Gullmarsplan bussterminal

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Inge » mån 12 feb, 2018 19:51

daniel_s skrev:
Inge skrev:Jo biljetthallen byggdes samtidigt som gångtunneln under Götgatan. Den fanns på 70-talet.

Stämmer ju inte. Så här såg "biljetthallen" ut 2001 på bild av Jan L: http://www.janlindahl.se/xtemp/20120218a.jpg

Däremot fanns det ju en underjordisk trevägskorsning där trappan från västra gångbanan, gångtunneln från östra gångbanan och trappan ned till plattformen förenades. Men någon biljetthall kunde man inte kalla den för.

Det är ju en definitionsfråga. Själva utrymmet, hallen som man idag säljer biljetter i, fanns redan då. Och det är väggarna till det man ser toppen av på den föregående bilden.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav daniel_s » mån 12 feb, 2018 19:55

Jag skulle vilja påstå att man har utökat utrymmet rätt väsentligt västerut.
daniel_s

Inläggav Inge » mån 12 feb, 2018 20:05

Inte i den del där man har biljetthallen. Det är samma yttervägg fortfarande.

Däremot så har man ju byggt till en gång bort mot undergången av Ringvägen. Antagligen är det väl i samband med det man flyttat trappan igen?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav daniel_s » mån 12 feb, 2018 20:47

Det var ca 2005 man byggde om. Innan dess såg det ut så här: http://img-fotki.yandex.ru/get/3714/sin ... 5cb7b5b3_L

Gammal tråd viewtopic.php?f=2&t=31269
daniel_s

Inläggav Inge » mån 12 feb, 2018 20:54

daniel_s skrev:Det var ca 2005 man byggde om. Innan dess såg det ut så här: http://img-fotki.yandex.ru/get/3714/sin ... 5cb7b5b3_L

Gammal tråd viewtopic.php?f=2&t=31269

Hmm, jag kom visst ihåg bättre för åtta år sedan...
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tis 13 feb, 2018 8:20

Inge skrev:1. Det är skillnad på ett klöverblad och en hel klöverbladskorsning. Googla vet ja !

2. Själva poängen med manövern är att ta sig ut på landet, dvs till Hammarby, och svänga upp Nynäsvägen där, istället för att köa sig genom det Isakssonska fiaskot vid Skanstull.

3. Bussterminalen skulle ligga på Hammarbybacken 57, inte Nynäsvägen, var inte det klart?

(Det är inte alldeles enkelt att upptäcka vad du menar. Kanske var det Hammarbybacken 57?)

Ja jösses...

1) Jag tror nog mer på vederhäftiga handböcker som "Bygg upplaga 3" än på att "googla". Slå upp kapitlet jag angav, där finns exempel på olika former av planskilda anslutningar. Och de korrekta benämningarna! (Att påstå att "Bygg" skulle ha fel är nästan lika befängt som att påstå att ett recept i "Vår kokbok" inte skulle vara korrekt...!)

2) Jag har förstått poängen - det jag vänder mej mot är den självpåtagna rätten att bryta mot lagar och regler. Var sak på sin plats - banditerna i buren!

3) Diskussionen började med att signaturen "Inge" föreslog att 144 och 160 skulle förlängas till hens tänkta bussterminal i Skärmarbrink. Detta reste frågan "hur skall de köra dit", signaturen "Inge":s svar var "Ja det finns plats och att ta sig dit är tämligen enkelt. Man svänger höger istället för att köra runt i klöverbladet, när man kör av Nynäsvägen."

Det var alltså signaturen själv som började yra om Nynäsvägen - trots att diskussionen handlade om två busslinjer som inte går där.

Men jag lämnar detta nu - jag inser att folkbildning inte alltid är lätt!

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Inge » tis 13 feb, 2018 8:58

TKO skrev:
Inge skrev:1. Det är skillnad på ett klöverblad och en hel klöverbladskorsning. Googla vet ja !

2. Själva poängen med manövern är att ta sig ut på landet, dvs till Hammarby, och svänga upp Nynäsvägen där, istället för att köa sig genom det Isakssonska fiaskot vid Skanstull.

3. Bussterminalen skulle ligga på Hammarbybacken 57, inte Nynäsvägen, var inte det klart?

(Det är inte alldeles enkelt att upptäcka vad du menar. Kanske var det Hammarbybacken 57?)

Ja jösses...

1) Jag tror nog mer på vederhäftiga handböcker som "Bygg upplaga 3" än på att "googla". Slå upp kapitlet jag angav, där finns exempel på olika former av planskilda anslutningar. Och de korrekta benämningarna! (Att påstå att "Bygg" skulle ha fel är nästan lika befängt som att påstå att ett recept i "Vår kokbok" inte skulle vara korrekt...!)

2) Jag har förstått poängen - det jag vänder mej mot är den självpåtagna rätten att bryta mot lagar och regler. Var sak på sin plats - banditerna i buren!

3) Diskussionen började med att signaturen "Inge" föreslog att 144 och 160 skulle förlängas till hens tänkta bussterminal i Skärmarbrink. Detta reste frågan "hur skall de köra dit", signaturen "Inge":s svar var "Ja det finns plats och att ta sig dit är tämligen enkelt. Man svänger höger istället för att köra runt i klöverbladet, när man kör av Nynäsvägen."

Det var alltså signaturen själv som började yra om Nynäsvägen - trots att diskussionen handlade om två busslinjer som inte går där.

Men jag lämnar detta nu - jag inser att folkbildning inte alltid är lätt!

vänligen
Thomas K Ohlsson

Nej 144 och 160 hade inget med den diskussionen att göra. Svaret avsåg givetvis Södertörnsbussarna. 144 och 168 kommer ju redan från rätt håll och behöver givetvis inte svänga av Nynäsvägen. 160 kommer från fel håll, men får givetvis fortsätta rakt fram efter Gullmarsplan ner till Hammarbybacken.

För övrigt vet jag inte om man bryter mot så många regler med ovan nämnda manöver (förutom att det inte är tillåtet att använda lokalgatan för en längre parallellkörning.) Men bytter ju regler hela tiden eftersom man inser men vägrar erkänna det totala fiaskot vid Skanstull.

Därför måste man för allas bästa underlätta för viss smittrafik. Således har man flera gånger ändrat reglerna för Bohusgatan. (Genomfartstrafik på Bohusgatan behövs för motsvarande manöver om man kommer öster eller norrifrån.) Jag är därför inte säker på att det för tillfället är förbjudet att ligga i högerfil hela vägen från lokalgatans slut västerifrån, fram till hotellet.
Användarvisningsbild
Inge

Föregående

Återgå till Bussar