GS S26 333
Göteborgs Spårvägar litt S26 nr 333
"limpa"
© PG Andersson
data för rälsfordon 333 | |
---|---|
Fordon: | släpvagn "limpa" |
Typ: | tvåaxlig enriktning (2xER) |
Tillverkare: | GS 1937 |
Färg: | blå/vit |
Senaste revision: | 1953-10-16 |
Ombyggd: | |
Ägare: |
SSS ![]() |
Placering: | Malmköping ![]() |
Museum år: | 1967 |
Driftsklass: | III ![]() |
Bevarandeklass: | 2 (övriga museala vagnar) |
Deponerad hos: | |
|
|
data för typen S26 "limpa" | |
Fordon: | släpvagn |
Typ: | tvåaxlig enriktning (2xER) |
Bolag: | Göteborgs Spårvägar (GS) ![]() |
Stad: | Göteborg |
Littera: | S26 "limpa" |
Vagnsnummer: | 311-380 |
Ursprungligt antal: | 70 |
Tillverkare: | ASEA, GS, Hägglund 1931-1952 |
Bemanning: | fast konduktör |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 10730 |
Bredd (mm): | 2200 |
Höjd (mm): | 3200 |
Vikt (kg): | 7000 |
Axelföljd: | 2 |
Axelavstånd (mm): | 2600 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | |
Hjuldiameter (mm): | |
Hjulringsbredd (mm): | 77 |
Motortyp: | |
Motorstyrka (kW): | |
Kontrollertyp: | |
Koppeltyp: | albert |
Kompressor: | Atlas Diesel NE1 |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | |
Dörrordning: | V 1-000-1 |
Antal passagerare: | 21 sittande + 43 stående = 64 passagerare |
Utrangerade: | ![]() |
Notering: | Tidigare typbeteckning S23R, S26, S10 |
Rälsfordonets historia:
Donerad till SSS september 1967 av Göteborgs Spårvägar.
Transporterad per järnväg till Malmköping 1967-10-21.
Största tillåtna hastighet vid besiktning 1951-01-30 40 km/t.
Vagntypens historia:
Den kanske mest kända släpvagnstypen i Göteborg var den s k "limpan" av vilka det kom att finnas 70 st vagnar nr 311-380.
Nr 311-320 tillverkade 1931 av ASEA.
Nr 321-325 tillverkade 1933 av GS.
Nr 326-330 tillverkade 1937 av ASEA.
Nr 331-335 tillverkade 1937 av ASEA.
Nr 336-340 tillverkade 1939 av GS.
Nr 341-346 tillverkade 1939 av Hägglund & Söner.
Nr 347-370 tillverkade åren 1941-45 av GS.
Nr 371-380 tillverkade 1952 av GS.
Nr 311-325 träsoffor, resten skinnsoffor.
Nr 333 museivagn i Malmköping.
Nr 336 museivagn hos Ringlinien.
Nr 371 luftlednings inspektionsvagn, bevarad för framtida behov av Ringlinien.