Stryka fyran som stombuss?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Stryka fyran som stombuss?

Inläggav JohanB » ons 12 sep, 2018 15:15

Det här må låta konstigt men jag vill ändå lufta idén. Buss 4 i Stockholm har ju väldigt hög belastning, så till den grad att konvertering till spårväg allt oftare diskuteras.

Men, skulle ett sätt att något minska belastningen vara att göra om linjen till vanlig röd buss med linjenummer t.ex. 64? Inget annat behöver förändras, fortfarande ledbussar med samma turtäthet. Skulle detta kunna fungera? Idén är ju då att sällanåkare skulle tänka lite mera kreativt i sitt val av färdväg.
JohanB

Re: Stryka fyran som stombuss?

Inläggav Stefan Widén » ons 12 sep, 2018 16:03

Visst kan det funka...men syftet med stombussarna när de introducerades var ju att de skulle vara som spårvagnar men kördes med buss, bra prioritering egna körfält avvikande färg för igenkänningsfaktorn osv.

Nu vet vi att de kan aldrig bli som spårvagn då belastningen är högre än vad buss klarar av, och då blir svaret att ja i jämförelse med 4:an i buss så blir troligen skillnaden ganska liten. På vissa ställen där prion funkar ok märks det kanske.

Alltså i stället för att försöka med ytterligare bussförsök är det bättre att bygga spårväg. Förhoppningsvis kan förlängningen till TCE visa på hur bra det kan bli med spårväg. Speciellt nu när vi inte har buss med.

OCH!!! det är viktigt att framhäva att där buss är bäst ska man köra det. De kan täcka in ett mer finmaskigt nät där spårvagnen inte får plats eller inte har tillräckligt underlag.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav TKO » ons 12 sep, 2018 16:18

Eftersom det med nuvarande takt tar ungefär hundra år innan det finns spår längs hela 4:ans sträckning måste vi göra något NU - naturligtvis med siktet inställt på spårvägstrafik. Jag föreslår att man börjar med att ställa sej i hörnet Ringvägen/Götgatan och observera den tid det tar för en buss att komma från Gräsgatan och in på Götgatan. Sedan är det lätt att förstå att bilarnas utrymme i gatan måste reduceras väsentligt, samt att kollektivtrafiken måste ges absolut prioritet i alla korsningar. Detta kan man göra oavsett om vi kör buss eller spårvagn, det handlar om politisk vilja och mod.

När detta är gjort upprepar vi proceduren vid Rosenslundsgatan/Hornsgatan, Hornstull etc.

Hur svårt kan det vara - egentligen?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav daniel_s » ons 12 sep, 2018 16:20

Haha detta (startinlägget) var ju ett av de festligare förslagen...

Givetvis kan man börja med 4:an, sen kan man ta de andra linjerna också. Indelningen av bussarna i röda och blå är bara löjlig, vem bryr sig?! Det är ingen som tar den oftare bara för att den har en speciell färg.
daniel_s

Inläggav TKO » ons 12 sep, 2018 16:27

daniel_s skrev:Haha detta (startinlägget) var ju ett av de festligare förslagen...

Givetvis kan man börja med 4:an, sen kan man ta de andra linjerna också. Indelningen av bussarna i röda och blå är bara löjlig, vem bryr sig?! Det är ingen som tar den oftare bara för att den har en speciell färg.

Eftersom jag vet att den sista utsagan är fel så undrar jag om även resten av inlägget håller samma sanningsnivå?

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » ons 12 sep, 2018 16:32

Avsluta stombussexperimentet. Bussar är inte och kan inte bli spårtrafik. Dessutom är själva konceptet luddigt. Varför är just vissa linjer stomlinjer och hur utmärks dessa förutom färgen?

Tystnaden om pilotprojektet med expressfyran är talande.
Enceladus

Inläggav TKO » ons 12 sep, 2018 16:36

Enceladus skrev:Avsluta stombussexperimentet. Bussar är inte och kan inte bli spårtrafik. Dessutom är själva konceptet luddigt. Varför är just vissa linjer stomlinjer och hur utmärks dessa förutom färgen?

Stombussar fungerar i andra städer - att sedan SL och/eller Stockholms stad inte fixar det betyder inte att idén är fel.

Visst vore det bättre med spårvagn men även om vi skulle få ett beslut nästa vecka - vilket vi inte får - skulle det säkert ta 5-10 år innan det blev verklighet. Även när det gäller kollektivtrafiken är det bättre att vara reformist än att förespråka en revolutionär strategi!

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » ons 12 sep, 2018 18:19

TKO skrev:
Enceladus skrev:Avsluta stombussexperimentet. Bussar är inte och kan inte bli spårtrafik. Dessutom är själva konceptet luddigt. Varför är just vissa linjer stomlinjer och hur utmärks dessa förutom färgen?

Stombussar fungerar i andra städer - att sedan SL och/eller Stockholms stad inte fixar det betyder inte att idén är fel.

Visst vore det bättre med spårvagn men även om vi skulle få ett beslut nästa vecka - vilket vi inte får - skulle det säkert ta 5-10 år innan det blev verklighet. Även när det gäller kollektivtrafiken är det bättre att vara reformist än att förespråka en revolutionär strategi!

/TKO

Är det nödvändigt eller önskvärt att utmärka vissa utvalda linjer? Linje 807 har tätare trafik än alla radiella stombusslinjer, men betjänar inte ett kommuncentrum.

Framkomligheten skulle dock kunna förbättras över en natt genom att kraftigt begränsa biltrafiken där den inte hör hemma. Det saknas bara ett beslut.
Enceladus

Inläggav TKO » ons 12 sep, 2018 18:51

Kort svar på den första frågan:
JA!

Återkommer eventuellt med motivering även om det borde vara självklart...

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » ons 12 sep, 2018 19:02

TKO skrev:Kort svar på den första frågan:
JA!

/TKO

Vilka linjer bör vara stomlinjer och vilka linjer bör inte vara stomlinjer? Den frågan har SL inget bra svar på.
Enceladus

Inläggav TKO » ons 12 sep, 2018 21:29

Enceladus skrev:
JA!

/TKO

Vilka linjer bör vara stomlinjer och vilka linjer bör inte vara stomlinjer? Den frågan har SL inget bra svar på.

Att inte SL (hittills) har ett bra svar på frågan innebär inte att svaret inte finns!

/TKO
TKO

Inläggav twr » tor 13 sep, 2018 16:58

Enceladus skrev:
JA!

/TKO

Anser du att du har ett svar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » tor 13 sep, 2018 21:06

twr skrev:Anser du att du har ett svar?

Jag kan utveckla de två brister jag har nämnt i den här tråden.

Linje 807 påminner på många sätt om de radiella stomlinjerna till Norrtälje, Vaxholm, Värmdö och Tyresö. Den har samma funktion och inte mindre underlag. Den passerar dock inget kommuncentrum, så den får inte vara en stomlinje. Det spelar ingen roll att Trollbäcken och Brandbergen har egna centrum - de fyrkantiga riktlinjerna är till för att följas. På detta forum har vi haft ett flertal diskussioner om kommuncentrums betydelse. Det har sagts att kommuncentrum har liten betydelse för hur folk reser. Men så är det inte med stomlinjerna!

Jag ska ge ytterligare ett exempel. Linje 474 är en bra linje för resor mellan stan och Gustavsberg samt mellan Gustavsberg och Mölnvik/Hemmesta, men inte mellan stan och Mölnvik/Hemmesta. För resenärerna skulle det vara bättre att ha en andra stomlinje som går direkt till Mölnvik. Men det går ju inte, ty en sådan linje skulle inte passera kommuncentrum! Konceptet får inte urvattnas till varje pris.

Det andra jag nämnde är att bussar är inte spårtrafik. Stombussar kan inte ha spårtrafikens fördelar, men väl dess nackdelar. Jag ger ett exempel. Det har i flera remisser konstaterats att linje 173 borde gå direkt mellan Fruängen och Skärholmen och därefter till Kungens kurva, inte via Kungens kurva. Det är så resandet ser ut, och det är därför stomlinje M och Spårväg Syd har fått en sådan sträckning. Men stombussar ska ju vara spårtrafik, så lagt spår ligger! En av bussens få fördelar - flexibiliteten - får inte utnyttjas.

Linje 173 går så långsamt att folk har börjat använda alternativa resvägar - pröva gärna SL:s reseplanerare! Faktum är att linje 173 är den enda tvärförbindelse som minskar i popularitet (se sidan 26). Detta är ett rejält underbetyg med tanke på den förtätning som sker längs linjen. Förvisso kan en del av förklaringen vara att medelhastigheten har minskat, men det gäller de flesta stombussar. Det kan vara värt att kommentera att förra årets markanta resandeökning på fyran förmodligen beror på Citybanan.

Den här fyrkantiga inställningen till stombussar skapar dessutom problem när spårtrafiken planeras att byggs ut. Ska stombussarna ta hänsyn till spårtrafik som inte färdigställs förrän flera år eller snabbt bli irrelevanta eftersom de inte får ändras? Detta är ett dilemma som stomnätsplanen dessvärre inte har lyckats hantera på ett tillfredsställande sätt.
Enceladus

Inläggav daniel_s » tor 13 sep, 2018 21:09

TKO skrev:
daniel_s skrev:Haha detta (startinlägget) var ju ett av de festligare förslagen...

Eftersom jag vet att den sista utsagan är fel så undrar jag om även resten av inlägget håller samma sanningsnivå?

/TKO

Observera att det inte är stombussbegreppet som jag avrättar här, utan jag uttalar mig enbart om färgåtskillnaden!
daniel_s

Inläggav TKO » tor 13 sep, 2018 21:10

Enceladus skrev:
twr skrev:Anser du att du har ett svar?

Jag kan utveckla de två brister jag har nämnt i den här tråden.

Linje 807 påminner på många sätt om de radiella stomlinjerna till Norrtälje, Vaxholm, Värmdö och Tyresö. Den har samma funktion och inte mindre underlag. Den passerar dock inget kommuncentrum, så den får inte vara en stomlinje. Det spelar ingen roll att Trollbäcken och Brandbergen har egna centrum - de fyrkantiga riktlinjerna är till för att följas. På detta forum har vi haft ett flertal diskussioner om kommuncentrums betydelse. Det har sagts att kommuncentrum har liten betydelse för hur folk reser. Men så är det inte med stomlinjerna!

Jag ska ge ytterligare ett exempel. Linje 474 är en bra linje för resor mellan stan och Gustavsberg samt mellan Gustavsberg och Mölnvik/Hemmesta, men inte mellan stan och Mölnvik/Hemmesta. För resenärerna skulle det vara bättre att ha en andra stomlinje som går direkt till Mölnvik. Men det går ju inte, ty en sådan linje skulle inte passera kommuncentrum! Konceptet får inte urvattnas till varje pris.

Det andra jag nämnde är att bussar är inte spårtrafik. Stombussar kan inte ha spårtrafikens fördelar, men väl dess nackdelar. Jag ger ett exempel. Det har i flera remisser konstaterats att linje 173 borde gå direkt mellan Fruängen och Skärholmen och därefter till Kungens kurva, inte via Kungens kurva. Det är så resandet ser ut, och det är därför stomlinje M och Spårväg Syd har fått en sådan sträckning. Men stombussar ska ju vara spårtrafik, så lagt spår ligger! En av bussens få fördelar - flexibiliteten - får inte utnyttjas.

Linje 173 går så långsamt att folk har börjat använda alternativa resvägar - pröva gärna SL:s reseplanerare! Faktum är att linje 173 är den enda tvärförbindelse som minskar i popularitet (se sidan 26). Detta är ett rejält underbetyg med tanke på den förtätning som sker längs linjen. Förvisso kan en del av förklaringen vara att medelhastigheten har minskat, men det gäller de flesta stombussar. Det kan vara värt att kommentera att förra årets markanta resandeökning på fyran förmodligen beror på Citybanan.

Den här fyrkantiga inställningen till stombussar skapar dessutom problem när spårtrafiken planeras att byggs ut. Ska stombussarna ta hänsyn till spårtrafik inte färdigställs förrän flera år eller snabbt bli irrelevanta eftersom de inte får ändras? Detta är ett dilemma som stomnätsplanen dessvärre inte har lyckats hantera på ett tillfredsställande sätt.

Jag noterar att signaturen "Enceladus" mångordiga inlägg inte innehåller ett enda exempel från innerstaden - och nu var det ju egentligen linje 4 som tråden handlar om, inte busslinjer ute i tassemarkerna. Jag lämnar därför det citerade inlägget utan vidare handläggning.

/TKO
TKO

Inläggav TKO » tor 13 sep, 2018 21:12

daniel_s skrev:
TKO skrev:

/TKO

Observera att det inte är stombussbegreppet som jag avrättar här, utan jag uttalar mig enbart om färgåtskillnaden!

Och jag känner till personer som på mer eller mindre goda grunder just anser att blå bussar är bättre/snabbare/nåt annat bra än röda. Vilket skall ställas mot "ingen" i påståendet ovan!

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » tor 13 sep, 2018 21:26

TKO skrev:Jag noterar att signaturen "Enceladus" mångordiga inlägg inte innehåller ett enda exempel från innerstaden - och nu var det ju egentligen linje 4 som tråden handlar om, inte busslinjer ute i tassemarkerna. Jag lämnar därför det citerade inlägget utan vidare handläggning.

/TKO

De generella brister som har nämnts gäller i allra högsta grad stombussarna i innerstan. Eller anser du att Hagastaden behöver fem stomlinjer utöver tunnelbana?

(Länken till "Stombussbokslut 2017" som bifogades är också aktuell för ämnet.)
Enceladus

Inläggav JohanB » sön 16 sep, 2018 21:35

Ett alternativ till ursprungsfrågan är att göra om ALLA linjer i innerstaden till "stombuss". Och om allt är stombuss så är det ju bäst att bussarna blir röda igen.
JohanB

Inläggav M224 » ons 19 sep, 2018 18:37

Bästa jag läst jag på länge. Det här med röda och blå bussar är bara trams.
/Daniel
M224

Återgå till Bussar