SS(2) A51 210

AB Stockholms Spårvägar baureihe A51 nr 210

A51 210
© Magnus Dahlberg

data für schienenfahrzeuge 210
Fahrzeug:  Triebwagen, drehgestell 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Hersteller:  Höka, Hägglund 1953-12-03 
Farbe:  blå, vit 
Letzte revision:  1990-06-01 
Wieder aufgebaut:  1990 av OS 
Besitzer: SS(2) nytt fönster 
Standort:  Djurgårdslinjen nytt fönster 
Museumsjahr:  2000 
Notierung: fd OS litt SM83 nr 210
Betreibklasse:  I driftsklass I (Betriebsfertige Fahrzeuge)
Bewahrenklasse:  3 (Duplikate und fahrzeuge) 
Ausgeliehen an:  
Status: verkehr schlitten
 
 
data für baureihe SM83
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Firma:  AS Oslo Sporveier (OS) nytt fönster 
Stadt:  Oslo 
Baureihe:  SM83 
Wagennummer:  201-211 
Ursprungliche anzahl:  11 
Hersteller:  OS, AEG, Hägglund 1985-1991 
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  14960 
Breite (mm):  2500 
Höhe (mm):   
Gewicht (kg):  16900 
Achsanordnung:  Bo'Bo' 
Achsstand (mm):  1800 
Drehzapfenabstand (mm):  7600 
Raddurchmesser (mm):  980 
Rad-Laufflächenbreite (mm):
Motorenklasse:
Motorenstärke (kW):  180 
Steuerungklasse:
Kopplungklasse: albert
Kompressor:
Betriebsspannung:  600 V DC 
Höchstegeswindigkeit (km/h):  60 
Türanordnung:
Anzahl fahrgäste:  36 sitzplätze + 66 stehplätze = 102 fahrgäste 
Verschrottet:  2000 
Notierung:  Tidigare S83 med vagnsnummer 261-271. Ombyggt från äldre vagner av typen SM53. 

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Donerad till SSSS våren 2000 av Oslo Sporveier som boggiemotorvagn OS litt SM83 nr 210, tidigare litt SM83 nr 270, litt MBO50 nr 232.
Transporterad per trailer till Alkärrshallen, Djurgården våren 2000.

Vagnen övertogs av AB Stockholms Spårvägar år 2000 då den utrangerades från AS Oslo Sporveier. Vagnen var vid övertagandet anpassad för enmansbetjäning, något som bedömdes vara praktiskt även för trafiken på Djurgårdslinjen vid vissa tillfällen. Första året gick vagnen i Oslo-blått och i det utförande som gällde i Oslo. År 2001 blev vagnen reklammålad för Gröna Lunds Tivoli och vissa detaljer modifierades för att bättre passa i Stockholm, t.ex. linjenummerskylten, destinationsskylten, strålkastaren i fronten och kopplingsanordningen för att kunna dra släpvagn av typ B31. Vintern 2002/2003 genomfördes en större ombyggnad av vagnen i och med att den försågs med konduktörsplats vid bakdörrarna och att barnvagnsplatsen i mitten flyttades till bakplattformen. Härigenom är vagnen numera jämförbar med övriga vagnar av mustangtyp som trafikerar Djurgårdslinjen såsom A25 och A31. Fortfarande kan vagnen dock köras enmansbetjänad vid behov. Vagnen är den första vagnen vid Djurgårdslinjen som körs med "joy-stick", d.v.s. tyristorreglarat steglöst pådrag och broms.

Under åren har vagnen även burit helreklam för Ica respektive McDonald's. För närvarande är den målad i dåvarande Stockholms Spårvägars klassiska färger, ljusblått och grått.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
OS SM83 Vognene utrangert 1999-2000.
Vogn 201, Arbeidsvogn GS med nummer 143.
Vogn 203, Museumsvogn Sporvejshistorisk selskab, Danmark.
Vogn 207, Museumsvogn LTF, Norge.
Vogn 210, Museumsvogn, Djurgårdslinjen, Stockholm, Sverige.

vagnförteckning Mehr über die baureihe OS SM83

Tidigare utförande:

Spårvagnsblå 2010. © Bruse LF Persson.


Helreklammålad 2009 för McDonalds. © Baard Belsas.


Helreklammålad 2004 för Ica. © Baard Belsas.


Helreklammålad 2001 för Gröna Lund. © Bruse LF Persson.


Originalutförande som OS litt SM83 nr 210 vid ankomst till Alkärrshallen 2000. © Bussmicke.

 

Svenska Denna sida på svenska
English This page in English