|
Hela Sveriges spårvägssajt sedan 1996
|
Svenska | English | Deutsch | Om webbplatsen | Kontakta oss | Sök |
|
Moderatorer: Infomaster, Jourmaster
Erik Sandblom skrev:DN: Snart får cykeln åka med på bussen
Till sommaren blir det möjligt att ta med sig cykeln på en del av SL:s busslinjer. På sikt ska cyklar bli vanliga inslag även i tunnelbanan.
Min kommentar: De vill att föraren ska sätta fast cykeln bakpå bussen. I Nordamerika verkar det vanligare att resenären själv sätter fast cykeln frampå. Det tycker jag låter bättre eftersom det bör gå fortare samtidigt som föraren har uppsikt på cyklarna.
daniel_s skrev:Erik Sandblom skrev:DN: Snart får cykeln åka med på bussen
Till sommaren blir det möjligt att ta med sig cykeln på en del av SL:s busslinjer. På sikt ska cyklar bli vanliga inslag även i tunnelbanan.
Min kommentar: De vill att föraren ska sätta fast cykeln bakpå bussen. I Nordamerika verkar det vanligare att resenären själv sätter fast cykeln frampå. Det tycker jag låter bättre eftersom det bör gå fortare samtidigt som föraren har uppsikt på cyklarna.
Det lär dock vara sämre ur trafiksäkerhetssynpunkt?
Erik Sandblom skrev:daniel_s skrev:Det lär dock vara sämre ur trafiksäkerhetssynpunkt?
Jag vet inte. Kan du utveckla det?
daniel_s skrev:Erik Sandblom skrev:daniel_s skrev:Det lär dock vara sämre ur trafiksäkerhetssynpunkt?
Jag vet inte. Kan du utveckla det?
Fronten blir mer elak mot oskyddade trafikanter?
bruse skrev:Bussförarna kanske får sluta med att köra på folk?
Harald skrev:Man kan ju börja med att ta reda på hur vanligt det är att bussens front träffar oskyddade trafikanter. När vi började undersöka olyckor mellan spårvagnar och oskyddade trafikanter närmare en gång i tiden så visade det sig att de flesta och allvarligaste olyckorna inträffade längs vagnens sida.
bruse skrev:Daniel, du får dra dina egna växlar, vilket du iallfall gör, så det är ingen idé att kommentera.
Erik Sandblom skrev:Jag önskar mig kortare spärrtider för cykel i pendeltågen, och samtidigt en avgift för cykel. Idag får man inte ta med cykel kl 06-09 och kl 15-18. Det är totalt sex timmar, halva dagen. Även om resan inte gäller arbetsresa är det snävt att planera in en pendeltågsresa som börjar efter kl 09 och slutar innan kl 15.
Spärrtiderna kunde halveras till exempelvis 0700-0830 och 1530-1700. Avgiften för cykel skulle kunna vara som barnbiljett. Man borde ha cykelkrokar i taket så att cyklarna inte tar så stor plats, och fällsitsar under så att platsen kan utnyttjas när det inte finns någon cykel. Man kan behålla förbudet mot på- och avstigning med cykel på pendeltåg vid centralstationen för min del.
Jag tror det skulle uppmuntra en del att ta cykeln till jobbet några dagar i veckan.
LÅ1 skrev:Om jag mins rätt så var det väldigt få resenärer som ville ha cykeln på bussen vid förra försöket! Om man skall tolka det som att då behövs det inte eller som att då gör det inte så mycket, det kan ju diskuteras.
LÅ1 skrev:Hur många cyklar kan man ha per buss?
LÅ1 skrev:Vad kostar det att förse de aktuella bussarna med cykelhållare?
LÅ1 skrev:Hur kommer cykelmedförande passagerare att reagera om det redan är fullt på cykelhållaren och gles tidtabell?
LÅ1 skrev:Eller om man av någon anledning var tvungen att köra med en annan buss som då saknar cykelställ?
LÅ1 skrev:OK! Nu vet jag att några kommer att säga att jag letar problem och negativa infallsvinklar! Men jag tycker det är motiverat att se det ur flera synvinklar! Fördelen inser jag också, men den är väl inte mycket att diskutera!
daniel_s skrev:Erik Sandblom skrev:DN: Snart får cykeln åka med på bussen
Det lär dock vara sämre ur trafiksäkerhetssynpunkt?
Erik Sandblom skrev:Jag önskar mig kortare spärrtider för cykel i pendeltågen, och samtidigt en avgift för cykel. Idag får man inte ta med cykel kl 06-09 och kl 15-18. Det är totalt sex timmar, halva dagen. Även om resan inte gäller arbetsresa är det snävt att planera in en pendeltågsresa som börjar efter kl 09 och slutar innan kl 15.
Spärrtiderna kunde halveras till exempelvis 0700-0830 och 1530-1700. Avgiften för cykel skulle kunna vara som barnbiljett. Man borde ha cykelkrokar i taket så att cyklarna inte tar så stor plats, och fällsitsar under så att platsen kan utnyttjas när det inte finns någon cykel. Man kan behålla förbudet mot på- och avstigning med cykel på pendeltåg vid centralstationen för min del.
Jag tror det skulle uppmuntra en del att ta cykeln till jobbet några dagar i veckan.
NerdBoy skrev:"Om vi räknar med att ett cykelställ bak på bussen kan lasta två cyklar och att dessa båda platser utnyttjas under samma avgång blir tidsåtgången för lastning och lossning plus lastsäkring (den tid föraren måste lämna förarplatsen) maximalt 4*45 sek, dvs totalt 3 minuter körtidsförlängning på aktuella avgångar."
NerdBoy skrev:LÅ1 skrev:Hur kommer cykelmedförande passagerare att reagera om det redan är fullt på cykelhållaren och gles tidtabell?
Cyklister är som bekant glada och lyckliga människor, de kommer leende att vänta till nästa avgång två timmar senare.
NerdBoy skrev:LÅ1 skrev:Eller om man av någon anledning var tvungen att köra med en annan buss som då saknar cykelställ?
"För att kunden ska kunna känna sig säker på att få med sin cykel på önskad buss föreslås att möjlighet till förbokning införs. SL kundtjänst eller aktuell entreprenör skulle kunna vara mottagare av bokningsförfrågningar från kund och även förmedla bokningen förare, helst direkt i BussPC-systemet. Om en bokad resa inte kan genomföras för att bussen som kommer inte har cykelkrokar, borde SLs ordinarie resegaranti kunna gälla. Avgångar som erbjuder cykeltransport bör annonseras i tidtabell."
LÅ1 skrev:Av praktiska själ så tillåts inte cyklar på tågen under de tider då folk står packade på tågen! Det är säkert det som bestämt tidsgränserna, inte bara tyckande!
LÅ1 skrev:Så vill du ta med cykeln till jobbet så får du se till att anpassa jobbtiderna efter tillåtna cykeltider!
LÅ1 skrev:Att ha takkrokar för cyklar kan fungera kanske i cykelrum, i hallen eller på balkongen etc. Men knappast i ett fordon som rör sig!

Återgå till Allmänt om lokaltrafik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst