MSS 100

Malmö Stads Spårvägar nr 100

 100
© PG Andersson

data för rälsfordon 100
Fordon:  motorvagn 
Typ:   
Tillverkare:  Kockums 1906 
Färg:   
Senaste revision:   
Ombyggd:   
Ägare: Malmö Tekniska Museum nytt fönster 
Placering:  Malmö nytt fönster 
Museum år:   
Driftsklass:  I driftsklass I (fordon som är klara för trafik)
Deponerad hos: SSS Malmöavdelning nytt fönster 
Status: trafikvagn
 
 
data för typen (mv)
Fordon:  motorvagn 
Typ:   
Bolag:  Malmö Stads Spårvägar (MSS) 
Stad:  Malmö 
Littera:  (mv) 
Vagnsnummer:  100 
Ursprungligt antal: 
Tillverkare:  Kockums 1906 
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  8400 
Bredd (mm):  2000 
Höjd (mm):  3290 
Vikt (kg):  10300 
Axelföljd:  Bo 
Axelavstånd (mm):  1750 
Boggiecentrumavstånd (mm):   
Hjuldiameter (mm):  800 
Hjulringsbredd (mm):
Motortyp:
Motorstyrka (kW):  59 
Kontrollertyp:
Koppeltyp:
Kompressor:
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning:
Antal passagerare:  20 sittande + 20 stående = 40 passagerare 
Utrangerade:  utrangerade 
Notering:   

Rälsfordonets historia:
Byggd 1906 som provvagn av Kockums.

Renoverades 1988-1996 till det utseende den sannolikt hade vid leverans 1906.

Tillverkad av Kockums 1906 som provmotorvagn till Spårvägsaktiebolaget. Vagn 100 är den enda elektriska spårvagn som Kockums har tillverkat. Ursprungligen var den målad i gult enligt samma färgsättning som hästspårvagnen som finns på Tekniska Museet.

Vagn 100 gick i ordinarie passagerartrafik under en mycket kort period, hade öppna plattformar, långbänkar och gardiner. Senare målades den om i grönt, på samma sätt som övriga el-spårvagnar. Så småningom gjordes den om till rangervagn innan den blev redskapsvagn och skenslipningsvagn.

Som redskapsvagn användes vagn 100 ända fram till spårvägsnedläggelsen i april 1973.