Gullmarsplan bussterminal

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav twr » fre 09 feb, 2018 16:55

TKO skrev:Nej nej nej - dessa bussar hade istället dragits om för att gå till SKAVSTA, det är ju som alla vet det största resmålet i Svealand!
(Möjligen undantaget ICA Maxi i Hornsberg...)

Ärligt talat - signaturen "inge":s olika idéer om Gullmarsplan saknar all verklighetsförankring (Hur skulle bussarna ta sej till Skärmarbrink? Finns det plats för en stor bussterminal där? etc)
Men eftersom det liggande förslaget har stora brister är en seriös och kritisk diskussion nödvändig. Så jag föreslår därför att vi lämnar pajaserierna och fokuserar på det som nu är föreslaget, för att se vad som kan göras bättre!

uppmanar
Thomas K Ohlsson

Ja, man skulle kunna tänka sig en bussterminal vid Hammarbybacken i norra änden av Skärmarbrink. Det skulle kräva nya entréer för tunnelbanan, ta i anspråk en hel del naturmark och säkert varit en stor åtgärd på många sätt. Jag vet inte om det någonsin har studerats. Men tänkbart är det väl.

Bussterminalen placerades i Gullmarsplan 1990, sedan kom Tvärbanan 2000, och nu är Blå linjen på väg dit. Bussterminalen och Tvärbanan är anledningen till att Blå linjen kommer dit, och bland annat på grund av Blå linjen behöver bussterminalen ligga kvar där.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5692
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Inge » fre 09 feb, 2018 17:01

twr skrev:
TKO skrev:Nej nej nej - dessa bussar hade istället dragits om för att gå till SKAVSTA, det är ju som alla vet det största resmålet i Svealand!
(Möjligen undantaget ICA Maxi i Hornsberg...)

Ärligt talat - signaturen "inge":s olika idéer om Gullmarsplan saknar all verklighetsförankring (Hur skulle bussarna ta sej till Skärmarbrink? Finns det plats för en stor bussterminal där? etc)
Men eftersom det liggande förslaget har stora brister är en seriös och kritisk diskussion nödvändig. Så jag föreslår därför att vi lämnar pajaserierna och fokuserar på det som nu är föreslaget, för att se vad som kan göras bättre!

uppmanar
Thomas K Ohlsson

Ja, man skulle kunna tänka sig en bussterminal vid Hammarbybacken i norra änden av Skärmarbrink. Det skulle kräva nya entréer för tunnelbanan, ta i anspråk en hel del naturmark och säkert varit en stor åtgärd på många sätt. Jag vet inte om det någonsin har studerats. Men tänkbart är det väl.

Bussterminalen placerades i Gullmarsplan 1990, sedan kom Tvärbanan 2000, och nu är Blå linjen på väg dit. Bussterminalen och Tvärbanan är anledningen till att Blå linjen kommer dit, och bland annat på grund av Blå linjen behöver bussterminalen ligga kvar där.


Jo, men visst, Hammarbybacken 57 närmare bestämt. (Så att ingen tror att det är skidanläggningen som avses.)
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4849
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Enceladus » fre 09 feb, 2018 18:51

Det är en tänkvärd idé du för på tal, men spontant låter det som att nackdelarna överväger fördelarna. Resor mellan grenarna ordnas bäst med tvärförbindelser och inte vinkelbyten - de tunga stationerna ligger ju längre ut. Annars verkar förslaget främst innebära försämringar, framför allt för det du kallar resor i udda relationer.
Enceladus
 
Inlägg: 996
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav twr » fre 09 feb, 2018 19:05

Enceladus skrev:Det är en tänkvärd idé du för på tal, men spontant låter det som att nackdelarna överväger fördelarna. Resor mellan grenarna ordnas bäst med tvärförbindelser och inte vinkelbyten - de tunga stationerna ligger ju längre ut. Annars verkar förslaget främst innebära försämringar, framför allt för det du kallar resor i udda relationer.

Nja, tvärförbindelser är bra om de har bra turtäthet. För den som kan åka direkt är de väldigt attraktiva, och med ett byte är de fortfarande bra. I de fall det krävs två byten kan en vinkelresa vara att föredra. Så formulerat så generellt som du skriver stämmer inte påståendet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5692
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Enceladus » fre 09 feb, 2018 20:45

twr skrev:
Enceladus skrev:Det är en tänkvärd idé du för på tal, men spontant låter det som att nackdelarna överväger fördelarna. Resor mellan grenarna ordnas bäst med tvärförbindelser och inte vinkelbyten - de tunga stationerna ligger ju längre ut. Annars verkar förslaget främst innebära försämringar, framför allt för det du kallar resor i udda relationer.

Nja, tvärförbindelser är bra om de har bra turtäthet. För den som kan åka direkt är de väldigt attraktiva, och med ett byte är de fortfarande bra. I de fall det krävs två byten kan en vinkelresa vara att föredra. Så formulerat så generellt som du skriver stämmer inte påståendet.


Påståendet var inte generellt, utan specifikt för gröna linjen. Till skillnad från röda och blå linjen så har den små stationer nära grenpunkten.
Enceladus
 
Inlägg: 996
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Inge » fre 09 feb, 2018 21:34

Nåja, om man tex skall åka mellan Högdalen och Skarpnäck så är det där man får byta. Men också om man tex vill åka mellan (västra) Solna och Farsta. Det blir en hel del relationer när man lägger samman det.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4849
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Enceladus » fre 09 feb, 2018 23:11

Inge skrev:Nåja, om man tex skall åka mellan Högdalen och Skarpnäck så är det där man får byta. Men också om man tex vill åka mellan (västra) Solna och Farsta. Det blir en hel del relationer när man lägger samman det.


Det var inga bra exempel du hittade, men det kanske beror på att det inte finns några? I båda fallen finns eller planeras direktförbindelser, även om den senare kan kräva en kortare promenad.
Enceladus
 
Inlägg: 996
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Enceladus » lör 10 feb, 2018 0:57

Stefan Widén skrev:Ja ni ser... bussarna hamnar på nya platser.... Inte för att jag driver det av jäkelskap men tror det kan skapa nya resvägar i takt med att hela sthlm växer. Trycket på Gup har ju vart stort hela tiden. Precis som vid Slussen och alla andra stora terminaler.

Eftersom de största bussterminalerna har det gemensamt att de är ändhållplatser och ofta har en lång gemensam sträcka innan terminalen tjänstgör de inte som bytespunkter mellan busslinjer förutom de som går tvärs åt andra håll.

Stefan


Nej, men Gullmarsplan är ju mycket större än terminalen. Det skulle vara intressant att se exakt statistik, men jag skulle gissa att lokalbussarna (4, 144, 160, 164 och 168) har ungefär lika många påstigande som Nynäsbussarna. Förrförra året hade bussarna vid Gullmarsplan 30 700 påstigande per dag, så det är en rimlig gissning. Förmodligen kommer de flesta av fyrans påstigande från andra busslinjer, framför allt från terminalen.

Detta gör mig skeptisk till idén, inte minst för att två av de tyngsta linjerna (4 och 160) skulle få betydligt längre resväg. För linje 144 borde det dock gå på ett ut om det skapas en länk mellan Sockenvägen och Bägerstavägen.
Enceladus
 
Inlägg: 996
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Inge » lör 10 feb, 2018 9:57

Enceladus skrev:
Inge skrev:Nåja, om man tex skall åka mellan Högdalen och Skarpnäck så är det där man får byta. Men också om man tex vill åka mellan (västra) Solna och Farsta. Det blir en hel del relationer när man lägger samman det.


Det var inga bra exempel du hittade, men det kanske beror på att det inte finns några? I båda fallen finns eller planeras direktförbindelser, även om den senare kan kräva en kortare promenad.

Bara fånigt. Det är ganska många arbetsplatser längs blå linje. Så säg att åtminstone 10.000 resenärer per dag hade sparat två minuter. Det blir 120.000 timmar per år.

I pengar anses det motsvara ca 10 miljoner per år eller ca 150-200 miljoner i nuvärde.

Inte jättemycket förstås, men mer än försumbart. Dessutom kan det nog vara fler än 10.000 per dygn som skulle fått sin resa förkortad.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4849
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav twr » lör 10 feb, 2018 10:11

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Nåja, om man tex skall åka mellan Högdalen och Skarpnäck så är det där man får byta. Men också om man tex vill åka mellan (västra) Solna och Farsta. Det blir en hel del relationer när man lägger samman det.


Det var inga bra exempel du hittade, men det kanske beror på att det inte finns några? I båda fallen finns eller planeras direktförbindelser, även om den senare kan kräva en kortare promenad.

Bara fånigt. Det är ganska många arbetsplatser längs blå linje. Så säg att åtminstone 10.000 resenärer per dag hade sparat två minuter. Det blir 120.000 timmar per år.

I pengar anses det motsvara ca 10 miljoner per år eller ca 150-200 miljoner i nuvärde.

Inte jättemycket förstås, men mer än försumbart. Dessutom kan det nog vara fler än 10.000 per dygn som skulle fått sin resa förkortad.

Hur många kommer resa från Hagsätragrenen mot Södermalm med Gröna linjen? De skulle få längre restid om bytet låg i Skärmarbrink.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5692
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav twr » lör 10 feb, 2018 10:14

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Det är en tänkvärd idé du för på tal, men spontant låter det som att nackdelarna överväger fördelarna. Resor mellan grenarna ordnas bäst med tvärförbindelser och inte vinkelbyten - de tunga stationerna ligger ju längre ut. Annars verkar förslaget främst innebära försämringar, framför allt för det du kallar resor i udda relationer.

Nja, tvärförbindelser är bra om de har bra turtäthet. För den som kan åka direkt är de väldigt attraktiva, och med ett byte är de fortfarande bra. I de fall det krävs två byten kan en vinkelresa vara att föredra. Så formulerat så generellt som du skriver stämmer inte påståendet.


Påståendet var inte generellt, utan specifikt för gröna linjen. Till skillnad från röda och blå linjen så har den små stationer nära grenpunkten.

Anser du att "Slakthuset" ska räknas som en "liten station"? Det blir många arbetsplatser där.

På Skarpnäcksgrenen är stationerna ganska jämnstora längs banan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5692
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Inge » lör 10 feb, 2018 10:22

twr skrev:Hur många kommer resa från Hagsätragrenen mot Södermalm med Gröna linjen? De skulle få längre restid om bytet låg i Skärmarbrink.


Inte många. Det är ju bara delar Södermalm det gäller. De som skall till Vasastan tjänar ändå på att byta vid T-centralen och de till Västerort vid Fridhemsplan. Blå linjen är ju snabbare under stan och får dessutom egna stationer under Södermalm.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4849
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav twr » lör 10 feb, 2018 10:31

Inge skrev:
twr skrev:Hur många kommer resa från Hagsätragrenen mot Södermalm med Gröna linjen? De skulle få längre restid om bytet låg i Skärmarbrink.


Inte många. Det är ju bara delar Södermalm det gäller. De som skall till Vasastan tjänar ändå på att byta vid T-centralen och de till Västerort vid Fridhemsplan. Blå linjen är ju snabbare under stan och får dessutom egna stationer under Södermalm.

Det hade varit intressant att se en ordentlig utredning som visar restidsnyttorna.

Jag skulle dock tro att Stockholmsförhandlingen pekade ut Gullmarsplan och att en alternativ sträckning via Skärmarbrink inte har utretts.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5692
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Enceladus » lör 10 feb, 2018 12:55

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Nåja, om man tex skall åka mellan Högdalen och Skarpnäck så är det där man får byta. Men också om man tex vill åka mellan (västra) Solna och Farsta. Det blir en hel del relationer när man lägger samman det.


Det var inga bra exempel du hittade, men det kanske beror på att det inte finns några? I båda fallen finns eller planeras direktförbindelser, även om den senare kan kräva en kortare promenad.

Bara fånigt. Det är ganska många arbetsplatser längs blå linje. Så säg att åtminstone 10.000 resenärer per dag hade sparat två minuter. Det blir 120.000 timmar per år.

I pengar anses det motsvara ca 10 miljoner per år eller ca 150-200 miljoner i nuvärde.

Inte jättemycket förstås, men mer än försumbart. Dessutom kan det nog vara fler än 10.000 per dygn som skulle fått sin resa förkortad.


Detta räcker ju inte för att kompensera för restidsförlängningen på 4:an och 160:an. TKO har säkert exakta siffror för dessa linjer, men de borde ha runt 10 000 påstigande vid Gullmarsplan, kanske mer. Men det är intressant att du betonar blå linjens vikt i det här fallet samtidigt som du föreslår att pendelns centralstation placeras vid Norrmalmstorg (på grund av det långa uppehållet vid City är bytet till Tvärbanan i Solna eller Helenelund ganska opraktiskt). Att sabba bytet mellan Hagsätragrenen och Tvärbanan borde dock vara tillräckligt för att avfärda förslaget. Sämre tvärförbindelser är det sista Stockholm behöver.
Enceladus
 
Inlägg: 996
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav twr » lör 10 feb, 2018 13:21

"Norrmalmstorg" har jag tolkat som byte till Blå linjen i Kungsträdgården och Röd linje i Östermalmstorg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5692
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Enceladus » lör 10 feb, 2018 13:30

twr skrev:"Norrmalmstorg" har jag tolkat som byte till Blå linjen i Kungsträdgården och Röd linje i Östermalmstorg.


D.v.s. det omvända scenariot mot det Inge föreslår här. Visserligen skulle det bli en förbättring för resor med röda linjen norrut, men här verkar blå linjen värderas mycket högre. Det är betydligt fler som skulle få en försämring med en bytespunkt i Skärmarbrink. Förmodligen kräver idén att gröna linjen förlängs till Tyresö så att det blir fler tunnelbaneresenärer och färre bussresenärer, men som vanligt vägrar Inge vara explicit. Dessutom har Tyresös starke man en minst sagt annorlunda inställning i frågan.
Enceladus
 
Inlägg: 996
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav twr » lör 10 feb, 2018 13:41

Enceladus skrev:
twr skrev:"Norrmalmstorg" har jag tolkat som byte till Blå linjen i Kungsträdgården och Röd linje i Östermalmstorg.


D.v.s. det omvända scenariot mot det Inge föreslår här. Visserligen skulle det bli en förbättring för resor med röda linjen norrut, men här verkar blå linjen värderas mycket högre. Det är betydligt fler som skulle få en försämring med en bytespunkt i Skärmarbrink. Förmodligen kräver idén att gröna linjen förlängs till Tyresö så att det blir fler tunnelbaneresenärer och färre bussresenärer, men som vanligt vägrar Inge vara explicit. Dessutom har Tyresös starke man en minst sagt annorlunda inställning i frågan.

Förutsättningen skulle ju vara att även bussterminalen skulle ligga i Skärmarbrink. Men då kvarstår frågan om Tvärbanan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5692
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Enceladus » lör 10 feb, 2018 13:46

twr skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:"Norrmalmstorg" har jag tolkat som byte till Blå linjen i Kungsträdgården och Röd linje i Östermalmstorg.


D.v.s. det omvända scenariot mot det Inge föreslår här. Visserligen skulle det bli en förbättring för resor med röda linjen norrut, men här verkar blå linjen värderas mycket högre. Det är betydligt fler som skulle få en försämring med en bytespunkt i Skärmarbrink. Förmodligen kräver idén att gröna linjen förlängs till Tyresö så att det blir fler tunnelbaneresenärer och färre bussresenärer, men som vanligt vägrar Inge vara explicit. Dessutom har Tyresös starke man en minst sagt annorlunda inställning i frågan.

Förutsättningen skulle ju vara att även bussterminalen skulle ligga i Skärmarbrink. Men då kvarstår frågan om Tvärbanan.


Fast det är ju poängen. Nynäsbussarnas resenärer som byter till fyran får en långsammare resa, liksom de som reser med 160:an (alternativt sämre bytesmöjligheter). För att fördelarna ska överväga behöver gröna linjen fler resenärer relativt bussarna.
Enceladus
 
Inlägg: 996
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav twr » lör 10 feb, 2018 13:58

Det mesta talar förstås för Gullmarsplan. Särskilt Tvärbanan, men även Årstabussarna och linje 4. Det är ofta rationellt att samla saker. Liknande mekanismer som gör Gullnarsplan till en allt större knutpunkt verkar även i T-Centralen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5692
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Inge » lör 10 feb, 2018 17:30

Nu är det ju redan bestämt. Nyttan motsvarar knappast en omprojektering. Men jag ser det som tämligen självklart att en försämring på för linje 160 i sammanhanget är inom felräkningsmarginalen. Försumbar om man så vill.

För linje 4 skulle det knappast bli någon försämring alls. Ett par hundra meters längre körväg, men omstigning inne i terminalen. Jag tror snarare att de som byter mellan 4:an och Södertörnsbussarna skulle tjäna på det.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4849
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

FöregåendeNästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster