Hela Sveriges spårvägssajt sedan 1996
Svenska | English | Deutsch | Om webbplatsen | Kontakta oss | Sök

SL utreder cykel på buss

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Infomaster, Jourmaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

SL utreder cykel på buss

Inläggav Erik Sandblom » tis 17 feb, 2009 15:06

DN: Snart får cykeln åka med på bussen
Till sommaren blir det möjligt att ta med sig cykeln på en del av SL:s busslinjer. På sikt ska cyklar bli vanliga inslag även i tunnelbanan.

Min kommentar: De vill att föraren ska sätta fast cykeln bakpå bussen. I Nordamerika verkar det vanligare att resenären själv sätter fast cykeln frampå. Det tycker jag låter bättre eftersom det bör gå fortare samtidigt som föraren har uppsikt på cyklarna.

Portland Trimet: How to Load Your Bike on the Bus
Oil is for sissies
Användarvisningsbild
Erik Sandblom

Blev användare: tis 20 jun, 2006 13:42

Re: SL utreder cykel på buss

Inläggav daniel_s » tis 17 feb, 2009 15:49

Erik Sandblom skrev:DN: Snart får cykeln åka med på bussen
Till sommaren blir det möjligt att ta med sig cykeln på en del av SL:s busslinjer. På sikt ska cyklar bli vanliga inslag även i tunnelbanan.

Min kommentar: De vill att föraren ska sätta fast cykeln bakpå bussen. I Nordamerika verkar det vanligare att resenären själv sätter fast cykeln frampå. Det tycker jag låter bättre eftersom det bör gå fortare samtidigt som föraren har uppsikt på cyklarna.

Det lär dock vara sämre ur trafiksäkerhetssynpunkt?
daniel_s

Blev användare: fre 13 sep, 2002 15:40

Inläggav Erik Sandblom » tis 17 feb, 2009 17:06

daniel_s skrev:

Jag vet inte. Kan du utveckla det?

Huvudsaken är att cyklarna inte ramlar av och det ska dom göra varken fram eller bak. Sitter dom där fram så kan föraren se om något är på väg att hända.
Oil is for sissies
Användarvisningsbild
Erik Sandblom

Inläggav daniel_s » tis 17 feb, 2009 17:09

Erik Sandblom skrev:
daniel_s skrev:Det lär dock vara sämre ur trafiksäkerhetssynpunkt?

Fronten blir mer elak mot oskyddade trafikanter?
daniel_s

Inläggav bruse » tis 17 feb, 2009 17:20

daniel_s skrev:
Erik Sandblom skrev:
daniel_s skrev:Det lär dock vara sämre ur trafiksäkerhetssynpunkt?

Fronten blir mer elak mot oskyddade trafikanter?

Bussförarna kanske får sluta med att köra på folk?
Användarvisningsbild
bruse

Blev användare: fre 31 maj, 2002 8:50

Inläggav daniel_s » tis 17 feb, 2009 17:36

bruse skrev:Bussförarna kanske får sluta med att köra på folk?

Jag hoppas att du skriver så där för att retas, och inte för att du är okunnig om sannolikheter.

Nu är jag ju inte säker på att det verkligen ÄR en nackdel att ha en cykel framtill på bussen om man råkar köra på någon, men OM det är det så funkar det liksom inte att bara avfärda det med "då får man väl låta bli att köra på folk". Trafiksäkerhet fungerar inte på det viset, det är ungefär som att säga "Idag har jag ingen cykelhjälm så nu får bilförarna se till att inte köra på mig"; det finns en viss sannolikhet för att det händer oavsett detta uttalande.
daniel_s

Inläggav Harald » tis 17 feb, 2009 18:51

Man kan ju börja med att ta reda på hur vanligt det är att bussens front träffar oskyddade trafikanter. När vi började undersöka olyckor mellan spårvagnar och oskyddade trafikanter närmare en gång i tiden så visade det sig att de flesta och allvarligaste olyckorna inträffade längs vagnens sida.
Harald

Blev användare: sön 24 nov, 2002 12:04

Inläggav daniel_s » tis 17 feb, 2009 18:56

Harald skrev:Man kan ju börja med att ta reda på hur vanligt det är att bussens front träffar oskyddade trafikanter. När vi började undersöka olyckor mellan spårvagnar och oskyddade trafikanter närmare en gång i tiden så visade det sig att de flesta och allvarligaste olyckorna inträffade längs vagnens sida.

Jo, så är det säkert med bussar också (nu spekulerar jag iofs fritt utan tillgång till fakta). Men när det gäller att introducera ett nytt problem kan man ju lakoniskt säga "Nej!" utan att göra samma noggranna överväganden som när man ska prioritera åtgärder mot problem som redan finns. (Detta fenomen ställer nog för övrigt till det en hel del när det gäller att införa nymodigheter i spårtrafiken. Det krävs ett visst mod för att säga ja till något som man kan säga nej till!)
daniel_s

Inläggav bruse » tis 17 feb, 2009 19:29

Daniel, du får dra dina egna växlar, vilket du iallfall gör, så det är ingen idé att kommentera.
Användarvisningsbild
bruse

Blev användare: fre 31 maj, 2002 8:50

Inläggav Erik Sandblom » tis 17 feb, 2009 19:32

Jag önskar mig kortare spärrtider för cykel i pendeltågen, och samtidigt en avgift för cykel. Idag får man inte ta med cykel kl 06-09 och kl 15-18. Det är totalt sex timmar, halva dagen. Även om resan inte gäller arbetsresa är det snävt att planera in en pendeltågsresa som börjar efter kl 09 och slutar innan kl 15.

Spärrtiderna kunde halveras till exempelvis 0700-0830 och 1530-1700. Avgiften för cykel skulle kunna vara som barnbiljett. Man borde ha cykelkrokar i taket så att cyklarna inte tar så stor plats, och fällsitsar under så att platsen kan utnyttjas när det inte finns någon cykel. Man kan behålla förbudet mot på- och avstigning med cykel på pendeltåg vid centralstationen för min del.

Jag tror det skulle uppmuntra en del att ta cykeln till jobbet några dagar i veckan.
Oil is for sissies
Användarvisningsbild
Erik Sandblom

Inläggav daniel_s » tis 17 feb, 2009 20:32

bruse skrev:Daniel, du får dra dina egna växlar, vilket du iallfall gör, så det är ingen idé att kommentera.

Tack, detta är precis vad jag önskar. Jag gillar att debattera själv, utan att någon annan lägger sig i :wink:
daniel_s

Inläggav Patrick » tis 17 feb, 2009 22:12

Kommer ihåg att "förr i tiden" så hade bussarna cykelställ framtill på bussarna och på vintern skidställ baktill. Cykelstället var två spröt som man vinklade ut i färdriktningen och hängde cykeln på dessa.

Tror dom försvann på grund av olycksrisken någon gång på 60-talet.

Appropå olycksrisk så läste jag någonstans att de flesta kollisioner sker på högra sidan av bussen (ungefär där frontdörren sitter) detta då föraren nästan alltid vrider ratten till vänster för att förhindra att smällen kommer rakt på honom. Därför är den ensamma stolen precis bakom frontdörren den farligaste platsen att sitta på! Tänk på att bussen är numera för det mesta dessutom är byggd av tunn aluminiumplåt och plywood - gissa hur den ser ut efter en smäll!
Användarvisningsbild
Patrick

Blev användare: tis 20 aug, 2002 22:30

Inläggav LÅ1 » tis 17 feb, 2009 22:50

Erik Sandblom skrev:Jag önskar mig kortare spärrtider för cykel i pendeltågen, och samtidigt en avgift för cykel. Idag får man inte ta med cykel kl 06-09 och kl 15-18. Det är totalt sex timmar, halva dagen. Även om resan inte gäller arbetsresa är det snävt att planera in en pendeltågsresa som börjar efter kl 09 och slutar innan kl 15.

Spärrtiderna kunde halveras till exempelvis 0700-0830 och 1530-1700. Avgiften för cykel skulle kunna vara som barnbiljett. Man borde ha cykelkrokar i taket så att cyklarna inte tar så stor plats, och fällsitsar under så att platsen kan utnyttjas när det inte finns någon cykel. Man kan behålla förbudet mot på- och avstigning med cykel på pendeltåg vid centralstationen för min del.

Jag tror det skulle uppmuntra en del att ta cykeln till jobbet några dagar i veckan.

Av praktiska själ så tillåts inte cyklar på tågen under de tider då folk står packade på tågen! Det är säkert det som bestämt tidsgränserna, inte bara tyckande! Så vill du ta med cykeln till jobbet så får du se till att anpassa jobbtiderna efter tillåtna cykeltider!
Och med tanke på trafikstörningar etc. kan det säkert bli problem även utanför förbudstiderna. Är tåget fullt så kommer du inte ombord med en cykel!

Och att ha olika tider för olika sträckor och/eller riktningar fungerar inte i praktiken!

Att ha takkrokar för cyklar kan fungera kanske i cykelrum, i hallen eller på balkongen etc. Men knappast i ett fordon som rör sig!
Gör gångbanor, gågator och trottoarer till de cykelfria zoner de skall vara!
--------------------
... och sedan levde de lyckliga hela långa dagen! Slutet på saga för unga dagssländor. (Fritt efter Hälge-strip av Lars Mortimer)
LÅ1

Blev användare: tis 15 mar, 2005 16:32

Inläggav LÅ1 » ons 18 feb, 2009 1:15

Hittade en bloggande bussförare som kommenterade detta senaste påhitt från SL.

Om jag mins rätt så var det väldigt få resenärer som ville ha cykeln på bussen vid förra försöket! Om man skall tolka det som att då behövs det inte eller som att då gör det inte så mycket, det kan ju diskuteras.

Hur många cyklar kan man ha per buss?

Vad kostar det att förse de aktuella bussarna med cykelhållare?

Hur kommer cykelmedförande passagerare att reagera om det redan är fullt på cykelhållaren och gles tidtabell? Eller om man av någon anledning var tvungen att köra med en annan buss som då saknar cykelställ?

OK! Nu vet jag att några kommer att säga att jag letar problem och negativa infallsvinklar! Men jag tycker det är motiverat att se det ur flera synvinklar! Fördelen inser jag också, men den är väl inte mycket att diskutera!
Gör gångbanor, gågator och trottoarer till de cykelfria zoner de skall vara!
--------------------
... och sedan levde de lyckliga hela långa dagen! Slutet på saga för unga dagssländor. (Fritt efter Hälge-strip av Lars Mortimer)
LÅ1

Blev användare: tis 15 mar, 2005 16:32

Inläggav NerdBoy » ons 18 feb, 2009 10:30

Den som vill läsa förslaget hittar det här: https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelsehandlingar/2009/%C3%84rende%2024%20F%C3%B6rslag%20m%C3%B6jligg%C3%B6r%20%C3%B6kat%20medtagande%20cykel%20kollektivtrafik.pdf

En intressant detalj är att förslaget säger att "Grundförutsättningarna för ett genomförande är att samma regler ska gälla för detta försök som för cyklar på pendeltåg och Saltsjöbanan. Det vill säga inga cyklar tillåts under högtrafikperioderna på vardagar."

En annan detalj, som förslaget tyvärr inte tar upp tillräckligt tydligt, är om lastning och lossning av cykel skall kunna ske vid samtliga hållplatser utefter linjerna. När linjerna till Nacka/Värmdö beskrivs står det att "Slussen är inte en bra plats att lasta och lossa cyklar på i dagsläget och inte heller en plats som det är lätt att ta cykeln till. Därför vore det bättre om cykellastning och lossning kunde ske exempelvis vid Londonviadukten.", vilket jag tolkar som att SL kommer att besluta vilka hållplatser som är lämpliga.
Droppen urholkar stenen. Cykeln urholkar förnuftet.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Blev användare: lör 14 aug, 2004 10:01

Inläggav NerdBoy » ons 18 feb, 2009 10:31

Siffran 1 minut är dessutom väl tilltagen, förslaget säger 45 sekunder. Snacka om glädjekalkyl...

"Om vi räknar med att ett cykelställ bak på bussen kan lasta två cyklar och att dessa båda platser utnyttjas under samma avgång blir tidsåtgången för lastning och lossning plus lastsäkring (den tid föraren måste lämna förarplatsen) maximalt 4*45 sek, dvs totalt 3 minuter körtidsförlängning på aktuella avgångar."

LÅ1 skrev:Om jag mins rätt så var det väldigt få resenärer som ville ha cykeln på bussen vid förra försöket! Om man skall tolka det som att då behövs det inte eller som att då gör det inte så mycket, det kan ju diskuteras.

"1996 genomfördes ett nytt försök med cyklar på bussar ut mot Mälaröarna baserat på utredningen från 1995. Flera linjer, 311/312/317/318, tilläts ta cyklar på cykelkrokar som monterats fram för att föraren skulle ha god uppsikt över last och lastsäkring. Transport tilläts under veckans alla dagar, utanför högtrafiktid, men endast från och till ett urval av ”cykelhållplatser” enligt utredningens principer. En broschyr togs fram med beskrivning av vid vilka hållplatser cyklar var tillåtna. Cykelhållplatserna märktes också upp med speciella skyltar. Ingen kostnad togs ut för cykeln. Cykeltransporterna var få men de som provade var nöjda. Många avstod för att det fanns risk att inte komma med om andra redan tagit med cyklar på bussen."

LÅ1 skrev:Hur många cyklar kan man ha per buss?

Två.

LÅ1 skrev:Vad kostar det att förse de aktuella bussarna med cykelhållare?

"Det har varit svårt att få fram kostnader för inköp och montering av cykelkrokar. En leverantör av cykelkrokar har dock lämnat en prisuppgift på 7000 kr per cykelkrok för bakmontering, monterat och klart."

"Flera entreprenörer har blivit tillfrågade men få har lämnat uppgifter om fordonsbehov för att säkra cykeltransport på en viss linje/linjer. En entreprenör lämnade uppgift om ca 40 fordon för att trafikera tre linjer i södra länet med cykelkrokar. Kostnaden för att utrusta 40 fordon med cykelkrokar uppgår till ca 280 000 kr (material och montering)."

LÅ1 skrev:Hur kommer cykelmedförande passagerare att reagera om det redan är fullt på cykelhållaren och gles tidtabell?

Cyklister är som bekant glada och lyckliga människor, de kommer leende att vänta till nästa avgång två timmar senare.

LÅ1 skrev:Eller om man av någon anledning var tvungen att köra med en annan buss som då saknar cykelställ?

"För att kunden ska kunna känna sig säker på att få med sin cykel på önskad buss föreslås att möjlighet till förbokning införs. SL kundtjänst eller aktuell entreprenör skulle kunna vara mottagare av bokningsförfrågningar från kund och även förmedla bokningen förare, helst direkt i BussPC-systemet. Om en bokad resa inte kan genomföras för att bussen som kommer inte har cykelkrokar, borde SLs ordinarie resegaranti kunna gälla. Avgångar som erbjuder cykeltransport bör annonseras i tidtabell."

LÅ1 skrev:OK! Nu vet jag att några kommer att säga att jag letar problem och negativa infallsvinklar! Men jag tycker det är motiverat att se det ur flera synvinklar! Fördelen inser jag också, men den är väl inte mycket att diskutera!

Alla förslag på förändringar ska tåla att synas i sömmarna. :P
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav NerdBoy » ons 18 feb, 2009 10:32

daniel_s skrev:

"Föraren har ett straffrättsligt ansvar för att last som transporteras med bussen är ordentligt säkrat. Cykelkrokar föreslås monteras bak för att cykelställ är svåra att montera fram på moderna bussar och dessutom inte lämpliga ur trafiksäkerhets-synpunkt. Regelverket för vägtrafik tillåter inte konstruktioner eller last på fordon som kan förvärra skada vid olycka. Bakmonterade cykelkrokar medför att föraren måste gå ur bussen för att säkerställa att cykeln är rätt lastad och säkrad, även om kunden själv lastar på cykeln."

"Av utrymmes- och säkerhetsskäl kan normala cyklar inte tillåtas inne i bussarna om inte särskilda lastutrymmen finns. Barnvagnsutrymmen och handikapplatser räknas inte som sådana utrymmen. Det lämnar utrymme för cykeltransport med cykelhållare antingen fram eller bak på bussen. Svenska trafiksäkerhetsregler förbjuder konstruktioner och last som kan förvärra konsekvenserna vid olyckor. Därmed försvinner i princip möjligheten till cykeltransport fram på bussen för att cykel eller cykelhållare skulle kunna förvärra skadan vid en påkörandeolycka.
Ytterligare ett riskmoment med bakmonterade cykelhållare är utanpååkning. Risken är jämförbar med att åka på koppel i tunnelbanan."

"Moderna bussar är byggda med så mycket framruta att cykelkrokar som monteras fram kommer att hamna för lågt för att möjliggöra upphängning av cyklar. Krokar monterade bak på bussen är däremot möjligt.
Föraren har alltid ansvar för lastsäkring och måste av den anledningen alltid kontrollera att cykeln är rätt lastad och säkrad bak på bussen. Detta har tidigare använts som ett arbetsmiljö- och kassasäkerhetsargument mot denna typ av cykeltransporter. När kontanthanteringen slopats på bussarna bör det öppnas möjligheter för passagerarlastning av cykel och förarövervakad lastsäkring."
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav NerdBoy » ons 18 feb, 2009 10:34

Erik Sandblom skrev:Jag önskar mig kortare spärrtider för cykel i pendeltågen, och samtidigt en avgift för cykel. Idag får man inte ta med cykel kl 06-09 och kl 15-18. Det är totalt sex timmar, halva dagen. Även om resan inte gäller arbetsresa är det snävt att planera in en pendeltågsresa som börjar efter kl 09 och slutar innan kl 15.

Förbjudet 15:30-17:00 och därefter tillåtet? När föreställer du dig att vanliga människor åker hem från jobbet?
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Erik Sandblom » tor 19 feb, 2009 19:52

NerdBoy skrev:"Om vi räknar med att ett cykelställ bak på bussen kan lasta två cyklar och att dessa båda platser utnyttjas under samma avgång blir tidsåtgången för lastning och lossning plus lastsäkring (den tid föraren måste lämna förarplatsen) maximalt 4*45 sek, dvs totalt 3 minuter körtidsförlängning på aktuella avgångar."

Det låter inte så mycket i och med att det är utanför högtrafik, dvs 06-09 och 15-18. Under dessa tider kan man förvänta sig att bussen ändå inte måste stanna på alla hållplatser och att det därför finns lite luft i tabellen.

NerdBoy skrev:
LÅ1 skrev:Hur kommer cykelmedförande passagerare att reagera om det redan är fullt på cykelhållaren och gles tidtabell?

Cyklister är som bekant glada och lyckliga människor, de kommer leende att vänta till nästa avgång två timmar senare.

Linjerna 780 och 787 (Södertälje) går varje halvtimme under nuvarande tidtabellsperiod.

Beträffande de andra linjerna kan jag hålla med. I rapporten som Nerdboy länkade står det "Förslaget inriktar sig främst på fritidscykling", det vill säga resenärerna antas göra cykelresor enbart för det höga nöjets skull. Ändå är det ingen bra service att resenärerna förväntas chansa på nästa buss om två timmar ifall de två cykelplatserna är upptagna.

NerdBoy skrev:
LÅ1 skrev:Eller om man av någon anledning var tvungen att köra med en annan buss som då saknar cykelställ?

"För att kunden ska kunna känna sig säker på att få med sin cykel på önskad buss föreslås att möjlighet till förbokning införs. SL kundtjänst eller aktuell entreprenör skulle kunna vara mottagare av bokningsförfrågningar från kund och även förmedla bokningen förare, helst direkt i BussPC-systemet. Om en bokad resa inte kan genomföras för att bussen som kommer inte har cykelkrokar, borde SLs ordinarie resegaranti kunna gälla. Avgångar som erbjuder cykeltransport bör annonseras i tidtabell."

Det låter ju bra.
Oil is for sissies
Användarvisningsbild
Erik Sandblom

Inläggav Erik Sandblom » tor 19 feb, 2009 20:00

LÅ1 skrev:Av praktiska själ så tillåts inte cyklar på tågen under de tider då folk står packade på tågen! Det är säkert det som bestämt tidsgränserna, inte bara tyckande!

Jo men de är nog mindre packade utanför kl 0700-0830 och kl 1530-1700. Samt att om man tar ut en avgift som jag föreslår så kan det dämpa antalet cyklar jämfört med idag där det är gratis.

LÅ1 skrev:Så vill du ta med cykeln till jobbet så får du se till att anpassa jobbtiderna efter tillåtna cykeltider!

Det handlar inte om att ta med cykeln utan att göra en kombinationsresa cykel/kollektivtrafik.

LÅ1 skrev:Att ha takkrokar för cyklar kan fungera kanske i cykelrum, i hallen eller på balkongen etc. Men knappast i ett fordon som rör sig!

Jo det går bra. Man gör så i utlandet, Tyskland t ex. Fördelen är att det tar mindre plats.

Bild
Fahrradmitnahme im Fernverkehr mit der DB AG
Oil is for sissies
Användarvisningsbild
Erik Sandblom

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik