Den runda gummilisten (och troligtvis glaset) vid "se vad man skyltat"-hålet saknas kanske? (Fast bilden kanske är överexponerad där det är som ljusast?)
Kloker skrev:Brukar inte sandboxen vara grålackad?
Sandboxen är en ledtråd...
M_M skrev:Den runda gummilisten (och troligtvis glaset) vid "se vad man skyltat"-hålet saknas kanske? (Fast bilden kanske är överexponerad där det är som ljusast?)
Nej, det är som du säger, bilden är överexponerad. Ingenting saknas...
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Vissa M28 har ju fått "nya" inredningen (antingen för att de ändå behövt plockas isär i molekyler eller som prov). Om man sett taket så hade det varit lättare att se om det är en M28 eller M29, för det finns väl inga moderniserade M28 som har en riktigt snygg dragning av kablar till lysrören, och framförallt så har väl de M28 med lysrör armaturer som GS plockat ur nåt skrotförråd med utgånga reservdelar till bussar eller nåt sånt?
(Om nån vill motbevisa mig - visa bild eller nämn åtminstone en M28 med lysrör invändigt som inte har gulnade och något missformade ändplaststycken på armaturerna).
Fortfarande inget rätt svar även om det varit väldigt nära (fast ändå inte!)
M_M skrev:Jag tror jag kom på det hela!
Det är en modern sandbox som normalt sitter på M29+M31, fast det är en M28-vagn (syns väl på att det inte finns nån vev vid skyltskåpet), eller?
Ja, det är en modern sandbox, så långt har du rätt...
danneh skrev:De bör vara en M29 på bilden, M28 (utom PLC-vagnarna) har ljusblå inredning, med blå säten och röd panel under fönsterna
Och hur vet du då att det inte är en PLC-M28?
M_M skrev:Om man sett taket så hade det varit lättare att se om det är en M28 eller M29
Jag kan se på bilden ovan vilken vagntyp det är. Så kläm fram det nu. Vad är "fel"?
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
De moderna sandboxarna har jag bara sett i M29 & M31, därför skulle kunna vara en M29:a som har fått ett "skyltskåp" från en M28:a. Skillnaden mellan skåpen är väl att 29:orna har en lucka med vev innanför, medans 28:orna bara har ett hål för veven samt ett litet fönster för att kunna se vad man har skyltat.
jesper skrev:De moderna sandboxarna har jag bara sett i M29 & M31, därför skulle kunna vara en M29:a som har fått ett "skyltskåp" från en M28:a. Skillnaden mellan skåpen är väl att 29:orna har en lucka med vev innanför, medans 28:orna bara har ett hål för veven samt ett litet fönster för att kunna se vad man har skyltat.
Helt rätt! Vagnen på bilden är M29 809 som fått skyltskåp från okänd M28...
Någon som vet varför? (Det gör inte jag nämligen).
Fast då hade jag halvt rätt, fast jag trodde det var en M28 som fått ny sandlåda, istället för en M29 som fått gammalt skyltskåp. DEN skillnaden går väl inte att se på bilden, eller?
Vagn 809 har fått det sista skrapet i lagerhyllan efter sommarens incident på Göta Älvbron med en traktor. Det skeppades med 5 extra dörrpar till m29 och nu äro de slut. Skyltlådan är väl modell m25?
olasand skrev:
Helt rätt! Vagnen på bilden är M29 809 som fått skyltskåp från okänd M28...
Någon som vet varför? (Det gör inte jag nämligen).
Jag har för mig att det var 809 som blev påkörd av en traktor på Göta Älvbron för ett tag sedan. Den blev då påkörd på främre delen av högra sidan, vilket kan betyda att man fick byta skyltskåpet (antagligen tillsammans med massa annat)...
Nupski skrev:Vagn 809 har fått det sista skrapet i lagerhyllan efter sommarens incident på Göta Älvbron med en traktor. Det skeppades med 5 extra dörrpar till m29 och nu äro de slut. Skyltlådan är väl modell m25?
Åh! Till och med M25! Trevligt. Hur ser man skillnaden mellan skyltskåpen i en M25 och en M28 då? Det verkar i och för sig vara lite tunnare än vad de är på M28:orna. Eller?
M_M skrev:Fast då hade jag halvt rätt, fast jag trodde det var en M28 som fått ny sandlåda, istället för en M29 som fått gammalt skyltskåp. DEN skillnaden går väl inte att se på bilden, eller?
Jepp, ett halvt rätt kan du väl få
(Men vet man att det inte finns någon M28 med ny sandlåda så kan man direkt se på bilden att det är en M29:a)
Det var kul det här. Skall hålla ögonen öppna efter nya bildgåtor...