Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav Enceladus » tis 11 jun, 2019 15:20

Världspremiär i Stockholm för bränslecellsbuss från Solaris

Bussmagasinet skrev:Elbussarna dominerar stort på den internationella kollektivtrafikmässan i Stockholm. Franska Safra liksom belgiska Van Hool visar var sin bränslecellsbuss. Helt ny är den bränslecellsdrivna stadsbuss som busstillverkaren Solaris för första gången visar för en bredare publik. Solaris har också tagit hem sin första order på tolv exemplar av bussen från den italienska staden Bolzano för leverns 2021. Även lokaltrafiken i Paris, RATP, är redan intresserad av bussen.


Stor leverans av bränslecellsbussar

Bussmagasinet skrev:Busstillverkaren Van Hool har inlett en stor leverans av bränslecellsbussar till lokaltrafiken i de tyska städerna Köln, RVK Köln, och Wuppertal, WSW Wuppertal.


Att batteribussar gör entré på marknaden har varit en tydlig trend under de senaste åren. Är det bränslecellsbussarnas tur nu?
Enceladus
 
Inlägg: 3248
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav TKO » tis 11 jun, 2019 16:32

Det var väl inte så imponerande storlek på den ordern?

Det som inte framgår av artikeln är hur vätgasen framställs - det finns risk att detta sker på samma sätt som i Sverige, alltså inte särskilt miljövänligt. Men sånt fattar varken bussjournalister eller trafikpolitiker…

Batteribussar i nordiskt klimat har väl ännu inte visat sej fungera i längden, ja till och med i Kina börjar man hänga upp kontaktledning igen. Läs gärna denna intressanta artikel!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav TKO » ons 12 jun, 2019 16:03

Visst är det jättebra med vätgas?
En pangnyhet!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav Odd » ons 12 jun, 2019 18:40

Isolerade händelser har sällan betydelse för framtiden. Trots att det är runt 100 bussbränder årligen bara i Sverige så betyder inte det att man stoppar all busstrafik!
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4346
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav TKO » ons 12 jun, 2019 19:00

Ja kärnkraft är jättesäker, utom i Pennsylvania, Ukraina och Japan. Och vätgas exploderar bara i Norge!

Och Sverige står naturligtvis över alla dessa diskussioner - det är ju bara klantiga utlänningar som förorsakar sådant... lite konstigt att det hände i Norge dock - norrmän är väl inte utlänningar?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav Enceladus » ons 12 jun, 2019 20:50

Att jämföra bränslecellsbussar med kärnkraftverk känns inte särskilt seriöst. Bränslecellsbussar har inget radioaktivt kärnbränsle som måste förvaras avskilt under mycket lång tid, vilket kan vara svårt när det ansvariga företaget går i konkurs. Kärnkraftverk kräver någon form av planekonomi. Bränslecellsbussar kan däremot fungera i ett samhälle utan ansvar och framförhållning, t.ex. dagens.

Jag kommer ihåg att Södermalms linje 66 har trafikerats med bränslecellsbussar under en period. Några olyckor minns jag inte.
Enceladus
 
Inlägg: 3248
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav TKO » tor 13 jun, 2019 15:42

Enceladus skrev:Att jämföra bränslecellsbussar med kärnkraftverk känns inte särskilt seriöst. Bränslecellsbussar har inget radioaktivt kärnbränsle som måste förvaras avskilt under mycket lång tid, vilket kan vara svårt när det ansvariga företaget går i konkurs. Kärnkraftverk kräver någon form av planekonomi. Bränslecellsbussar kan däremot fungera i ett samhälle utan ansvar och framförhållning, t.ex. dagens.

Jag kommer ihåg att Södermalms linje 66 har trafikerats med bränslecellsbussar under en period. Några olyckor minns jag inte.



Verkligen huvudet på spiken. Därför kan bränslecellsbussar framställas som "miljövänliga" genom att man inte tar hänsyn till gasframställningen…

Och tänk vilken smäll det blivit om det var en vätgasbuss som havererat vid Tegelbacken!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav Odd » tor 13 jun, 2019 17:49

TKO skrev:...
Och tänk vilken smäll det blivit om det var en vätgasbuss som havererat vid Tegelbacken!

/TKO

Och den gemensamma faktorn mellan dessa två smällar är, gas! :-D
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4346
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav TKO » fre 14 jun, 2019 9:58

Odd skrev:
TKO skrev:...
Och tänk vilken smäll det blivit om det var en vätgasbuss som havererat vid Tegelbacken!

/TKO

Och den gemensamma faktorn mellan dessa två smällar är, gas! :-D


Eggsaktemente som Göte Johansson sa!
(Det är lite högre energitäthet i vätgas än i bio/naturgas, dock)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav Enceladus » mån 17 jun, 2019 8:34

TKO skrev:Batteribussar i nordiskt klimat har väl ännu inte visat sej fungera i längden, ja till och med i Kina börjar man hänga upp kontaktledning igen. Läs gärna denna intressanta artikel!


Nu är Umeå störst i Sverige på elbussar

Det är svårt att påstå något annat än att batteribussarna har vunnit kampen om den nordiska marknaden. :roll:
Enceladus
 
Inlägg: 3248
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inläggav TKO » mån 17 jun, 2019 10:47

Enceladus skrev:
TKO skrev:Batteribussar i nordiskt klimat har väl ännu inte visat sej fungera i längden, ja till och med i Kina börjar man hänga upp kontaktledning igen. Läs gärna denna intressanta artikel!


Nu är Umeå störst i Sverige på elbussar

Det är svårt att påstå något annat än att batteribussarna har vunnit kampen om den nordiska marknaden. :roll:


Var det inte bränslecellsbussar som skulle frälsa Sverige? Men att hålla sej till ämnet är ju inget som kännetecknar detta forum.
Vi får väl se hur det går i Umeå - det gick ju inte så bra med Hybriconbussarna. Även när dessa togs i drift skulle allt bli jättebra, och Umeå var den ledande elbussstaden!

Vi lär få anledning att återkomma till detta när den västerbottniska vintern rasar...

(Det är konstigt att någon fortfarande tror att framtiden för kollektivtrafiken är att släpa omkring på tunga batterier som det dessutom tar tid att ladda upp - men "allt som är nytt och oprövat är bra" är ju ofta en maxim inom branschen! Det kallas visst att "ligga i framkant" och ger i varje fall en och annan tidningsrubrik...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst