Helsingfors köper spårvagnar av Transtech
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Helsingfors köper spårvagnar av Transtech
Helsingfors stads trafikverk (HST) har beslutat att köpa 40 nya låggolvsspårvagnar av det finländska bolaget Transtech. Transtechs anbud bedömdes vara entydigt bäst så väl gällande pris som tekniska lösningar, då vagnarna är speciellt anpassade för Helsingfors krävande spårgeometri och andra behov. Priset för vagnarna är 113.106.384 euro (exkl. moms). Utöver dessa 40 vagnar ingår det i beställningen en option på 90 vagnar, varav 20 är i huvudsak för Degerö, 30 för Spårjokern och 40 för ersättande av äldre vagnar (leverans 2023-2026).
Bolaget Transtech är hittils mest kända för de hundratals järnvägsvagnar (med två våningar) som de levererat åt VR samt de sammanlagt 182 spårvagnar (varav 123 ännu är i bruk) som deras föregångare Valmet levererade åt HST. De beställda spårvagnarna byggs på Transtechs fabrik i Otanmäki i Kajanaland där man tidigare bl.a. renoverat HST:s gamla ledspårvagnar och metrovagnar. Tidtabell för leveranserna:
-de första första två vagnarna levereras våren 2013
-serieproduktionen börjar 2014
-de första serieproduktionsvagnarna kommer i trafik vintern 2016
-alla vagnar är i trafik 2018.
Anbudsprocessen för de nu beställda spårvagnarna började 2007 då Helsingfors stadsfullmäktige godkände projektplanen för anskaffningen. Erbjudanden för deltagande skickades åt nio företag, anbudsförfrågan åt fem och tre företag lämnade in ett anbud (Transtech, CAF och Bombardier).
Tekniska detaljer:
De nya spårvagnarna är 27,3 m långa (1 m längre än dagens längsta vagnar), 2,4 m breda (10 cm bredare än dagens vagnar) och de har 148 passagerarplatser, varav 73+14 är sittplatser och 75 ståplatser. Det finns också utrymme för fyra rullstolar eller barnvagnar ombord. Detta betyder att dessa vagnar är det klart största spårvagnarna i Helsingfors hittils.
Vagnarna har fyra vändbara boggier som är till sitt utförande anpassade till en vagn med hundraprocentigt låggolv. Boggierna har sekundärfjädring med spiralfjädrar, genomgående axlar, korta axelavstånd och luftkylda motorer. Hjulsatserna kan bytas snabbt och vagnens yttre panelering har i sin helhet skruvbefästning, vilket gör att bytandet av enskilda paneler går så snabbt att det inte påverkar antalet vagnar i trafik. Detta eftersom vagnarna inte behöver stå i vagnhallen i väntan på att limmet ska torka.
När det gäller utnyttjande av bromsningsenergi så har Transtechs vagnar en helt ny lösning med vattenförkylda resistorer, som gör att energin kan utöver uppvärmning även användas för förkylning av vagnen. Det är också möjligt att senare installera superkondensatorer i vagnarna.
Det finns en bild på de nya vagnarna på Hufvudstadsbladets webbsida. Det hur vagnarna exakt kommer att se ut bestäms i ett senare skede tillsammans med en designer utsedd av HST.
Bolaget Transtech är hittils mest kända för de hundratals järnvägsvagnar (med två våningar) som de levererat åt VR samt de sammanlagt 182 spårvagnar (varav 123 ännu är i bruk) som deras föregångare Valmet levererade åt HST. De beställda spårvagnarna byggs på Transtechs fabrik i Otanmäki i Kajanaland där man tidigare bl.a. renoverat HST:s gamla ledspårvagnar och metrovagnar. Tidtabell för leveranserna:
-de första första två vagnarna levereras våren 2013
-serieproduktionen börjar 2014
-de första serieproduktionsvagnarna kommer i trafik vintern 2016
-alla vagnar är i trafik 2018.
Anbudsprocessen för de nu beställda spårvagnarna började 2007 då Helsingfors stadsfullmäktige godkände projektplanen för anskaffningen. Erbjudanden för deltagande skickades åt nio företag, anbudsförfrågan åt fem och tre företag lämnade in ett anbud (Transtech, CAF och Bombardier).
Tekniska detaljer:
De nya spårvagnarna är 27,3 m långa (1 m längre än dagens längsta vagnar), 2,4 m breda (10 cm bredare än dagens vagnar) och de har 148 passagerarplatser, varav 73+14 är sittplatser och 75 ståplatser. Det finns också utrymme för fyra rullstolar eller barnvagnar ombord. Detta betyder att dessa vagnar är det klart största spårvagnarna i Helsingfors hittils.
Vagnarna har fyra vändbara boggier som är till sitt utförande anpassade till en vagn med hundraprocentigt låggolv. Boggierna har sekundärfjädring med spiralfjädrar, genomgående axlar, korta axelavstånd och luftkylda motorer. Hjulsatserna kan bytas snabbt och vagnens yttre panelering har i sin helhet skruvbefästning, vilket gör att bytandet av enskilda paneler går så snabbt att det inte påverkar antalet vagnar i trafik. Detta eftersom vagnarna inte behöver stå i vagnhallen i väntan på att limmet ska torka.
När det gäller utnyttjande av bromsningsenergi så har Transtechs vagnar en helt ny lösning med vattenförkylda resistorer, som gör att energin kan utöver uppvärmning även användas för förkylning av vagnen. Det är också möjligt att senare installera superkondensatorer i vagnarna.
Det finns en bild på de nya vagnarna på Hufvudstadsbladets webbsida. Det hur vagnarna exakt kommer att se ut bestäms i ett senare skede tillsammans med en designer utsedd av HST.
Senast redigerad av indigirka den torsdag 02 december 2010 20:51, redigerad totalt 2 gång.
Re: Helsingfors köper spårvagnar av Transtech
Transtech hemsida med flera bilder:
http://www.transtech.fi/index.php?16
http://www.transtech.fi/index.php?16
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Re: Helsingfors köper spårvagnar av Transtech
2,4 m breda. Som A34/M06 alltså. På en meterspårig bana. Inte illa 

Bantekniker
Re: Helsingfors köper spårvagnar av Transtech
Grattis alla helsingforsbor!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Helsingfors köper spårvagnar av Transtech
Jag vill minnas att GB vagnar är 2,50 - men jag kan vara ute och cykla smalspårsdressin på ryskt bredspår.Bobjörk skrev:2,4 m breda. Som A34/M06 alltså. På en meterspårig bana. Inte illa
Å andra sidan, vad är problemet. X10p är 2,6m breda och har inte ens meterspår att balansera sig på, det går visst ändå.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Helsingfors köper spårvagnar av Transtech
Även Gråkallbanens vagnar är 2,60 m har jag för mig.TonyM skrev:Jag vill minnas att GB vagnar är 2,50 - men jag kan vara ute och cykla smalspårsdressin på ryskt bredspår.Bobjörk skrev:2,4 m breda. Som A34/M06 alltså. På en meterspårig bana. Inte illa
Å andra sidan, vad är problemet. X10p är 2,6m breda och har inte ens meterspår att balansera sig på, det går visst ändå.
//T
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Helsingfors köper spårvagnar av Transtech
Känns som vissa delar i pressreleasen är en pik till föregående leverantör, tex det där om att limmet inte måste torka...
HS
HS
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Re: Helsingfors köper spårvagnar av Transtech
Då är det väl så att M06 är ovanlig smala för normalspår dåHarald skrev:Även Gråkallbanens vagnar är 2,60 m har jag för mig.TonyM skrev:Jag vill minnas att GB vagnar är 2,50 - men jag kan vara ute och cykla smalspårsdressin på ryskt bredspår.Bobjörk skrev:2,4 m breda. Som A34/M06 alltså. På en meterspårig bana. Inte illa
Å andra sidan, vad är problemet. X10p är 2,6m breda och har inte ens meterspår att balansera sig på, det går visst ändå.
//T

Bantekniker
Re: Helsingfors köper spårvagnar av Transtech
Det är inte frågan om någon pressrelease utan om min egen text, som för sin del till stora delar är en omskrivning av en HST-styrelsemedlems blogginlägg. Angående limbefästning så var avsaknaden av den (för den yttre paneleringens, fönstrens och vissa andra delars del) en av kraven som HST ställde på spårvagnstillverkarna. I Variotramvagnarna används limbefästning, vilket har visat sig vara en dålig lösning framför allt med tanke på det när det måste tas loss delar från vagnen. Fastlimmade delar går ofta sönder när man försöker ta loss dem och det tar allt för lång tid för limmet att torka.Henrik Schütz skrev:Känns som vissa delar i pressreleasen är en pik till föregående leverantör, tex det där om att limmet inte måste torka...
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Helsingfors köper spårvagnar av Transtech
Det var en bra text, du skulle kunna författa pressreleaser åt SL
, texten om A35 innehöll inte mycket info!
Det blir lite som en M23 alltså, med skruvade fönster och paneler går det blixtsnabbt att byta skal!
HS

Det blir lite som en M23 alltså, med skruvade fönster och paneler går det blixtsnabbt att byta skal!
HS
-
- Inlägg: 58
- Blev medlem: måndag 11 april 2005 20:52
Re: Helsingfors köper spårvagnar av Transtech
Det verkar som om finnarna numera är de enda som har god smak när det gäller frontens utseende. Häftiga helikopterfronter kanske går bra ihop med skyskrapor av glas men i en normal stad blir det en skärande kulturkrock. Kommer vagnarna att se ut som på Transtechs bilder är Helsingforsborna bara att gratulera till en tidlös design som smälter väl in i stadsbilden.
Re: Helsingfors köper spårvagnar av Transtech
Jag fattar att det bara är exempel, men på External view 1 så ser man snö runt vagnen och i vagnen sitter en tjej med ärmlös topp på sig. Snacka om nån som gör en långresa om det lönar sig att ta av sig så många plagg, och snacka om varmt och skönt inne i vagnenRAIDEr skrev:Transtech hemsida med flera bilder:
http://www.transtech.fi/index.php?16


Re: Helsingfors köper spårvagnar av Transtech
De nya vagnarnas konstruktionsdetaljer har nu slagits fast:
En sidobild av vagnen - delförstoring
En innerbild från vagnen
Det som inte ännu har bestämts är inredningsmaterial och färgsättningens detaljer (beslut om dessa kommer att fattas i höst).
En sidobild av vagnen - delförstoring
En innerbild från vagnen
Det som inte ännu har bestämts är inredningsmaterial och färgsättningens detaljer (beslut om dessa kommer att fattas i höst).
Re: Helsingfors köper spårvagnar av Transtech
Finns det något på de länkade bilderna som inte i princip skulle kunna vara taget från vilken modern spårvagn som helst? 

Re: Helsingfors köper spårvagnar av Transtech
The front looks like a copy of the Bombardier FLEXITY Berlin:indigirka skrev:De nya vagnarnas konstruktionsdetaljer har nu slagits fast:
http://transphoto.ru/photo/284628/
-
- Inlägg: 2125
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Helsingfors köper spårvagnar av Transtech
Här är en direkt länk till nya spårvagnen: http://www.transtech.fi/index.php?id=16 ... news_id=14
Observera möbleringen 2+2, det är väl därför vagnen har så många sittplatser, 73 + 14.
Snygg flicka på sista bilden
Kul att dom kör med den klassiska Helsingforsfärgen, kom ni ihåg när dom nya orange ledvagnarna skulle ersätta dom gamla vagnarna, det var nära att det blivit revolt i Helsingfors.
Håller med om att en spårvagn skall se ut som en spårvagn , inte som dom franska monstren.
Observera möbleringen 2+2, det är väl därför vagnen har så många sittplatser, 73 + 14.
Snygg flicka på sista bilden

Kul att dom kör med den klassiska Helsingforsfärgen, kom ni ihåg när dom nya orange ledvagnarna skulle ersätta dom gamla vagnarna, det var nära att det blivit revolt i Helsingfors.
Håller med om att en spårvagn skall se ut som en spårvagn , inte som dom franska monstren.
Re: Helsingfors köper spårvagnar av Transtech
Här är några bilder från Finska Spårvägsskällskapets besök vid Transtech i Uleåborg, där man har byggt en vagnmodell av trä. Texten finns tyvärr bara på finska.
http://raitio.org/ratikat/helsinki/hkl/ ... mockup.htm
En annan presentation på finska om de nya spårvagnarna och Transtech (mars 2011):
http://raitio.org/ratikat/helsinki/hkl/ ... nstech.pdf
http://raitio.org/ratikat/helsinki/hkl/ ... mockup.htm
En annan presentation på finska om de nya spårvagnarna och Transtech (mars 2011):
http://raitio.org/ratikat/helsinki/hkl/ ... nstech.pdf
Senast redigerad av gemini den lördag 06 augusti 2011 2:24, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Helsingfors köper spårvagnar av Transtech
Nyare bilder av vagnmodellen:gemini skrev:Här är några bilder från Finska Spårvägsskällskapets besök vid Transtech i Uleåborg, där man har byggt en vagnmodell av trä. Texten finns tyvärr bara på finska.
http://raitio.org/ratikat/helsinki/hkl/ ... mockup.htm
http://haltia.blogspot.com/2011/09/vier ... oihin.html
Det är nu mer eller mindre bestämt att de nya vagnarna kommer att få en ganska traditionell färgsättning där den övre halvan av vagnen är gul och den nedre grön (illustreras av ovan länkade bilder). Den största skillnaden till Valmets ledvagnar är att fönsterraden är svart.
Re: Helsingfors köper spårvagnar av Transtech
[quote="indigirka"]
Det är nu mer eller mindre bestämt att de nya vagnarna kommer att få en ganska traditionell färgsättning där den övre halvan av vagnen är gul och den nedre grön (illustreras av ovan länkade bilder). Den största skillnaden till Valmets ledvagnar är att fönsterraden är svart.[/quote)
Hur vet man det om om man inte kan läsa sidan på det andra riksspråket, det med Europeiskt ursprung?
/Göran
Det är nu mer eller mindre bestämt att de nya vagnarna kommer att få en ganska traditionell färgsättning där den övre halvan av vagnen är gul och den nedre grön (illustreras av ovan länkade bilder). Den största skillnaden till Valmets ledvagnar är att fönsterraden är svart.[/quote)
Hur vet man det om om man inte kan läsa sidan på det andra riksspråket, det med Europeiskt ursprung?
/Göran