga och därför populära i ett par år (i sämsta fall flera årtionden) nu tills det börjar bli så lönsamt att det är dags för beskattning och/eller tills problemen med batteriskrotet blir tillräckligt tydliga för en större grupp så att det införs avgifter av den anledningen.

Nåja, det återstår väl att se. Syftet med eldrivna (kollektivtrafik)fordon är i varje fall att lösa det lokala miljöproblemet i (mer eller mindre) tättbebyggda områden, detta oavsett om elenergin tillförs via kontaktledning, bränslecell eller ackumulatorbatterier. Vill man bygga upp ex.vis ett trådbussnät gör det av detta skäl störst nytta ex.vis i Stockholms innerstad, snarare än att sätta upp kontaktledning till Tyresö. Nå, syftet med denna tråd var ju egentligen inte att diskutera olika framdriftsalternativ för eldrivna bussar, men några saker förtjänar att framhållas när det gäller ackumulatordrift:

Den nuvarande ackumulatortekniken saknar förstås inte problem. T.ex. i samband med bränder:
https://www.xn--brandskert-v5a.se/2015/ ... liga-gaser
Ackumulatortekniken kan förstås utvecklas. Egentligen gillar jag inte att hänvisa till Wikipedia, så denna referens får ses mera som ett utslag av allmän teknikoptimism (hos Wikipediaskribenten) än en faktareferens:
https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4st ... _batterier

Som ett kuriosum kan också hänvisas till en artikel i kroniskt opålitliga "Ny Teknik" (för att inte tala om - som det förefaller helt omodererade - kommentarsfälten därstädes, där tomtekommentarerna får ingenjör Ohlssons rallarsvingar att framstå som om de vore skrivna av dr. Martin Luther)- Här har Ny Teknik faktiskt skrivit en artikel om vad som förevarit i kommentarerna:
https://www.nyteknik.se/opinion/kop-int ... gn-6421282
Med andra ord, vanlig hatbloggsretorik. Och ändå är just detta åtta år gammalt. Intet nytt, således......
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav Enceladus » lör 07 sep, 2019 11:23

Flixbus ska sänka utsläppen med bränslecellsbussar

Europas största expressbussföretag planerar att testa ett 30-tal bränslecellsbussar i långdistanstrafik. London har som bekant redan beställt 20 bränslecellsdrivna dubbeldäckare för linjetrafik. Vill inte SL vara en del av utvecklingen? Vi vet att dubbeldäckare ökar kundnöjdheten. Varför inte sätta in några bränslecellsdrivna dubbeldäckare på linje 807?
Enceladus
 
Inlägg: 3538
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 11 sep, 2019 16:41

Om Flixbuss vill riskera sina aktieägarens pengar på bränslecellexperiment så må det vara hänt. En offentlig trafikhuvudman bör agera mer försiktigt än så. Bränslecelltekniken lider fortfarande av i huvudsak tre problem:
- totalverkningsgraden i systemet blir för dålig
- livscykelkostnaderna för bränslecellstacken blir för höga
- det saknas en tillräckligt utbyggd infrastruktur vätgashanteringen
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav Odd » ons 11 sep, 2019 18:47

Det som ofta är gemensamt för alla kränkta vita gubbar som inte vill ha något annat än äkta dinosauriedrift är att de attackerar på i sammanhanget obetydliga eller oväsentliga saker. Jag tror att det beror på att de på något sätt ser utvecklingen som ett hot mot den livsstil som dessa har investerat i, och detta hot kan säkert upplevas som lika verkligt som ett livshot.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4382
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 11 sep, 2019 19:10

Odd skrev:Det som ofta är gemensamt för alla kränkta vita gubbar som inte vill ha något annat än äkta dinosauriedrift är att de attackerar på i sammanhanget obetydliga eller oväsentliga saker. Jag tror att det beror på att de på något sätt ser utvecklingen som ett hot mot den livsstil som dessa har investerat i, och detta hot kan säkert upplevas som lika verkligt som ett livshot.

Har vi några kränkta vita gubbar här? Eller är det bara projektioner?
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav TKO » ons 11 sep, 2019 19:24

Det är möjligt att det bara är mina fördomar, men en gissning är att i stort sett alla som skriver här tillhör kategorin "vita gubbar", i något fall kanske "yngre vita gubbar"!

Thomas K Ohlsson
vit gubbe
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8890
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Nästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron