Nya friska vindar sveper över Gävle

Nu är mötet den 8:e juni 2015 med Gävle Energi och kommunstyrelsen avverkad. Ytterligare en framgång för Gävleavdelningen att skriva in i historien. Ett mycket positivt gensvar även denna gång och vi är ytterligare ett steg närmre en museispårväg i Gävle. Inbjudna John Jones specialist på EU finansiering och Thomas Lange vice ordförande i riksföreningen gjorde ett strålande anförande och berättade om de goda förutsättningarna som nu finns i Gävle.

Gävle kommun vill att vårt samarbete stärks och en utredningsgrupp skall tillsättas. Inom kort kan ett internationellt projekt komma till stånd med målsättningen för just en museispårväg i Gävle. Även Gävle Energi uttryckte ett framtida samarbete gällande elektrifiering åter i dag.

Vi jobbar nu stolt vidare utifrån de nya förutsättningarna mot den kommande planerade museispårvägen, renoveringarna av vagnarna, för Gävle och Gävleborna.

En glädjens omtumlande dag även denna gång mina vänner. Det är något helt fantastiskt som sker i Gävle just nu vi får skörda frukten av de år med slit och motgångar och det känns mycket bra.

Jag vill på Gävleavdelningens vägnar rikta ett stort och varmt tack till John Jones och Thomas Lange för deras stora engagemang under måndagen.

Närmaste möte är den 15:e juni med Arbetsförmedlingens chef Charlotte Humling Gävle för att sjösätta det arbetsmarknadsprojekt som AF godkände i maj månad.

Thomas Dahl, ordförande Gävleavdelningen

Museispårvägen Malmköping får tillökning

Det gamla dieselelektriska loket från 1907 har stått utomhus oanvänd i Hammarby ett tag och nu har SL bestämt sig för att göra sig av med den. Vagnen kommer på trailer till Museispårvägen onsdagen den 6:e maj klockan 11 för avlastning.

Vagn 9236 är ganska nymålad och det kändes fel att den bara skulle stå. Man skrotar inte en spårvagn från 1907. För att använda den hos oss måste hjulen svarvas, vilket kommer att ske när den har kommit till Malmköping, genom att vi lyfter vagnen och skickar trucken tillbaka till Stockholm för svarvning.

Foto: Åke Eriksson

Foto: Åke Eriksson

Lokets historia började redan 1907 när den kom som en vanlig motorvagn av typ A3 från Arlöfs verkstäder. Denna och liknande vagntyper utgjorde länge det dominerande inslaget i Stockholms stadsbild. Vagnar av denna typ gick i reguljär trafik ända till 1964. Just vagn 9236 som hade vagnsnummer 170 när den gick som spårvagn, byggdes om 1951 på Råsundas verkstäder till nuvarande utförande som dieselelektriskt fordon. Den kan gå på ström från kontaktledning ovanför spåren, från strömskena som i tunnelbana eller på sin dieselmotor. Nu har vi ingen strömskena på Museispårvägen Malmköping, men det blir det första fordonet med denna facilitet hos oss.

Marknadsansvarig: Bruse LF Persson 070-762 57 48 info@muma.se
Kontaktperson på plats: Claes-Göran Kaselli 070-258 88 18, Åkes Eriksson 070-541 23 13
Projektledare: Åke Eriksson

Fordon bortskänkes

På grund av tidsbrist och brist på arbetskraft har styrelsen för Malmöavdelningen beslutat att minska på antalet fordon i sin samling och erbjuder därför följande fordon till intresserade.

1. Lyftkran fabrikat Hyster från 1947. Kranen var i drift hos MSS, ML till mitten av 70-talet och användes då vid rälsarbeten.

2. Arbetsfordon, typ ”Jeep”, fabrikat Austin Gipsy från 1959. Fordonet användes hos MSS,ML för bl. a. snöröjning och var då försedd med snöplog framtill och sopborste baktill.

Båda fordonen är renoveringsobjekt. Fordonen är uppställda i Mölleberga (ligger 3 km söder om Staffanstorp). Fordonen bortskänkes och kan hämtas fritt Mölleberga.

Intresserade kan kontakta Sten Jönsson på telefon 0709-54 93 45 för närmare upplysningar.

Kommunfullmäktige i Gävle fattar positiva beslut

Thomas Lange i Gävle kommunfullmäktigeIdag är glädjen ofantligt stor i SSS-Gävleavdelningen. Vi fick gehör för vårt förslag att återremittera vårt ärende till en ny och fördjupad utvärdering.

Det blev ett mycket positivt beslut i kommunfullmäktige den 23:e februari! Vårt ärende återremitterades på Gävleavdelningens förslag till ny utredning och vi har hela kommunen som stöttar oss i vårt vision om en museispårväg i Gävle! Detta är fantastiskt unikt och historiskt.

Gävleavdelningens ordförande Thomas Dahl: – Jag är så glad över kommunfullmäktiges beslut så jag vet inga gränser! Vi kan nu sätta oss ned och diskutera fram en fantastisk historisk framtid för Gävle. Detta är underbart!

Detta var en stor händelse för Gävle och Gävleborna av historiska mått. Vi kan nu med utsträckt hand från Gävle kommun sätta oss ned för att komma fram till en lösning på hur vi skall lägga upp riktlinjerna för en museispårväg i Gävle tillsammans med flera andra aktörer.

Glädjen är obeskrivlig och vi sänder ett stort varmt tack till Thomas Lange från Riksföreningen som såg till att detta blev ett glatt resultat i måndags!

Museispårvägens pressbyråkiosk flyger i luften

Den gamla pressbyråkiosken som länge stått på bangården på Museispårvägen Malmköping, kommer måndagen den 9:e februari att transporteras iväg för en välbehövlig uppsnyggning. Ungefär klockan 8:30 påbörjas lastningen av kiosken, för att sedan transporteras till HPS kulturmiljövård i Köping.

Kioskens historia började 1922 då den placerades på Rödbodtorget vid Tegelbacken i Stockholm, för att sedan omkring 1952 flyttas till linje 2:s ändhållplats i Fredhäll. Fredhällskiosken var den enda återstående av de kiosker som förekommit vid praktiskt taget varje förortsspårvägshållplats i Stockholm.

När kiosken i Fredhäll skulle bytas ut, skänkte Pressbyrån den till Svenska Spårvägssällskapet som 1970 placerade den vid ändhållplatsen Hosjö. Där stod den till 2002 då den flyttades till sin nuvarande plats på bangården i Malmköping.

Nu kommer kiosken äntligen att renoveras och snyggas upp av HPS kulturmiljövård i Köping, och den planeras att återkomma till Malmköping våren 2016.

Marknadsansvarig: Bruse LF Persson 070-762 57 48 info@muma.se
Kontaktperson: Claes-Göran Kaselli 08-570 261 82
(Fakta: Åke Eriksson, MfSS nr 1 – 2003)

Rödbodtorget 1931 - CC Stockholmskällan
Rödbodtorget 1931 – CC Stockholmskällan