GS M20 186

Göteborgs Spårvägar litt M20 nr 186

M20 186
© PG Andersson

data för rälsfordon 186
Fordon:  motorvagn 
Typ:  (2xZR) 
Tillverkare:  GS 1930 
Färg:  blå/créme 
Senaste revision:  1950-02-15 
Ombyggd:   
Ägare: SSS nytt fönster 
Placering:  Malmköping nytt fönster 
Museum år:  1963 
Notering: även kallad M9
Driftsklass:  I driftsklass I (fordon som är klara för trafik)
Bevarandeklass:  2 (övriga museala vagnar) 
Deponerad hos:  
 
 
data för typen M9
Fordon:  motorvagn 
Typ:  tvåaxlig tvåriktning (2xZR) 
Bolag:  Göteborgs Spårvägar (GS) nytt fönster 
Stad:  Göteborg 
Littera:  M9 
Vagnsnummer:  178-188 
Ursprungligt antal:  11 
Tillverkare:  GS 1927-1930 
Bemanning: rörlig konduktör
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  11010 
Bredd (mm):  2150 
Höjd (mm):  3800 
Vikt (kg):  12800 
Axelföljd:  Bo 
Axelavstånd (mm):  2600 
Boggiecentrumavstånd (mm):   
Hjuldiameter (mm):   
Hjulringsbredd (mm): 80
Motortyp: AEG US 521
Motorstyrka (kW):  2x41 
Kontrollertyp: AEG FBv SP 80 koppling 1
Koppeltyp: albert
Kompressor:
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):  40 
Dörrordning: VH 1-000-1
Antal passagerare:  19 sittande + 38 stående = 57 passagerare 
Utrangerade:  1961 
Notering:  även typ M20, tvärsittsmotorvagn 

Rälsfordonets historia:
Vagnen donerad till SSS 8 november 1963 av Göteborgs Spårvägar.

Vagnen är trafikvagn i Malmköping. Den ingår i bevarandeklass II i Svenska Spårvägssällskapets samlingar.

Från 1927 infördes tvärsäten i Göteborg, och en unik finess med dessa tvärsäten var att ryggstöden är vändbara så att ingen behöver åka baklänges! 186 ingick i en serie på 11vagnar som byggdes på egen verkstad 1927-1930 och sattes i trafik på linje 3.

Vagnen har littera M20 i GS system och M9 i Industrimuseets system.

Vagn 186 har renoverats i olika omgångar sedan 1979 och sätts i totalrenoverat skick i trafik 1999.

Donerad till SSS 1963 11 08 av Göteborgs Spårvägar.
Uppställd vagnhallen Majorna, Göteborg. Målad utvändigt av Göteborgsavdelningen 1964-1965.
Använd vid utfärd i Göteborg 1964-04-19.
Transporterad per järnväg till Malmköping 1967-10-21.
Fullständigt ommålad utvändigt vintern 1973-1974.
Truckrevision påbörjad 1979 samt korgrevision påbörjad oktober 1982 och avslutad december 1998.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979-07-13.
Största tillåtna hastighet vid besiktning 1951-01-30 40 km/t.

Vagntypens historia:
De här 11 motorvagnarna tillverkades på GS egen verkstad. Vagnarna hade bredare vagnskorg och tvärbänkar.

Nr 178-182 tillverkade 1927-28.
Nr 183-188 tillverkade 1930.

Vagnarna var i trafik fram till 1961, sista åren som extravagnar.

Nr 187 ombyggdes på prov till enriktningsvagn 1949-50, vagnen rullade sedan på linje 7 fram till 1951. Sedan som extravagn till 1956 och skrotades 1957.

Nr 186 bevarad i Malmköping som museivagn.