NKA M58
Norrköpings Kommunala Affärsverk litt M58 nr 64-75
© Willy Forsström
data för typen M58 | |
---|---|
Fordon: | motorvagn, boggie |
Typ: | fyraxlig enriktning (4xER) |
Bolag: | Norrköpings Kommunala Affärsverk (NKA) |
Stad: | Norrköping |
Littera: | M58 |
Vagnsnummer: | 64-75 |
Ursprungligt antal: | 12 |
Tillverkare: | Hägglund 1958-1959 |
Bemanning: | enmansbetjänad |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 12250 |
Bredd (mm): | 2200 |
Höjd (mm): | 3700 |
Vikt (kg): | 13500 |
Axelföljd: | A1'A1' |
Axelavstånd (mm): | 1800 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | 5500 |
Hjuldiameter (mm): | 680+550 |
Hjulringsbredd (mm): | 92 |
Motortyp: | Hägglund MBL 68-23 |
Motorstyrka (kW): | 2x60 |
Kontrollertyp: | ASEA CBK 54, pedalkontroller |
Koppeltyp: | albert |
Kompressor: | Atlas-Copco NE3 |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | 60 |
Dörrordning: | H 1-002-0 |
Antal passagerare: | 27 sittande + 53 stående = 80 passagerare |
Utrangerade: | 1970-1977 |
Notering: |
Vagntypens historia:
Efter 1967 ombyggda till högertrafik med nummer 111-122.
Hägglundsvagnarna var spårvägens första boggievagnar. De köptes som ersättning för de nära 60-år gamla vagnarna som trafikerade linje 1. Vagnarna var tyvärr av en konstruktion vilken medförde många och svåra barnsjukdomar, vissa avhjälptes tyvärr aldrig. Med tanke på vilka stora investeringar som gjordes i vagntypen under den korta tid den användes, knappt 13 år, måste den anses som spårvägens sämsta vagntyp. Dels de stora ombyggnaderna av boggierna under 1959 till 1962, dels den mycket omfattande ombyggnaden i samband med högertrafikomläggningen 1967 kostade stora pengar. Då vagnarna ombyggdes till högertrafik byttes också elsystem och kontrollrar. Vad som däremot inte åtgärdades var drivningen på bara axlarna 1 och 3 samt att inte en avstigningsdörr anordnades längst bak. Vidare borde en bredare dörr ha anordnats i fronten. Vagnarna var 12,25 meter långa och 2,2 meter breda. Axelavståndet i boggierna var 1,8 meter och boggicentrumavståndet 5,5 meter. Två motorer på vardera 60 kW drev vagnarna vilka vägde 13,5 ton olastade. Vagnarna tog 27 sittande och 53 stående passagerare. Vagntypen avställdes 1972 och skrotades i två omgångar 1974 och 1975. En vagn blev dock kvar till 1977 och en vagn, nummer 118, finns bevarad i Malmköping.