Stombuss 6

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Stombuss 6

Inläggav Traesk » fre 05 jan, 2018 22:35

Nu har linjen varit igång i snart 4 veckor. Finns det någon resandestatistik, eller är det för tidigt?
Traesk

Inläggav twr » lör 06 jan, 2018 19:41

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Dessutom undrar jag om inte rentav Sjöstaden räknas som innerstad...

Stockholm (staden = kommunen) brukar väl delas upp i tre huvuddelar. Söderort, Västerort och innerstaden. Den senare innefattar även förortsliknande områden som t.ex. Frescati.
Hammarby sjöstad har ju traditionellt räknats till Söderort, och därmed förort. Om än närförort. Men man justerade väl gränserna och inkorporerade området i Sofia församling och därmed i Södermalms stadsdelsområde. Då borde det väl formellt höra till innerstaden. Det var nog ett sätt för staden att höja områdets status, skulle jag tro.

Hur man sedan uppfattar områden till vardags är en annan sak. T.ex. upplevs nog bostadsområdet Tanto (mellan Södersjukhuset och järnvägen) som förort, även om det ligger i innerstaden rent geografiskt. Även Nora djurgårdsstaden kan nog uppfattas som förortslik.

(Ser att det hunnit skrivas ett par inlägg innan jag fick iväg det här.)

Södra Hammarbyhamnen har väl hört till Sofia sedan 1930? Eller? Före det till Nacka.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » mån 14 maj, 2018 8:34

Succé för Stockholms nya stombusslinje

Det är dock fortfarande ganska lågt resande för att vara en stombuss. Senaste månaden var det cirka 7 200 resande per dag.
Enceladus

Inläggav Lars_L » mån 14 maj, 2018 11:47

Enceladus skrev:Succé för Stockholms nya stombusslinje

Det är dock fortfarande ganska lågt resande för att vara en stombuss. Senaste månaden var det cirka 7 200 resande per dag.

Bör väl räkna vardagar om man ska jämföra och då kommer man väl upp i drygt 9 000. Lite under det resandet som är på linje 55. De andra stomlinjerna har ju omkring 30 000 per dag som minst. Fast då bör man ju komma ihåg att linje 6 är en ganska kort linje med relativt få bytespunkter som utgör egna delmål på linjen.

Sedan, inte för att jag har något emot sådana här utspel, men det är ju rätt ointressant egentligen med tanke på att linjen delvis trafikerar två av de tyngsta kollektivtrafikstråken i innerstaden. Den här resandeutvecklingen borde man ju nästan haft oavsett med tanke på nybyggnationen i Norra Djurgårdsstaden.

Men nu är ju trafikförvaltningen lite fokuserad på blåbussarna, eftersom det är den enda trafiken som man oftast själv bestämmer helt över. Om än inte så mycket att den får den turtäthet som riktlinjerna anger som miniminivåer för stomlinjer.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav Enceladus » mån 14 maj, 2018 12:17

Lars_L skrev:Men nu är ju trafikförvaltningen lite fokuserad på blåbussarna, eftersom det är den enda trafiken som man oftast själv bestämmer helt över. Om än inte så mycket att den får den turtäthet som riktlinjerna anger som miniminivåer för stomlinjer.

Det finns gott om linjer i länet som har större behov av utökat utbud. Inte minst linje 55 som du nämnde själv.
Enceladus

Inläggav Lars_L » mån 14 maj, 2018 12:47

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Men nu är ju trafikförvaltningen lite fokuserad på blåbussarna, eftersom det är den enda trafiken som man oftast själv bestämmer helt över. Om än inte så mycket att den får den turtäthet som riktlinjerna anger som miniminivåer för stomlinjer.

Det finns gott om linjer i länet som har större behov av utökat utbud. Inte minst linje 55 som du nämnde själv.

Givetvis är det så. Poängen var väl att turtätheten på linjen är för låg för att passa in i konceptet. I sin tur delvis en följd av att Keolis valde att lägga om linje 67 så att den nästan går hela linjesträckningen parallellt - förutom vid NDS.

Eftersom det kommer bo så pass få människor i Hagastaden, kan man ju också diskutera om inte en arbetslinje (om än den kunde gå hela trafikdygnet förstås) vore ett bättre alternativ dit? Här en viss fara med att planera stomlinjerna nästan enbart efter resandet i högtrafik.

Samtidigt har ju inte heller 55 någon riktigt lämplig linjedragning för tät trafik - även om väl sträckan Normalmstorg-Slussen nog i dagsläget nästan har större behov av en kompletterande stomlinje än sträckan Tekniska till NKS (eftersom så många linjer i dagsläget trafikerar sträckan mellan Odenplan, Tekniska och Karolinska).

Linje 76 har ju också ett relativt stort resande - och större än linje 6 och körs företrädesvis med ledbussar. Så vad som blir stomlinje och inte är ibland inte helt lätt att förstå.

Men som jag varit inne på tidigare. Egentligen är det ju ganska meningslöst att tala om stomlinjer i innerstaden, eftersom de inte märkbart längre skiljer sig från många andra linjer.
Lars_L

Inläggav Enceladus » mån 14 maj, 2018 14:31

Lars_L skrev:Men som jag varit inne på tidigare. Egentligen är det ju ganska meningslöst att tala om stomlinjer i innerstaden, eftersom de inte märkbart längre skiljer sig från många andra linjer.

Innan linje 6 blev stomlinje var distinktionen ändå ganska tydlig i innerstan. Jag tycker faktiskt att konceptet är mer obegripligt i förorterna. Varför är till exempel linje 807 ingen stomlinje? Den har i princip samma funktion som 873/875, men den råkar inte passera något kommuncentrum. En uppdelning i matarbussar och direktbussar skulle vara naturligare för resenärerna. De långa tvärgående linjerna är en tredje kategori som också borde särskiljas. Sedan kan man också lägga till kategorin expressbussar för högtrafiklinjerna.
Enceladus

Inläggav Lars_L » mån 14 maj, 2018 16:46

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Men som jag varit inne på tidigare. Egentligen är det ju ganska meningslöst att tala om stomlinjer i innerstaden, eftersom de inte märkbart längre skiljer sig från många andra linjer.

Innan linje 6 blev stomlinje var distinktionen ändå ganska tydlig i innerstan. Jag tycker faktiskt att konceptet är mer obegripligt i förorterna. Varför är till exempel linje 807 ingen stomlinje? Den har i princip samma funktion som 873/875, men den råkar inte passera något kommuncentrum. En uppdelning i matarbussar och direktbussar skulle vara naturligare för resenärerna. De långa tvärgående linjerna är en tredje kategori som också borde särskiljas. Sedan kan man också lägga till kategorin expressbussar för högtrafiklinjerna.

Visst, den bristande logiken har jag själv ifrågasatt. Samtidigt är det ju värre med blåa bussar som inte uppfyller kraven än tvärtom. Orsaken är nog att tanken (enligt vad Max berättat på annat forum tidigare) att också ha betydligt fler radiella linjer som stomlinjer. Det är ju lite intressant att jämföra med Köpenhamn där man har fyra olika koncept som i Stockholm går under samma.
Lars_L

Föregående

Återgå till Bussar