Trådbuss - ett alternativ för Tyresö?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Trådbuss - ett alternativ för Tyresö?

Inläggav TKO » ons 22 maj, 2019 13:15

Enceladus skrev:Vad är det för problem du försöker lösa med dessa kontaktledningar? De flesta resenärer på Tyresöbussarna vill nog hellre ha tillräckligt många sittplatser samt kortare restider såväl till stan som på tvären...

Ja då undrar jag vilka problem som batteribussar och bränslecellsbussar löser. Troligen samma problem som trådbussar löser - skillnaden är att den lösningen fungerar och är billigare!

Tyresöborna vill ha sittplats och korta restider - det löser vi enbart genom en bättre busstrafik. Sen kan man drömma om språtrafik, men det kommer inte att ske under min livstid...

Jag kontrar med denna fråga:

- Hur ska vi fram till 2060-70 förbättra trafiken till Tyresö? Fler förbränningsmotordrivna bussar?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Enceladus » ons 22 maj, 2019 14:45

TKO skrev:
Enceladus skrev:Vad är det för problem du försöker lösa med dessa kontaktledningar? De flesta resenärer på Tyresöbussarna vill nog hellre ha tillräckligt många sittplatser samt kortare restider såväl till stan som på tvären...

Ja då undrar jag vilka problem som batteribussar och bränslecellsbussar löser. Troligen samma problem som trådbussar löser - skillnaden är att den lösningen fungerar och är billigare!

Det stora problemet är ju kapacitetsbristen, och där är förstås varken batterier eller bränsleceller en lösning i sig.

TKO skrev:På "stamsträckan" Älta trpl - Gullmarsplan går det idag drygt 30 bussar under maxtimmen, redan i höst ska det visst bli fler. Det kan låta mycket, men på avskilt körfält går det att köra betydligt tätare trafik - speciellt eftersom det endast är en mellanliggande hållplats på sträckan.

Det går betydligt fler bussar på stamsträckan på Nynäsvägen - se detta inlägg. Enbart på Gudöbroleden går det minst 35 bussar under maxtimmen (räknade snabbt från Trollbäckens centrum, kan ha missat några linjer). Det finns en gräns för hur tätt bussar kan gå. Det behövs kapacitetsstarkare fordon. På medellång sikt kan nog dubbeldäckare vara en lösning. Sedan är det sekundärt om de drivs av batterier eller bränsleceller.

London har redan batteridrivna dubbeldäckare och börjar nu beställa bränslecellsdrivna dubbeldäckare.
Enceladus

Inläggav twr » ons 22 maj, 2019 16:13

Diskussionen i denna tråd handlar väl inte om ökad kapacitet? Trådbuss borde däremot kunna vara bra för miljön, och det är ju bra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » ons 22 maj, 2019 16:25

Enceladus skrev:
TKO skrev:

Det stora problemet är ju kapacitetsbristen, och där är förstås varken batterier eller bränsleceller en lösning i sig.

TKO skrev:På "stamsträckan" Älta trpl - Gullmarsplan går det idag drygt 30 bussar under maxtimmen, redan i höst ska det visst bli fler. Det kan låta mycket, men på avskilt körfält går det att köra betydligt tätare trafik - speciellt eftersom det endast är en mellanliggande hållplats på sträckan.

Det går betydligt fler bussar på stamsträckan på Nynäsvägen - se detta inlägg. Enbart på Gudöbroleden går det minst 35 bussar under maxtimmen (räknade snabbt från Trollbäckens centrum, kan ha missat några linjer). Det finns en gräns för hur tätt bussar kan gå. Det behövs kapacitetsstarkare fordon. På medellång sikt kan nog dubbeldäckare vara en lösning. Sedan är det sekundärt om de drivs av batterier eller bränsleceller.

London har redan batteridrivna dubbeldäckare och börjar nu beställa bränslecellsdrivna dubbeldäckare.

Jag tog bara med bussar som går till Gullmarsplan, det är riktigt att det finns en massa "C"-bussar också. Om även dessa får elektrisk drift blir det hela ju ännu mer lönsamt!

Bussar kan köras mycket tätt - se den länk jag angav tidigare...
Tvåvåningsbussar tycker jag vi ska försöka undvika, men det finns ju dom som älskar sådana. Resenärer med rörelsehinder, barnvagnar eller mycket bagage tillhör inte den gruppen!

Bränslecellsbussar är än så länge på försöksnivå. Det går naturligtvis alltid att hoppas på snabba framsteg, jag föredrar att skattepengarna läggs på beprövad teknik. Dessutom är den totala energibalansen för bränslecellsfordon lite tveksam, hur skall vätgasen framställas t ex. Jag råder alla som ser bränsleceller som columbi ägg att noga sätta sej in i denna komplexa fråga innan argumentationen går helt över styr!

Batteribussar? Ja vill man släpa omkring på en massa onödiga kilon så kan det väl funka - konstigt nog har det inte funkat så bra i Sverige än så länge. Men det löser sej säkert "i morgon"...

Trådbussar? Finns och funkar. Men det kommer aldrig att bli något av det i Stockholm, här måste vi ju alltid välja det dyra och dåliga. Kanske dags att döpa om Lindhagensgatan 100 till DOD-kontoret?

Det ser ut som om vi får hålla till godo med förbränningsmotordrivna bussar i undermåliga kollektivkörfällt minst 40 år till, speciellt om vi hela tiden skall vänta på "framtidens teknik"...

Men vi kan väl se detta förslag som en rolig övningsuppgift i miljövänlig trafikplanering. Och som ett exempel på hur man hade gjort i t ex Zürich och Vancouver - städer som ju är kända för att inte begripa sej på modern kollektivtrafik!

suckar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav TKO » ons 22 maj, 2019 16:29

twr skrev:Diskussionen i denna tråd handlar väl inte om ökad kapacitet? Trådbuss borde däremot kunna vara bra för miljön, och det är ju bra.

Eftersom det inte är några problem att köra betydligt tätare busstrafik än i dag om vi fixar till kollektivtrafikfälten lite - som jag redan skisserat - så är lösningen på eventuella kapacitetsproblem enkel: Kör fler bussar! Med ökande buller och utsläpp om vi håller fast vid förbränningsmotorer, med ett trevligt vinande om vi går över till elektrisk drift...

/TKO

PS: Jag har hört rykten om att det även går att köra trådbussar på natten, men jag vet inte om det verkligen är sant!
TKO

Inläggav Lars_L » ons 22 maj, 2019 19:40

Men om man ändå ska ha batteridrift (och inte bara klara tillfälliga avsnitt utan tråd p.g.a. vägarbeten etc), så förstår jag allvarligt talat inte vitsen med att sätta upp trådar på vissa sträckor. Jag menar endera har bussarna en ganska bra kapacitet att klara sig på batterier, eller så har den det inte. Någon större skillnad om man har en laddningsstation vid ändstationerna, eller om den ska laddas de 5 km som bussen går på motorväg ser jag inte vare sig när det gäller kapacitet eller behov av batterier. Möjligen kan väl det senare spara in något på fordonstillgången, men inte mer än att man kan klara det genom lite bättre utnyttjandet av fordonsflottan (att man har lite lägre turtäthet utanför maxtimmen).

Däremot tror jag just en lösning kan vara att kombinera snabbladdning med långsammare laddning och andra varianter.
Så dåligt har väl inte försöken heller varit. BYN:s bussar fungerar väl rätt bra (även om det är kinesisk kvalité). Naturligtvis kan man inte förvänta sig samma prestanda som att köra på ett bränsle som fungerat bra i över hundra år. Det blir förstås merkostnader och man kan behöva planera omloppen för att fordonen ska räcka för laddning. Men just ur det hänseendet är det ju bättre att köra med elbussar i närförort än city, eftersom man i det förra fallet har större neddragning av trafiken i mellantrafik och därmed kan ladda en del av bussarna för att elen ska räcka hela dagen.

Kanske får man initialt ha en liten dieseltank också för att kunna köra värmefläktar. Allt behöver ju inte vara 100 procent från början. Ofta är ju problemet n är man sätter sig och säger att "ny teknik fungerar aldrig", när man istället bör vända på det och se vilka förutsättningar tekniken har och hur man ska lösa det så bra som möjligt med de förutsättningarna.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav TKO » tor 23 maj, 2019 10:27

Jag trodde det var lätt att förstå fördelarna med "in-motion-charging" gentemot ändstationsladdning men jag överskattade kanske forumkollegiets fattningsförmåga!

Regionen har ju beslutat att på ganska kort tid ställa om stora delar av bussflottan till eldrift - läs mera här. Naturligvis blir det batteribussar - inte ens TF verkar tro på sagorna om bränslecellsdrift...

Eftersom det inte gått så bra hittills - nej det har det inte vad än vissa skribenter försöker påstå - börjar man lite lätt med 70 batteribussar 2021, sen blir det mer otydligt med uttryck som "ytterligare 90 kan börja rulla under mitten av mandatperioden" och sen avslutas det hela med en till intet förpliktigande förmodan att under "kommande tio år möjliggörs dessutom en elektrifiering av mellan 700-1500 bussar, motsvarande 30-70 procent av SL:s bussflotta." Dom glömde bara att skriva att dom ska vara självkörande också så hade lyckan varit fullständig.

Ett enkelt och idag fungerande sätt att köra elektriska bussar är att använda kontaktledning för energiförsörjningen. Visst är det gammal teknik, men det är ju också tunnelbana och spårväg. Vill man vara lite så där "framtidsmodärn" som man gärna vill på yttre Kungsholmen så är det bara att göra som jag föreslår, använd räckviddsförlängande batteridrift och laddning under tråd!

Men blir det inte väldigt dyrt? Nja gratis är det ju inte!
Men vad kostar en sådan där avancerad laddningsstation som man hade vid Ropsten?
Vad kostar det att köra omkring med tunga batterier?
Vad kostar det att ha bussar stående vid ändhållplatserna för "snabbladdning"?
Och vad kostar det om det visar sej att det hela inte fungerar som det var tänkt?

Jag ser med spänning (!) fram mot att se hur det fungerar med de 70 batteribussar som skall börja trafikera stockholms gator och vägar 2021. Jag gissar att få eller inga batteribussar rullar detta år, och att det inte köps in några fler under mandatperioden.
(Mitten av mandatperioden som pressmeddelandet hänvisar till är väl för övrigt 2020-21, så räkna kan dom inte!)

Under tiden fortsätter de förbränninsgmotordrivna bussarna att rulla i strida strömmar längs Nynäsvägen - det är visst så vi vill ha det!

/TKO
TKO

Inläggav Christian Spår » tor 23 maj, 2019 11:56

Jag uppskattade vänsterpartiets skrift om trådbussar. Kanske inte så mycket "trådbs vs spårvagn" vinkeln, men sammanställningen. Den är från 2014 så kanske behövs det en uppdatering men någon sådan har jag inte sett.

http://storstockholm.vansterpartiet.se/ ... screen.pdf

En ren batteribuss lär inte vara så svår att konvertera till trådbuss med batteri. Eftersom man får så många fler cykler ur ett batteri som man inte laddar ur lika djupt kan det ekonomiskt vara relevant också, eller så använder man det som ett sätt att pensionera elbussar med åldrade batterier.
Christian Spår

Inläggav Kantorn » tor 23 maj, 2019 13:41

Jag tycker att trådbuss vore bra att satsa på. Kanske först på en halvstark linje innan man kör Tyresö som väl är ganska vältrafikerat. Mitt förslag är å andra sidan (av Saltsjö-Mälarsnittet alltså) men det beror enbart på att jag känner till det bättre. Och det är linje 117.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav TKO » lör 25 maj, 2019 15:03

Jag hade fel...
Jag ber tusen gånger om ursäkt!

Varför - jo för att jag skrev föjande:
TKO skrev:Trådbussar? Finns och funkar. Men det kommer aldrig att bli något av det i Stockholm, här måste vi ju alltid välja det dyra och dåliga. Kanske dags att döpa om Lindhagensgatan 100 till DOD-kontoret?

Jag hade alltför låga tankar om Trafikkontoret, vilket jag härmed ber om ursäkt för. I februari presenterades slutrapporten för utredningen "Övergång till eldriven busstrafik i Stockholms län". Där föreslås 15 kilometer kontaktledning för trådbussdrift på stomlinjerna i innerstaden. Nej det räcker inte för fullständig trådbussdrift, utan övriga linjesträckor klaras med IMC. ("Vad ska det vara bra för?"). Utredningen konstaterar att för tät stombusstrafik är trådbuss med kompletterande batteristräckor det mest ekonomiska alternativet...

Utredningen finns som en del i detta tjänsteutlåtande (sid 85 i pdf:en, en sammanfattning finns i senaste numret av "Modern Stadstrafik".

Som vi redan konstaterat är trafiken på stamsträckan ut mot Tyresö mycket tät, faktiskt tätare en någon stombusssträcka i innerstaden. Det är därför naturligt att pröva om inte tråd och IMC är ett alternativ även här...

Hajar ni nu då?
Eller ska jag ta om det långsamt från början?

utbrister
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Per Lind » tis 28 maj, 2019 12:46

Majkey skrev:Vilka hastigheter klarar trådbussar? Ser inte ut som kontaktledningarna och strömavtagarna klarar så jättehöga hastigheter?

När man körde Interurban i USA på 20/30-talet körde man i 160 km/tim med trolleystång så nog klarar man de hastigheter som behövs här.
Jag förstår inte heller att man inte satsar på trådbussar då dessa blir betydligt lättare än batteribussar och att man då kan ta fler passagerare. Batterier väger mycket och inkräktar på bussens totalvikt vilket ger färre resenärer.
Givetvis är spårväg bäst när passagerartalet ligger mellan pendeltåg/tunnelbana och buss men vid färre passagerare är trådbuss ett mycket bra alternativ.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav TKO » tis 28 maj, 2019 12:49

Trådbussar lär klara av de hastigheter som kan vara aktuella på sträckan ut till Tyresö/Vendelsö.

/TKO
TKO

Föregående

Återgå till Bussar