Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!
Moderatorer: Infomaster, Jourmaster
av Olle » sön 20 jun, 2004 23:24
Vad passar bättre dessa dagar av fotbollsfeber än lite bilder från Porto. 1979 i maj var det inte lika förtjusande väder som nu 2004 under fotbolls-EM. Jag kom med tåget från Coimbra klockan 18 och möttes av ett kylslaget Porto när jag kom ut från den vackra São Bentostationen. Jag såg trådbussar men inga spårvagnar. Vid Praca de Liberdade mötte jag en del vagnar.  Idag 2004 ligger det ett nytt spår utefter den vänstra trottoaren och in till vänster om kyrkan i bilden. Spåret slutar vid Liberdade men ska byggas ihop med spåret på andra sidan torget vad det lider. Jag gick 1979 utefter spårvägen till Boavista.  Vid Boavista låg då den gamla fina vagnhallen, som hade spår ut mot trafiken i den väl trafikerade rondllen. Det var en fröjd att stå och se hur vagnarna backades ut mot bilarna med trolleystången förd av en man framför vagnen. Idag 2004 har man byggt ett nytt Opera- eller Teaterhus på platsen. Det ligger lite spår kvar i rondellen.   Jag bodde på hotell Tuela som låg vid Boavista. Det fanns även en smalspårig järnvägsstation vid Boavista. Den är idag banklokal, bangården och verkstäderna är borta och banvallen är spårväg med den moderna snabbspårvägen som invigdes år 2002 i september.  På lördagen började jag utforska dt som var kvar av spårvägen, trådbussarna och smalspåret i Porto. Mer om det kommer inom kort på en dator i din närhet.  lle.
Senast redigerad av Olle tis 05 dec, 2006 17:59, redigerad totalt 2 gånger.
Olle
-

Olle
-
- Blev användare: sön 01 sep, 2002 16:45
-
av Olle » mÃ¥n 28 jun, 2004 12:28
När det svenska fotbollslandslaget lämnat Porto, så ska vi stanna kvar ännu ett tag i denna vackra fantasifulla stad med sina kakelklädda husfasader och gamla portvinsfabriker. Vi åker på de kvarvarande spårvägslinjerna 3, 18 och 19 och de linjer som ersatts med tvåvånings trådbussar, linje 10, 11 och 12. Först en karta hämtad ur LRTAs handbok "Tramways in Portugal" där jag ritat in de spårvägslinjer som fanns kvar 1979.   Första biten från Boavista gick spårvägen vid sidan av gatan.  Mellan Boavista och där linje 3 svängde av, går det idag buss mitt i gatan.  Linje 3 går in på enkelspår.    Här ligger spåren kvar 2004 men obrukade och med bilar parkerade på.  Nedanför spårvagnen i bilden går idag den nya spårvägen och slutar en hållplats längre till höger. Troligen har tyrkfelsOlle varit i farten, eftersom detta rimligen inte kan vara samma vagn som på nästa foto. Detta är nog en vagn ur serien 200 - 223.   En liten bit enkelspår fanns det på en trång gata.  Linje 18 vänder vid den stora parken vid Foz.  Hit går spårvägen på linje 1A idag 2004, från Infante.  lle.
Olle
-

Olle
-
-
av Olle » mÃ¥n 28 jun, 2004 22:57
Olle
-

Olle
-
-
av Reimersholme71 » tis 29 jun, 2004 8:51
Apropå portugisiska spårvagnar... Jag såg Tomas Fogdö på TV igår kväll som åkte spårvagn i Lissabon och blev hjälpt ombord på en gammelvagn av två starka karlar, varav en var föraren. Undrar om det var för att han hade fotograf med sig, eller om portugiser är mer serviceinriktade gentemot rullstolsburna? Men jag undrade lite varför han prompt skulle upp på den äldre vagnen när det i scenen innan hade synts en modärn låggolvsvagn bakom honom... Portos nät ser på Olles bilder ut att vara normalspårigt. På TVn såg Lissbons vagnar ut att vara meterspåriga. Stämmer det? Martin
Byt politik - inte klimat!
-

Reimersholme71
-
- Blev användare: sön 20 jul, 2003 14:06
-
av Per Lind » tis 29 jun, 2004 10:46
Ja, det stämmer., Porto har normalspår och Lissabon smalspår med 900 mm spårvidd. -Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
Per Lind
-
- Blev användare: sön 01 sep, 2002 14:50
-
av Olle » tis 29 jun, 2004 23:07
Olle
-

Olle
-
-
av Bussmicke » ons 30 jun, 2004 12:43
Vilka fina bilder, det får mig att tänka att jag borde scanna in mina diabilder jag tog i Porto för 11 år sedan.  STCP 216 på Praca de Gomes Teixeira 31/5 1993, vilken linje det var vet jag ej. Går det spårvagnar hit upp idag eller är det tänkt att de skall tillbaka hit framöver? Olle?   Några spårvägsrester syns här, men vilken linje var det som gick här? Kommer det spårväg tillbaka till denna gata?  Ändhållplatsen för 2-vångstrådbussar http://www.bussmicke.se/Bussfoto/Sidor/STCP-Porto_Trolleybus.html//MN
//Bussmicke. Gör ett besök på min hemsida, Stolt ägare av: Canon EOS 1D Mark III, 5D Mark II, 40D & G9 och Panasonic Lumix DMC-FZ50, L1, LX2 & LX3.
-

Bussmicke
-
- Blev användare: sön 01 sep, 2002 0:38
-
av Olle » ons 30 jun, 2004 13:45
Bussmicke skrev: Vilka fina bilder, det får mig att tänka att jag borde scanna in mina diabilder jag tog i Porto för 11 år sedan .....
Det tycker jag absolut att du ska göra. Nånting att fördriva tiden under semestern med kanske? Det är ändå ganska tråkigt ute på stan då. Och många spårvägar i Europa kör reducerad trafik. Bussmicke skrev: ..... på Praca de Gomes Teixeira 31/5 1993, vilken linje det var vet jag ej. Går det spårvagnar hit upp idag eller är det tänkt att de skall tillbaka hit framöver?
Enligt senast Modern Tramway & .... så har man fått EU-pengar (just det !!) att bygga klart spårvägen uppe i stan. Det var nog linje 18 som vände där för 11 år sedan. 19 och 3 var väl då nedlagda på delen mellan Praca de Liberdade och Boavista? För övrigt finns bilder på dessa spår någonstans i detta Forum, men det är inte så lätt att hitta. Även en bild som jag la ut förra gången du visade just denna bild, tagen på samma ställe för halvtannat år sedan.  lle.
Olle
-

Olle
-
-
av Olle » ons 30 jun, 2004 16:09
Olle
-

Olle
-
-
av Maquinista_ » tor 22 feb, 2007 17:26
 Mr olle... im portuguese... i have 15 years old... i'm very sad... i want see this...  In nowadays... this lines and this trams don't exist  Fantastic and sad photos... i love... My english e bad i know... But i think that you can understand...  More one time congragulations...
-
Maquinista_
-
- Blev användare: tor 22 feb, 2007 17:19
av Per Lind » tor 22 feb, 2007 18:13
Underbara bilder som väcker minnen. Tyvärr fotade jag inte så mycket när jag var där i mitten av 1970-talet. Har Du någon karta, motsvarande den som kommer i detta reportage, föreställande vilka linjer går idag? Gamla överlevare och nya? -Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
Per Lind
-
- Blev användare: sön 01 sep, 2002 14:50
-
av Tobba » tor 22 feb, 2007 23:34
Härliga bilder Olle! Här ett par vemodiga kvarlevor från smalspårstiden. Bilderna tagna i november 2004 vid verkstan i Guifões norr om Porto.   /Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
-

Tobba
-
- Blev användare: lör 31 aug, 2002 21:15
-
av Olle » fre 23 feb, 2007 8:55
Tobba skrev:Härliga bilder Olle! Här ett par vemodiga kvarlevor från smalspårstiden. Bilderna tagna i november 2004 vid verkstan i Guifões norr om Porto.
/Tobba
Tack, det har jag missat. Treskenspår ser jag.  lle.
Olle
-

Olle
-
-
Återgå till Allmänt om lokaltrafik (bilder)