Bältesanvändning och sittplatser

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Bältesanvändning och sittplatser

Inläggav Enceladus » fre 11 jan, 2019 11:30

Stöd till bussförarna kan öka bältesanvändning i buss

Bussmagasinet skrev:Flest bältade resenärer hade bussar i beställningstrafik, 92 procent, medan det sjönk till 50 procent i kommersiell linjetrafik och ända ner till 27 procent i upphandlad linjetrafik.

– Sist men inte minst rekommenderar vi att reglerna ändras så att krav på sittplats följer med krav på bältesanvändning, avslutar Anna Anund på VTI.
– I hastigheter över 60 km/tim bör alla passagerare erbjudas en sittplats med bälte.


Det är alltför få resenärer som använder säkerhetsbälte i den upphandlade linjetrafiken. En av de åtgärder som VTI föreslår för ökad bältesanvändning är att undvika stående resenärer i trafik där sittande passagerare måste vara bältade. Det är intressant att gränsen här sattes till över 60 km/h. SL har istället valt över 70 km/h.

Den till synes lilla skillnaden gör faktiskt en ganska stor skillnad. En av de vägar som har hastighetsgränsen 70 km/h är Huddingevägen. Där går det väldigt många busslinjer (143, 144, 163, 165, 172, 173, 704, 713, 726, 740, 742, 744, 791, 794, 796, 865). Flera av dem har problem med trängsel. Men det spelar väl egentligen ingen roll när SL ändå inte följer sitt eget sittplatsåtagande. Regelbundet stående resenärer förekommer ju på så gott som alla motorvägar i länet (Södertäljevägen, Nynäsvägen, Värmdöleden, Norrtäljevägen). :roll:

Nya ledbussar i Västerås

Bussmagasinet skrev:De nya ledbussarna är 18 meter långa, tillverkade av MAN och har plats för 34 sittande och 108 stående passagerare.


London har som bekant dubbeldäckare med många sittplatser. Tyvärr är de svenska städerna för stora för att kunna erbjuda sittplatsstandard. :roll:
Enceladus
 
Inlägg: 2867
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Bältesanvändning och sittplatser

Inläggav Verspieder » fre 11 jan, 2019 18:11

Men själva resandet ser väl rätt annorlunda ut i London jämfört med SL-linjerna du räknade upp? Vi har väl t.ex fler barnvagnar och ett rätt stort passagerarflöde på SL-trafiken? Så jag skulle gissa att London-dubbeldäckare (i högertrafikversion) inte skulle bli helt optimala på dessa linjer, om man skulle införa ett byte från MAN-ledvagnarna till sådana rakt av.
Jag har själv lekt med tanken att införa dubbeldäckare i mindre städer så som just Västerås, samt Umeå och liknande, men detta har inte någon annan på något forum varit det minsta intresserad av.
Verspieder
 
Inlägg: 2540
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Bältesanvändning och sittplatser

Inläggav Anders Hanquist » lör 12 jan, 2019 0:40

På långfärdsbussar och dylikt kan det var bra med bälten. Där lägger man oftast av sig ytterkläderna och kan sätta sig tillrätta för en längre färd. Själv använder jag sådana på Arlandahussar och på de dubbeldäckade Norrtäljebussarna, men inte annars i lokaltrafik. Men att tro att folk som åker med vanliga förortsbussar ska krångla med ett bälte ovanpå bylsiga ytterkläder och kanske med påsar i knät är inte så realistiskt. Förresten finns det någon statistik som visar ett stort antal skadade i sådan lokaltrafik som skulle ha klarat sig bättre med bälte?
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1415
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Bältesanvändning och sittplatser

Inläggav Verspieder » lör 12 jan, 2019 20:52

Anders Hanquist skrev:Förresten finns det någon statistik som visar ett stort antal skadade i sådan lokaltrafik som skulle ha klarat sig bättre med bälte?


Brukar det inte regelbundet förekomma uppgifter från de flesta bussolyckor (oavsett typ av trafik) att de förolyckade oftast inte haft bälte på sig?
Verspieder
 
Inlägg: 2540
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Bältesanvändning och sittplatser

Inläggav Anders Hanquist » sön 13 jan, 2019 0:17

Men hur många resenärer har förolyckats i lokal busstrafik sedan Essingebroolyckan 1948? Då hade knappast några bälten varit till hjälp, snarare tvärt om. De fall du nämner gäller landsvägskörning.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1415
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Bältesanvändning och sittplatser

Inläggav BSB101 » sön 13 jan, 2019 8:45

Anders Hanquist skrev:På långfärdsbussar och dylikt kan det var bra med bälten. Där lägger man oftast av sig ytterkläderna och kan sätta sig tillrätta för en längre färd. Själv använder jag sådana på Arlandahussar och på de dubbeldäckade Norrtäljebussarna, men inte annars i lokaltrafik. Men att tro att folk som åker med vanliga förortsbussar ska krångla med ett bälte ovanpå bylsiga ytterkläder och kanske med påsar i knät är inte så realistiskt. Förresten finns det någon statistik som visar ett stort antal skadade i sådan lokaltrafik som skulle ha klarat sig bättre med bälte?


När samma personer sätter sig i en bil med "bylsiga ytterkläder" sätter nog flertalet på sig bältet, även vid en kortare färd. Så varför inte även på bussen?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2129
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Bältesanvändning och sittplatser

Inläggav daniel_s » sön 13 jan, 2019 18:30

BSB101 skrev:
Anders Hanquist skrev:På långfärdsbussar och dylikt kan det var bra med bälten. Där lägger man oftast av sig ytterkläderna och kan sätta sig tillrätta för en längre färd. Själv använder jag sådana på Arlandahussar och på de dubbeldäckade Norrtäljebussarna, men inte annars i lokaltrafik. Men att tro att folk som åker med vanliga förortsbussar ska krångla med ett bälte ovanpå bylsiga ytterkläder och kanske med påsar i knät är inte så realistiskt. Förresten finns det någon statistik som visar ett stort antal skadade i sådan lokaltrafik som skulle ha klarat sig bättre med bälte?


När samma personer sätter sig i en bil med "bylsiga ytterkläder" sätter nog flertalet på sig bältet, även vid en kortare färd. Så varför inte även på bussen?


Tror inte att det har så mycket med ytterkläderna att göra, snarare då att man inte har vant sig vid att bussar har bälten och/eller att man tror att det är mer ofarligt att åka buss utan bälte än att åka personbil utan bälte!
daniel_s
 
Inlägg: 11694
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst